• سه‌شنبه / ۱۶ آذر ۱۳۹۵ / ۱۴:۳۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 95091609419
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

معلولیت در نگاه ماست...

معلولیت در نگاه ماست...

ایسنا/خراسان رضوی اغلب ما تا اسم «معلول» را می‌شنویم تصوری اشتباه در ذهنمان نمود پیدا می‌کند که معلول فردی است که قادر به انجام کارهای عادی خودش نیست و نیازمند دیگران است اصلا شاید خیلی‌هایمان معلول را دست‌مایه‌ای کرده‌ایم برای شکر خدا از سلامت خودمان.

به گزارش ایسنا، انگار که به معلول برچسب زده باشیم که «تو نمی‌توانی» و به این فکر نمی‌کنیم که چقدر با نگاه‌ها، افکار و رفتارهایمان موجب آزار آنان شده‌ایم؛ در صورتی که معلولان اصلا چنین نگرشی ندارند و حتی فراتر از این نگرش اگر از نزدیک کار و زندگی آنان را مشاهده کنیم متوجه می‌شویم که خیلی از معلولان حتی بیشتر از انسان‌های سالم مشتاق زندگی هستند و بسیار بیشتر برای آن تلاش می‌کنند.

معلول یا فرد کم‌توان به کسی گفته می‌شود که بر اثر ضایعه جسمی، ذهنی، روانی دچار اختلال مستمر یا قابل توجهی در سلامت و کارآمدی عمومی می‌شود.

شاید برای اغلب ما سکوت نشانه‌ای برای اعتراض باشد اصلا گاهی دلمان می‌خواهد روزه‌‌ی سکوت بگیریم، اما به این فکر نمی‌کنیم که برای افرادی که از نعمت شنوایی و گویش یا ... برخوردار نیستند، سکوت تقدیری است که حتی تعبیری برای اعتراض هم ندارند، شاید بهتر است بگوییم اغلب ما آدم‌ها همچون ماهی هستیم در دریا که اگر از آن جدا شویم پی به احتیاج و اهمیت آن می‌بریم.

مرکز توا‌نبخشی کودکان کم‌شنوا؛ سکوتی پر سرو صدا

مرکز روزانه توانبخشی کودکان کم‌شنوا و ناشنوا برای کودکان در گروه سنی دو تا هفت سال بوده و ظرفیت 120 نفر را دارد، در حال حاضر 60 کودک در این مرکز تحت آموزش هستند که از سمعک استفاده می‌کنند یا کاشت حلزون انجام داده‌اند.

به گفته بهرام شیبانی، کارشناس شنوایی‌شناسی در این مرکز از باقی‌مانده‌ شنوایی کودکان استفاده می‌شود و هدف اصلی این است که بچه‌ها بعد از فارغ‌التحصیلی از این مکان، وارد مدارس عادی شوند

او می‌گوید: در این مرکز فعالیت‌هایی مانند بازی در مانی، تربیت‌شنوانی، موسیقی درمانی و ... انجام می‌شود.

به رسم عرف وارد کلاس‌های بچه‌ها که می‌شوی فکر می‌کنی باید با تن صدایی غیر معلول باید حرف بزنی تا بچه‌ها نسبت به صاحب صدا واکنشی نشان دهند، اما اینجا خلاف این تصور درست است، بچه‌هایی که حتی کم‌شنوایی عمیق و شدید هم دارند بدون تکان دادن دست یا لب‌خوانی متوجه صدا و حرف می‌شوند.

مربی‌ها می‌گویند: بچه‌ها خیلی راحت و با تن صدای کم حرف ما را متوجه می‌شوند و پیشرفت خوبی هم در آموزش‌ها دارند.

مسعود فیروزی، معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی اظهار می‌کند: در واقع اگر کودکی کم‌شنوا یا ناشنوا بعد از این آموزش‌ها، قادر به برقراری ارتباط کلامی نباشد، امری غیر طبیعی است.

وی ادامه می‌دهد: توانبخشی معلولان یک مثلث متشکل از خانواده، فرد معلول و تیم درمانی است.

مرکز روزانه توانبخشی بیماران اعصاب و روان

قبل از رسیدن به این مرکز از مواجهه با بیماران اعصاب و روان دلهره داشتم ، اما زمانی که دیدمشان متوجه شدم این افراد با انسان‌های عادی تفاوت زیادی ندارند تنها ضریب هوشی آنان پایین است، اما به جای آن قلبی مهربان دارند و دنیایی ساده و بی‌ریا.

کاردرمانگر این مرکز با اشاره به اینکه از سال 91 این مکان راه‌اندازی شده است، خاطرنشان کرد: افرادی که در این مرکز هستند بیماران اعصاب و روان بوده و طبیعتا دارو مصرف می‌کنند، سه فعالیت عمده‌ مراقبت از خود، اوقات فراغت، فعالیت تولیدی برای آنان انجام می‌شود.

هدف این مرکز این بوده که از پیشرفت بیماری روانی در این افراد جلوگیری شود ضمن اینکه برچسب بیمار روانی نیز به آنان در جامعه از بین برود، افتخارمان این است که هیچ بیماری بعد از آمدن به این مرکز کارش به بیمارستان نرسیده است.

وی با بیان اینکه افراد حاضر در این محل بین سن 16 تا 65 سال هستند، ادامه می‌دهد: اغلب دچار بیماری اسکیزوفرنی، اختلال اضطرابی یا اختلال دو قطبی هستند.

این کاردرمانگر می‌گوید: هزینه‌کرد برای این بیماران در ماه حدود 546 هزار تومان است که 165 هزار تومان آن باید توسط خانواده پرداخت شود، اما بعضا خانواده‌ها یا کمتر یا اصلا این مبلغ را پرداخت نمی‌کنند.

معلولان جسمی و حرکتی...

کافیست برای چند دقیقه خودت را مچاله کنی، انگشتانت را منقبض کنی و پاهایت را خم؛ این کار فقط تصور چندلحظه‌ای از زندگی یک فرد دارای معلولیت جسمی است که قطعا قادر به تحمل این وضعیت نیستیم.

در این مرکز معلولان جسمی و حرکتی در سنین مختلف حضور دارند، اما معلولان جسمی و حرکتی که دچار اختلال ذهنی نیز بوده و زیر سه سال باشند پذیرش می‌شوند.

به گفته مسئول این مرکز در حال حاضر ظرفیت موجود این مکان 52 نفر است و هر کدام از این معلولان در هر ماه 381 هزار تومان یارانه دریافت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه اقداماتی مانند بازی درمانی، فیزیوتراپی، کار درمانی، گفتاردرمانی و روان‌شناسی برای معلول انجام می‌شود، اظهار کرد: بعد از هر سه ماه این کودکان ارزیابی می‌شوند؛ اگر یک معلول جسمی و حرکتی در درازمدت وضعیت ثابت داشته باشد ممکن است بدتر شود.

اوتیسم یا در خودماندگی

اختلال اوتیسم دو حیطه اصلی کلامی و رفتارهای تکراری در فرد دارد و مراکز آموزشی توانبخشی اختلالات طیف اوتیسم خدمات آموزشی و توانبخشی ارائه می‌دهند.

تمام مسئولان و مربیان این مرکز کارگاه‌های ویژه‌ای دارند و آموزش در خصوص کودکان اوتیسم را گذرانده‌اند.

مرکز روزانه کودکان اوتیسم مرکز خیریه تحت نظارت بهزیستی بوده و از اولین مراکزی است که کودکان را به صورت شبانه‌روزی نیز نگه‌داری می‌کنند.

مسعود فیروزی، معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به اینکه اوتیسم جزو اولویت‌های بهزیستی است، اضافه می‌کند: برای کودکان دچار اختلال طیف اوتیسم نگه‌داری به صورت شبانه‌روزی ممنوع است، اما به دلیل اینکه زندگی تمام خانواده را درگیر می‌کند در این مرکز نگهداری موقت داریم و حداکثر 60 روز در سال می‌توانیم از این کودکان نگهداری کنیم؛ یارانه این کودکان نیز ماهانه 403 هزار تومان است.

وارد یکی از کلاس‌های آموزشی کودکان اوتیسم می‌شویم به دلیل اینکه بچه‌های دچار اختلال اوتیسم نسبت به هر چیزی واکنش نشان می‌دهند حضور افراد ناآشنا در آنجا واکنش آنان را برانگیخته بود، امیر از صندلیش بلند شده بود و دست می‌زد و صدایی بلند ایجاد می کرد و از همه می‌خواست به او «آدامس» بدهند.

یکی دیگر از بچه‌ها به همه نگاه می‌کرد، اما تا به او نگاه می‌کردیم نگاهش را می‌دزدید و با خنده جیغ می‌کشید، اما کنارش محمد ساکت و آرام نشسته بود، مربی‌اش می‌گفت: محمد عضلاتش دچار مشکل است و حرکت کردن برایش سخت است.

طبق گفته معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی درک این کودکان بیشتر از حس آنان است و اولین نشانه اختلال اوتیسم در افراد، عملکرد و ارتباط کلامی است

وی با اشاره به اینکه کودکان اوتیسم یا دچار بیش حس یا کم حسی هستند، ادامه می‌دهد: برای این کودکان کاردرمانی، موسیقی درمانی و.. صورت می‌گیرد، اما کودکان دچار اختلال اوتیسم هر کدام یک نحوه آموزشی را می‌طلبند.

فیروزی تصریح کرد: یارانه برای کودکان اوتیسم در ماه 600 هزار تومان بوده، اما شهریه این مرکز یک میلیون تومان است که مابقی این مبلغ باید توسط خانواده‌ها تامین شود که بعضی خانواده‌ها نیز پرداختی ندارند، بیمه‌ها متاسفانه همکاری لازم را ندارند و در خصوص معلولیت‌ها هزینه کمی را پرداخت می‌کنند

حمیدرضا پوریوسف، مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی در حاشیه این بازدید طی نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت هفته معلولان برگزار شد، با اشاره به اینکه خدمات توانمندسازی در بهزیستی خانواده‌محور است، اظهار کرد: در سال جاری شعار روز جهانی معلولان (جهانی فراگیر و برابر برای همه) است.

وی ادامه داد: 66 درصد معلولیت‌ها در خراسان رضوی مادرزادی و ژنتیک است و یک سوم معلولان نیز زن و دو سوم آنان مرد هستند همچنین 25 درصد معلولان را افراد روستایی و 75 درصد را افراد شهری تشکیل می‌دهند.

پوریوسف با بیان اینکه 50 درصد معلولیت‌ها شدید و خیلی شدید است، افزود: 60 درصد ضایعات نخاعی بر اثر علل تروماتیک یا آسیب است.

وی در خصوص اینکه تعدادی از معلولان یارانه دریافت نمی‌کنند، خاطرنشان کرد: بعضی از معلولان هنوز در لیست دریافت یارانه هستند که آمار این افراد 180 نفر است همچنین 2118 نفر در بین معلولان مجهول‌الهویه هستند که اغلب دچار مشکلاتی ذهنی نیز هستند.

پوریوسف با اشاره به اینکه خراسان رضوی در بحث مناسب‌سازی معلولان در سال جاری در کشور از رتبه 30 به 14 رسیده است، تصریح کرد: بیشترین مشکل در بحث مناسب‌سازی مشکل نگرش است؛ اخیرا به صورت آزمایشی به شهرستان‌ها عنوان شده که باید یک خیابان یا محور اصلی شهر خود را مناسب‌سازی کنند.

مدیرکل بهزیستی استان با بیان اینکه استاندار خراسان رضوی نیز به بحث مناسب‌سازی ورود پیدا کرده است، ادامه داد: عدم دریافت پایان کار در ساختمان‌های تیپ(د) و بیش از 5000 مترمربع در سال جاری برای اجرا در دست بررسی است. 

وی عنوان کرد: در سال گذشته اعتبارات بهزیستی در حوزه اشتغال 50 میلیارد تومان بود و 4000 نفر از این اعتبار استفاده کردند و در سال جاری تاکنون 18 میلیارد تومان اعتبار هزینه شده و 1140 نفر نیز از آن بهره‌مند شدند.

پوریوسف در خصوص یارانه معلولان، اضافه کرد: برای سال آینده قرار بر این است که مستمری معلولان به 20 درصد از دستمزد قانون کار برسد.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به اینکه 18 مرکز مشاوره ژنتیک در سطح خراسان رضوی وجود دارد، عنوان کرد: غربالگری کودکان اوتیسم در دستور کار بهزیستی است، این غربالگری از 18 ماهگی تا 5 سال صورت می‌گیرد.

مسعود فیروزی، معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به وجود 96 هزار و 255 نفر معلول ثبت شده در خراسان رضوی، تصریح کرد: 33 هزار و 33 نفر زن و 63 هزار و 115 نفر آنان مرد هستند و 37 نفر در این بین تابعیت غیر ایرانی داشته و مابقی ایرانی هستند.

فیروزی با بیان اینکه خراسان رضوی در حوزه توانبخشی معلولان، استانی پیشتاز است، اضافه کرد: نگاه به معلولان فارغ از دین، قومیت و حد و مرز است.

وی گفت: علت معلولیت به دو دسته سانحه‌ای و غیر سانحه‌ای تقسیم می‌شود که از جمله عوامل سانحه‌ای می‌توان به سقوط از بلندی 218 مورد، تصادف 583 مورد، سقوط جسم سنگین 32 مورد، درگیری و نزاع 21 مورد و از جمله عوامل غیر سانحه‌ای به عفونت تومور، انحراف مادرزادی و بیماری ژنتیک اشاره کرد.

فیروزی اظهار کرد: برای اولین بار در کشور فراخوانی شده برای ارائه یک برند ساختمان‌های مناسب‌سازی شده و 25 آذر ماه جاری نیز همایش‌ استانی در خصوص بحث مناسب‌سازی خواهیم داشت.

وی ادامه داد: در سال جاری برای خرید تجهیزات پزشکی 40 درصد افزایش اعتبار داشته‌ایم و حدود 25 میلیارد ریال قرار است تجهیزات برای معلولان خریداری شود، اما طبیعتا نمی‌توان تمام نیازها را برآورده کرد.

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی اضافه کرد: در سال 93 برای دریافت مسکن خانواده‌های دارای بیش از دو معلول حدود 450 نفر ثبت‌نام کرده‌اند که در حال حاضر این امر در مرحله اقدام است، اما افرادی نیز هستند که موفق به ثبت‌نام در گذشته نشدند، منتظریم تا سایت برای ثبت‌نام آنان نیز باز شود.

آنچه برای شما خطرساز است روند عادی زندگی معلولان است

ایمانی، رئیس جامعه معلولان مشهد نیز با اشاره به اینکه مناسبت‌سازی یک مساله حیاتی برای معلولان است، عنوان کرد: موضوعاتی که برای افراد عادی می‌تواند خطرناک باشد برای  معلولان روند عادی زندگی است.

وی با بیان اینکه معلولان اغلب از حضور در جامعه منصرف می‌شوند، اضافه کرد: اما این عدم حضور دلیلش نخواستن نیست بلکه نتوانستن است و امیدواریم روزی برسد که تمام معلولان مانند شهروند عادی باشند.

ایمانی خاطرنشان کرد: بحث حمل و نقل عمومی برای معلولان فاجعه است و به دلیل اینکه معلولان نمی‌توانند از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند مجبورند خودروی شخصی داشته باشند، اما متاسفانه باز هم شاهد این هستیم که بعضا به معلولان گواهینامه ارائه نشده یا پلاک ویژه معلولان به آنان داده نمی‌شود و به همین دلیل بعضی از کارهایی که توسط معلولان انجام می‌شود شاید جرم باشد، اما چاره‌ای برای آن نیست.


انتهاي پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha