• شنبه / ۶ آذر ۱۳۹۵ / ۱۰:۳۵
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 95090603393
  • خبرنگار : 71567

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت تشریح کرد

راهکارهای جذب حداکثری دانشجویان در فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها

راهکارهای جذب حداکثری دانشجویان در فعالیت‌های فرهنگی  دانشگاه‌ها

معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت با تأکید بر اینکه برای جذب حداکثری در دانشگاه‌ها باید پنجره‌های متعددی باز کنیم، اظهار داشت: در حوزه‌های فرهنگی و دانشجویی پنجره‌های متعددی می‌توان باز کرد که دانشجوها به آنها علاقه‌مند هستند. از ورزش گرفته تا فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی و امور خیریه. از راهبردهای ما در دانشگاه‌ها این است که از طریق این پنجره‌ها دانشجویان را وارد فضایی کنیم که بتوانیم علاوه بر تعامل با آنها،بر آنها تأثیر بگذاریم.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدرضا فراهانی در نشست سالانه مسؤولان بسیج دانشجویی دانشگاه‌های بزرگ سراسر کشورکه در مشهد برگزار شد به تبیین سیاست‌ها و راهبردهای معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در راهبری و نظارت بر امور فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی پرداخت و اظهار کرد: باید خدا را شاکر باشیم که بعد از هزار و چهارصد سال که از بعثت پیامبر اکرم(ص) می‌گذرد، یک حکومت دینی در ایران تشکیل شده که شاید سال‌ها آرزوی میلیون‌ها نفر بوده و سرمایه‌های زیادی برای آن داده شده است. شاید به دست آوردن برخی چیزها به آسانی اتفاق افتد، اما پیروزی انقلاب اسلامی و ایجاد جمهوری اسلامی و مردمسالاری در ایران به آسانی به دست نیامده است. البته تلاش جهت تحقق مردم سالاری سابقه‌ای بیش از چندصد سال دارد و اگر بخواهیم در زمان محدودش  کنیم حداقل از زمان جنبش مشروطه سابقه دارد، این انقلاب بعد از دادن هزاران شهید از بهترین آدم‌های این کشور به پیروزی رسیده و تاکنون نیز دوام پیدا کرده است.

وی در ادامه تصریح کرد: امام علی(ع) وقتی اکثریت مردم فرد دیگری را برای حکومت مشخص کردند، با اینکه حق آن حضرت بود ولی ایشان اصراری بر تصرف قدرت نکردند. اگر تصرف قدرت در این شرایط شرعی بود، شاید برای رسیدن به آن باید مبارزه می‌کردند تا این حق را به دست بیاروند ولی ایشان اعلام کردند که تا زمانی که مردم نخواهند و به سراغ من نیایند، من دخل و تصریفی در حکومت نمی‌کنم.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه فقط برای استقرار نظام اسلامی سرمایه داده نشده، بلکه برای تداوم آن نیز هزینه‌هایی داده شده است، خاطر نشان کرد: کسانی که مخالف نظام و کشور بودند، قصد نابودی انقلاب را داشتند و تا همین لحظه هم به خاطر جانفشانی‌ها بوده که نظام پایدار مانده است، مدافعان و شهدای حرم به نوعی جانشان را برای پایایی جمهوری اسلامی می‌دهند. از این رو برای ایجاد و پایداری نظام نیز سرمایه‌های عظیمی داده شده است.

وی با یادآوری سخنان امام راحل درباره این‌که ما مأمور به تکلیف هستیم نه نتیجه، اظهار کرد: بر اساس این گفته امام راحل همه کارهای ما الزاماً برای رسیدن به نتیجه نیست و در برخی امور تکلیف به عهده ما است اما از طرفی نیز امام فرموده‌اند حفظ نظام از اوجب واجبات است. بر این اساس کسانی که صاحبان این انقلاب هستند حتماً باید به مانایی و پایداری انقلاب اسلامی فکر کنند، نمی‌شود گفت که ما بر اساس تکلیف کار انجام می‌دهیم و به مانایی نظام بی‌توجه هستیم.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در ادامه گفت: مبنای مقبولیت و مشروعیت نظام مردم هستند. البته درباره مشروعیت برای عده‌ای شک و شبهه‌هایی وجود دارد و معتقدند مشروعیت نظام به رأی مردم نیست؛ اما درباره مقبولیت شکی وجود ندارد چرا که نظامی مقبولیت دارد که مردم آن را قبول داشته باشند.

روش حکومت داری امام علی(ع)

فراهانی درباره مشروعیت نظام و ارتباط آن به خواست و نظر مردم توضیح داد: درباره امام علی(ع) می‌دانیم که وقتی اکثریت مردم فرد دیگری را برای حکومت مشخص کردند، با اینکه حق آن حضرت بود ولی ایشان اصراری بر تصرف قدرت نکردند. اگر تصرف قدرت در این شرایط شرعی بود، شاید برای رسیدن به آن باید مبارزه می‌کردند تا این حق را به دست بیاروند ولی ایشان اعلام کردند که تا زمانی که مردم نخواهند و به سراغ من نیایند، من دخل و تصریفی در حکومت نمی‌کنم، روی آوردن مردم به من این تکلیف را ایجاد می‌کند که حکومت را بپذیرم. بنابراین مبنای مقبولیت و شاید مشروعیت حضور مردم است.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: از این بحث نتیجه دیگری هم می‌توان گرفت که ما باید بر قلوب مردم حکومت کنیم نه بر نفوس آنها، اگر اکثریت مردم موافق یک نظام باشند معنی و مفهومش این است که بر اساس انتخاب آگاهانه این حکومت را پذیرفته‌اند و حتماً این حکومت بر قلوبشان حکومت کرده است. اما اگر این نظام اکثریت جامعه را موافق خود نداشته باشد ممکن است یک اقلیتی بتواند با قدرت قاهره نظامی بر اکثریت حکومت کند، اما این حکومت از جنس حکومت بر نفوس است نه بر قلوب و چنین حکومتی قاعدتاً ماندگاری ندارد.

وی در تشریح مؤلفه‌هایی که به پایداری یک حکومت کمک می‌کنند، گفت: یک مؤلفه این است که «اکثریت مدافع نظام باشند» و دیگر اینکه «ساختار نظام به گونه‌ای باشد که قدرت بازسازی داشته باشد»، به این معنی که اگر اشکالی برای سیستم پیش آمد، بتواند آن را تشخیص دهد و برطرف کند. اگر نظامی قدرت این را نداشته باشد که آسیب‌های آن را شناسایی کند و خود ترمیم باشد آن حکومت مانا نخواهد بود.

مولفه‌های مهم ماندگاری یک حکومت

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت فراهم نمودن فضای تغییر را از دیگر مؤلفه‌های ماندگاری یک نظام دانست و گفت: اگر خواست مردم در چارچوب‌های اصلی که بر اساس اعتقادات ما لایتغیر است، بر این بود که پوسته‌های ظاهری و چیزهایی که ارکان نظام نیستند، تغییر کند، باید این قابلیت تغییر وجود داشته باشد. در کشوری مثل آمریکا که در آن دموکراسی واقعی هم وجود ندارد، اما قدرت تغییر با حفظ چارچوب‌های اصلی که یک نظام لیبرال دموکراسی است، وجود دارد، این باعث مانایی نظام شده است، چون هر چیزی که بخواهد نظام را تغییر دهد، خودشان پیش بینی و در پوسته‌ها و لایه‌هایی قابلت تغییر ایجاد کرده‌اند. اگر مردم از چیزی خوششان نیامد باید این فرصت را داشته باشند که تغییر ایجاد کنند، اگر حکومت این فرصت را ایجاد نکند، اصل حاکمیت و نظام را نشانه می‌روند.

فراهانی در ادامه با تأکید بر اهمیت عدالت در ماندگاری حکومت‌ها، اظهار کرد: حکومت‌ها با کفر می‌مانند اما با ظلم نمی‌مانند، عدالت هم فقط عدالت در ثروت نیست، بخشی هم عدالت در قدرت است، این‌که آدم‌ها چقدر فرصت برابر در اداره کشور و مشارکت در امور کشور داشته باشند و یا فقط افراد خاصی می‌توانند در امور کشور نقش داشته باشند، تعیین کننده عدالت در قدرت است. «عدالت در انتخاب شدن و انتخاب کردن» نیز از مؤلفه‌های مهمی است که در مانایی یک نظام تاثیر دارد.

حکومت‌ها باید نقد شوند

وی مؤلفه بعدی را « مقوله آزادی» دانست و خاطر نشان کرد: امروزه در عصر انفجار اطلاعات اگر افراد نتوانند نظرات و ایده‌های خود را مطرح کنند، مانعی برای مانایی نظام ایجاد می‌شود. در آزادی هم باید عدالت وجود داشته باشد، اگر من سخت‌ترین انتقادها را نسبت به کسی مطرح کنم اما آن فرد نتواند از من انتقاد کند و انتقاد او از من تضعیف محسوب شود، این عدالت در آزادی نیست. نمی‌توانیم به کسی تهمت بزنیم و او را تخطئه کنیم و اسمش را آزادی بگذاریم بلکه باید نقد کنیم. حکومت‌ها باید نقد شوند نباید این موضوع مطرح باشد که اگر کسانی و یا جاهایی را نقد کنیم، تضعیف آنها محسوب شود.

معاون وزیر بهداشت افزود: اگر به جمهوری اسلامی اعتقاد داریم و می‌دانیم برای آن هزینه‌های زیادی داده شده است و به لحاظ اعتقادی، می‌دانیم که این نظام را باید تحویل امام زمان(عج) دهیم، باید اینقدر تدبیر، عقل، بصیرت و معرفت داشته باشیم که بتوانیم این نظام را با چارچوب‌هایش حفظ کنیم. برخی معتقدند این مؤلفه‌هایی که ذکر کردم ممکن است پایه‌های نظام را سست کنند و دوگانه آزادی و امنیت را مطرح می‌کنند، تا می‌گوییم فضای آزاد، می‌گویند امنیت کشور از دست می‌رود، امنیت هم به معنی موجودیت نظام است.

ضرورت رعایت عدالت در آزادی

به گفته وی، امروزه در عصر انفجار اطلاعات اگر افراد نتوانند نظرات و ایده‌های خود را مطرح کنند، مانعی برای مانایی نظام ایجاد می‌شود. در آزادی هم باید عدالت وجود داشته باشد، اگر من سخت‌ترین انتقادها را نسبت به کسی مطرح کنم اما آن فرد نتواند از من انتقاد کند و انتقاد او از من تضعیف محسوب شود، این عدالت در آزادی نیست

فراهانی همچنین در ادامه تأکید کرد: در دنیای امروز آزادی مخصوصاً برای کشور ما که شاید تنها کشوری است که دموکراسی واقعی‌تری دارد، امری بسیار لازم است. در دنیا دموکراسی هست، همه حرف می‌زنند اما عده‌ای با پشتوانه زر و زور و تزویر صداهای بلندتر و فریبنده‌تری دارند و انتخاب‌ها مقهور این صداهای بلند و فریبنده است؛ ولی در ایران غلظت دموکراسی از همه کشورهای دیگر بیشتر است، چون نوعی تقابل اندیشه‌ شکل می‌گیرد و آدم‌ها بر این اساس انتخاب می‌کنند. پس آزادی و عدالت مقوم حکومت هستند، البته آن عدالتی که در همه شرایط و در همه میدان‌ها وجود داشته باشد.

وی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر جذب حداکثری و دفع حداقلی، گفت: از اهداف پایه‌ای ما این است که با پیش فرض‌هایی که به آنها اشاره کردم اکثریت را زیر چتر نظام نگه داریم و این امر هم در مانایی نظام مؤثر است و هم به آن اعتقاد راسخ داریم. مقام معظم رهبری در انتخابات قبلی نیز صریح‌تر به این موضوع اشاره کردند که اگر نظام و انقلاب را قبول ندارید، ایران را که دوست دارید، به خاطر ایران رأی دهید. پشتوانه نظری این صحبت، جذب حداکثری است که هر چقدر افراد بیشتری را زیر چتر نظام بیاوریم، مقبولیت و مانایی نظام بیشتر خواهد بود.

امروزه بدون اجازه ایران در خاورمیانه اتفاقی نمی‌افتد

معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت با اشاره به این نکته که کسانی تحمل دیدن نظام جمهوری اسلامی را ندارند، خاطر نشان کرد: در خاطرات سالیوان( سفیر سابق آمریکا در ایران)، آمده است که شاه بدون اجازه سفیر و حتی کاردار امریکا هیچ تصمیمی نمی‌گرفت و بدون اجازه آمریکا و انگلیس هیچ اتفاقی در کشور نمی‌افتاد. الان شرایط به نحوی تغییر کرده است که ممکن است ما نتوانیم هر کاری که بخواهیم در خاورمیانه انجام دهیم، اما بدون اجازه ایران در خاورمیانه اتفاقی نمی‌افتد. این امر معادلات قدرت را در دنیا به هم می‌زند و نظام اربابی و نظام جنگل که هر کس در دنیا مناسبات خود را بر اساس قدرت تنظیم می‌کند را تغییر می‌دهد. طبیعی است که عده‌ای بخواهند برای این موضوع فکر و اقدام کنند.

فراهانی با ذکر تعبیر مقام معظم رهبری درباره شبیخون فرهنگی، گفت: این شبیخون فرهنگی یک واقعیت بود، امروز هم برای تحت تأثیر قرار دادن نظام، باورها و ایمان مردم را هدف گرفته‌اند. با قدرت سخت نمی‌توانستند با نظام ما مقابله کنند؛ بنابراین با قدرت نرم وارد شدند و زمینه‌های تغییر اجتماعی را در ایران فراهم کردند، رسانه‌ها و ابزار و در واقع تکنولوژی نیز در این راه آنان را یاری دادند.

معاون فرهنگی و دانشجویی بهداشت در ادامه بحث خود به مسائل دانشگاه‌ها پرداخت و اظهار داشت: اگر خوب چشمهایمان را باز کنیم، در دانشگاه‌ها اکثریتی وجود دارند که با اقلیتی که معتقد به نظام هستند و آنقدر نظام برایشان ارزشمند است که حاضرند جانشان را برایش از دست بدهند، فاصله گرفته‌اند و طور دیگری می‌اندیشند و سبک زندگیشان متفاوت است، این واقعیتی است که فرار از آن اشتباه است.

راهبردهای دینی حکومت داری

وی با اشاره به اینکه نگاه تربیتی اسلام و قرآن یکی از راهبردهای موجود برای حفظ نظام است، توضیح داد: در صدر اسلام و در نزول تدریجی آیات قرآن در ابتدا افراد را از نوشیدن شراب منع نمی‌کند، بلکه می‌گوید اگر مست هستید، نزدیک نماز نشوید، در مرحله دوم این موضوع را مطرح می‌کند که مضراتش از نفعش بیشتر است و در مرحله سوم آن را حرام اعلام می‌کند. به این ترتیب به صورت تدریجی با موضوع برخورد می‌شود. آدم‌ها نیز در مراتب ایمان در یک سطح قرار ندارند. ایمان سلمان و ابوذر با هم تفاوت داشت و مراتب مختلفی دارد. این مسائل باید در راهبردهای ما در دانشگاه‌ها در نظر گرفته شود.

فراهانی در ادامه به ضرورت اتخاذ راهبردهای تربیتی در جامعه تأکید کرد و گفت: در گذشته مرجعیت والدین اینقدر کافی بود که اگر فرزندشان را از موضوعی نهی می‌کردند، برای فرزند آنها حجت باشد، امروزه چنین نیست، آدم‌ها اندیشه و انتخاب‌های متفاوتی دارند و حرف‌های متفاوتی می‌شنوند و یک انفجاری از اطلاعات ایجاد شده است. نمی‌گویم شیطان بر نفوس آدم‌ها سیطره پیدا نمی‌کند و همه انتخاب‌ها عقلانی است، برخی انتخاب‌ها هم نفسانی هستند. اما به هر حال خیلی وقت‌ها افراد باید اقناع شوند تا به حرف ما گوش کنند.

به گفته معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، در دنیای امروز آزادی مخصوصاً برای کشور ما که شاید تنها کشوری است که دموکراسی واقعی‌تری دارد، امری بسیار لازم است. در دنیا دموکراسی هست، همه حرف می‌زنند اما عده‌ای با پشتوانه زر و زور و تزویر صداهای بلندتر و فریبنده‌تری دارند و انتخاب‌ها مقهور این صداهای بلند و فریبنده است؛ ولی در ایران غلظت دموکراسی از همه کشورهای دیگر بیشتر است

ما در اندیشه ورزی و تعقل، دست برتر را داریم

وی در ادامه به بحث روانشناسی من غالب و من مغلوب پرداخت و اظهار داشت: وقتی از موضوع من غالب به کسی می‌گوییم کاری را انجام دهد او به دلیلی مجبور به انجام آن کار می‌شود ولی اگر از موضع من مغلوب از او بخواهیم، او مجبور به انجام آن کار نیست ولی انجامش می‌دهد. از راهبردهای ما این است که اقناع یعنی قالب شدن از من مغلوب را در پیش بگیریم. مطمئن هستیم آنقدر مبانی فکری ما قوی هستند که در اندیشه‌ورزی و تعقل، دست برتر را داریم و محصول این تعقل و اندیشه‌ورزی به نفع ماست.

راهکارهای جذب حداکثری در دانشگاه‌ها

دکتر فراهانی با تأکید بر اینکه برای جذب حداکثری در دانشگاه‌ها باید پنجره‌های متعددی باز کنیم، اظهار داشت: در حوزه‌های فرهنگی و دانشجویی پنجره‌های متعددی می‌توان باز کرد که دانشجوها به آنها علاقه‌مند هستند. از ورزش گرفته تا فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی و امور خیریه. از راهبردهای ما در دانشگاه‌ها این است که از طریق این پنجره‌ها دانشجویان را وارد فضایی می‌کنیم که بتوانیم با آنها تعامل کنیم و بر آنها تأثیر بگذاریم.

به گزارش مفدا، معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت در پایان تحریک خردورزی، اقناع افراد، ایجاد فرصت‌های برابر برای آزادی بیان را از جمله راهبردهای مؤثر برای تأثیرگذاری بیشتر بر افراد نام برد و گفت: قبل از انقلاب در دانشکده پزشکی و دیگر دانشکده‌ها، گروه‌های مختلف، چپی‌ها و مسلمان‌ها افراد را در بدو ورود به دانشگاه ارزیابی می‌کردند و زمینه‌ها را بررسی می‌کردند تا با او رفیق شوند و او را جذب جریان مذهبی خودشان کنند. سؤال این است که چند نفر از شما تا به حال با کسی رفیق شده‌اید تا افکار و اندیشه‌های او را عوض کنید. باید فکر و برنامه‌ریزی کنیم که چگونه افراد را تحت تأثیر قرار دهیم. این که من بسیجی هستم و من تعیین می‌کنم که شما اینچنین فکر کن و این راه را برو برای امروز جواب نمی‌دهد. بنابراین هر فعل و انفعالی که در معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت انجام می‌دهیم با این نگاه است که بتوانیم تعدادی افراد را جذب کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha