• سه‌شنبه / ۱۶ آذر ۱۳۹۵ / ۰۹:۱۷
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 95091608936
  • خبرنگار : 71402

عفو بین‌الملل: ترکیه به آوارگان داخلی غرامت بدهد

عفو بین‌الملل: ترکیه به آوارگان داخلی غرامت بدهد

عفو بین‌الملل امروز (سه‌شنبه) از ترکیه خواست تا به ۲۴ هزار شهروندی که به دلیل ممنوعیت آمد و شد آواره شده‌اند، غرامت پرداخت و به آنها اجازه دهد به مناطق کردنشین در شهر دیاربکر بازگردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری سی‌.بی‌.سی، مقام‌های ترکیه ممنوعیت آمد و شد ۲۴ ساعته‌ای در برخی از مناطق شهری در جنوب‌شرق این کشور اعمال کردند که در پی از سرگیری خشونت‌ها در ژوئیه ۲۰۱۵ میان نیروهای ترکیه با پ.ک.ک بوده است.

منطقه "سور" در دیاربکر یکی از آن مناطق است. در دسامبر ۲۰۱۵ ممنوعیت آمد و شد در ۱۱ محله سور آغاز شد و سپس در ماه ژانویه به ۱۵ محله دیگر آن هم کشیده شد. این تدابیر هنوز در شش محله برقرار است و نیروهای ترکیه در حال پاکسازی عناصر پ.ک.ک هستند.

به گفته عفو بین‌الملل، تمام ۲۴ هزار سکنه این شش منطقه سور، خانه‌های خود را ترک کردند و در مجموع نیم میلیون تن به دلیل درگیری‌ها در سراسر مناطق جنوب‌شرقی آواره شده‌اند.

عفو بین‌الملل اعلام کرد: به نظر می‌رسد که حق بازگشت این ساکنان به دلیل ممنوعیت آمد و شد، تخریب زیرساخت‌ها و تخریب منازل با خطر بزرگی روبروست. مقام‌های ترکیه باید بدون وقفه این ممنوعیت را لغو کنند و تدابیری در راستای تضمین امنیت بازگشت آوارگان به منازلشان بردارند.

اندرو گاردنر، محقق عفو بین‌الملل در حوزه ترکیه گفت: مردم مجبور به ترک منازلشان شدند لذا باید به آنها به دلیل از دست دادن دارایی و معیشت غرامت پرداخت شود؛ زمانی که آنها خانه‌هایشان را از دست دادند، همچنین مشاغل خود را هم از دست دادند. برخی از خانوارها به دلیل از دست دادن دارایی‌هایشان غرامت گرفتند اما این به وضوح ناکافی بوده است.

 با این حال دولت ترکیه معتقد است که خرابی‌ها تقصیر عناصر حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) است و تاکید دارد که هر کاری لازم باشد برای ساکنان سور انجام می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha