• سه‌شنبه / ۲۳ آذر ۱۳۹۵ / ۱۴:۵۸
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 95092314475
  • منبع : نمایندگی زنجان

چهره ماندگار فیزیک ایران:

به دنبال برجسته‌سازی معایب‌مان نباشیم

به دنبال برجسته‌سازی معایب‌مان نباشیم

ایسنا/زنجان چهره ماندگار فیزیک ایران گفت: کشور طی سالیان گذشته پیشرفت‌های بسیار بزرگی را به دست آورده است و نباید فقط به دنبال برجسته نشان دادن نارسایی‌ها و ناهنجاری‌ها باشیم.

به گزارش ایسنا، پرفسور یوسف ثبوتی شامگاه دیروز در آیین اختتامیه دومین جشنواره انتخاب دانشجویان پژوهشگر برتر که در سالن اجتماعات شهید نوری مجتمع جهاددانشگاهی زنجان برگزار شد، اظهار کرد: در 20 سال اول تاسیس دانشگاه‌های کشور، چیزی به عنوان پژوهش وجود نداشت و علت اصلی این موضوع کمبود تعداد اساتیدی بود که با دانشگاه‌های اروپایی آشنا شده و به ایران بازگشته بودند.

وی ادامه داد: انتظارات نیز از این تعداد کم بسیار زیاد بود، از طرفی سختی‌هایی که در برقراری ارتباط این افراد در آن زمان با کشورهای خارجی وجود داشت موجب شد تا پژوهش چندان مورد توجه قرار نگیرد و مجالی برای تحقیق و پژوهش در آن زمان وجود نداشت.

بنیان‌گذار دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم‌پایه زنجان تصریح کرد: در دهه 40 تعداد دانشگاهیان و اساتید افزایش یافت، به طوری که با این نیرو می‌شد به کارهای پژوهشی نیز پرداخت و پژوهش‌هایی که آن زمان انجام شده بود را می‌توانستیم در مجلات علمی دنیا دید، لذا می‌توان گفت که آغاز فعالیت‌های پژوهشی در ایران از دهه 40 بود.

پرفسور ثبوتی افزود: به تدریج از دهه 40 تا دهه 50 تعداد دانشگاه‌ها، دانشجویان، مقالات و پژوهش‌های انجام شده در داخل کشور افزایش پیدا کرد و مشخصه عمده این پژوهش‌ها این بود که دنباله پایان‌نامه‌های مقاطع تحصیلی بوده و اکثر این پژوهش‌ها در حوزه نظری انجام گرفته بود و فعالیت‌های آزمایشگاهی در آن‌ها دیده نمی‌شد.

وی تاکید کرد: حال که در اوسط دهه 90 قرار داریم، تعداد کثیری محقق در کشور وجود دارد که این محققان از مسائل روز دنیا باخبرند و ایران تاکنون در حوزه پژوهش موفق عمل کرده است و پیشرفت‌هایی که در حوزه پژوهش با بهره‌گیری از محققان به دست آورده‌ایم، به واسطه وجود جوانان پژوهشگر در کشور است.

پرفسور ثبوتی با بیان اینکه جوانان ما نباید هیچ واهمه و ترسی در امر پژوهش داشته باشند، گفت: این جوانان هستند که در آینده پرچم پژوهش و آموزش را به دست خواهند گرفت و باید به خودشان اعتماد داشته باشند و به دنیا با خوش‌بینی نگاه کنند، هر چند معایب و سیاهی‌هایی نیز در امر پژوهش از جمله خریداری، دزدی و تقلب مقالات وجود دارد اما در مقابل این سیاهی‌ها، روشنی‌های زیادی نیز وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: سعی در برجسته نشان دادن معایب‌مان نداشته باشیم؛ چراکه کشورمان طی سال‌های گذشته به پیشرفت‌های بسیار بزرگی دست پیدا کرده است. افزایش سواد جامعه نسبت به گذشته، افزایش تعداد دانشجویان خصوصا خانم‌ها، از جمله پیشرفت‌هایی است که نباید از آن‌ها غافل باشیم.

در ادامه این مراسم، عضو هیئت‌علمی دانشگاه زنجان ضمن تبریک هفته پژوهش، اظهار کرد: دهه چهارم انقلاب زمانی است که توجه به پژوهش‌های حوزه فناوری شکل گرفت، به طوری که این علم توانست وارد زندگی مردم شود و هم‌اکنون نیز در دهه فناوری قرار گرفته‌ایم که در این دهه شاهد تاسیس پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد بوده‌ایم و در مسائلی مانند نانوفناوری به پیشرفت‌های بزرگی دست پیدا کرده‌ایم.

پرفسور علی رمضانی با اشاره به سند جامع توسعه علمی کشور و بندهای آن، افزود: طبق این سند، ایران تا سال 1404 با دارا بودن یک درصد از جمعیت کل جهان باید 2 درصد از تولیدات نانو و 3 درصد در بخش زیست‌فناوری کل جهان سهم داشته باشد.

وی با بیان اینکه باید بتوانیم ارتباط بین صنعت و دانشگاه را حفظ کنیم و مانع از مهاجرت خیل عظیمی از جوانان فارغ‌التحصیل‌مان به خارج از کشور شویم، یادآور شد: متاسفانه سن مهاجرت از کشور بسیار کاهش یافته و به رده کارشناسی نزول پیدا کرده است که راه‌حل این موضوع، برجسته کردن ارتباطات اجتماعی این نخبگان با صنعت و نیز بورسیه کردن آن‌ها در رده کارشناسی است.

رییس جهاددانشگاهی استان زنجان نیز در ادامه با بیان اینکه نتوانسته‌ایم به خوبی از ظرفیت‌های علمی جوانان‌مان استفاده کنیم، به ارتباط ضعیف صنعت و دانشگاه در کشور اشاره و خاطرنشان کرد: ارتباط بین صنعت و دانشگاه موضوعی است که در همه دولت‌ها به آن اشاره شده، ولی هیچ دولتی نتوانسته است به طور شایسته این ارتباط را تقویت کند.

مهدی عباسی ادامه داد: حضور تیمی دانشجویان از رشته‌های مختلف در صنعت، افزایش دوره‌های کاربینی برای دانشجویان، انجام فعالیت‌های تحقیقاتی مورد نیاز صنعت و توجه به شعار هفته پژوهش که همان تقاضامحوری است، بی‌اعتمادی صنعتگران به دانشگاهیان و نسل جوان، رعایت اصل اخلاق در پژوهش، وارداتی بودن بسیاری از صنعت‌ها بدون توجه به موضوع انتقال تکنولوژی، اصرار به انجام روش‌های ناکارآمد و منسوخ در صنعت، از جمله مهم‌ترین مسائل و نکاتی است که برای تحقق ارتباط صنعت و دانشگاه، هم دانشگاهیان و هم صنعتگران باید به آن توجه کنند.

وی با بیان اینکه ایجاد این ارتباط باعث تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور خواهد شد، گفت: متولی خاصی برای برقراری این ارتباط در کشور وجود ندارد، هر چند همه در ایجاد این ارتباط خود را متولی می‌دانند، اما کسی پاسخ‌گو نیست و از طرفی دولت باید با تشکیل جلسات منظم گفت‌وگو بین دانشگاهیان و صنعتگران و تبدیل این گفت‌وگو به تفاهم‌نامه، وظایف خود را انجام دهد.

رییس جهاددانشگاهی استان زنجان، از آمادگی کامل این نهاد انقلابی برای برقراری ارتباط بین صنعت و دانشگاه، خاطرنشان کرد: جهاددانشگاهی زنجان این آمادگی را دارد که با ارائه گزارش‌های مستند بحث متولی‌گری ارتباط صنعت و دانشگاه را بر عهده داشته باشد؛ چرا که اساس شکل‌گیری جهاددانشگاهی بر اساس برقراری همین ارتباط بوده است.

به گزارش ایسنا، در پایان این جشنواره که با حضور سیدبیوک موسوی معاون سیاسی امنیتی استاندار زنجان، رحیم عصفوری معاون هماهنگی امور اقتصادی و مدیریت منابع انسانی استاندار زنجان، رسول بیات فرماندار شهرستان زنجان، سیدارسلان حسینی مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان و ... برگزار شد، از پژوهشگران برتر در دو گروه دانشجویان دکترای تخصصی و دانشجویان کارشناسی‌ارشد و دکترای حرفه‌ای با اهدای تندیس و لوح تقدیر، تجلیل به عمل آمد.

بر همین اساس، در گروه دانشجویان دکترای تخصصی، تقی حیدری، مجید عبدلی، سیدامیرحسین حسینی، مهدی دوستکامیان و پریسا نجفلو و در گروه دانشجویان کارشناسی‌ارشد و دکترای حرفه‌ای نیز علیرضا قهرمانی به همراه سمانه تقی‌لو، زهرا قدیمی، احمد فرخی و وحید گودرزی به ترتیب در هر گروه حائز رتبه اول تا پنجم شدند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha