نویدادهم در گفتوگو با ایسنا، درخصوص اتخاذ تصمیمات جدید در طرح ارزشیابی توصیفی در مقطع ابتدایی با بیان اینکه ارزشیابی توصیفی در کلان و براساس شواهد، گزارش و تحقیقات انجام شده، مثبت ارزیابی میشود، گفت: برهمین اساس طرح ارزشیابی توصیفی در مقطع ابتدایی استمرار خواهد داشت.
وی با بیان اینکه در حاشیه طرح ارزشیابی توصیفی آسیبهایی وجود دارد که این مساله باید مدیریت شود تا آسیبها به حداقل برسد، تصریح کرد: در بررسیها مشخص شده است آنجایی که معلم دوره آموزشی لازم را ندیده و توانمندی تخصصی را نداشته، نتوانسته این طرح را به طور مطلوب اجرایی کند و یا در مدارسی که تعداد دانشآموزان زیاد بوده است و معلم نتوانسته به دلیل ازدیاد جمعیت کارپوشه تشکیل داده و همه دانشآموزان را رصد کند و ارزیابیهای لازم را در طول روز و یا در هفته انجام دهد، ارزشیابیها به حاشیه رفته است؛ اما در کلان این طرح بسیار ارزشمند است و ما درصدد تغییر آن نیستیم.
دبیر شورای عالی وزارت آموزش و پرورش با تاکیدبر این نکته که آموزش و پرورش درصدد تغییر طرح ارزشیابی توصیفی در مقطع ابتدایی نیست، گفت: البته پیشنهاداتی مطرح شده است که در حال بررسی این پیشنهادات هستیم و در صورت مثبت بودن این ارزیابیها، این تغییرات اعمال خواهد شد.
نویدادهم در تشریح پیشنهادات مطرح شده افزود: دانشآموزان 6 سال ابتدایی با ارزشیابی توصیفی میگذرانند و بعد از ورود به دوره متوسطه اول یعنی پایه هفتم که ارزشیابی براساس نمره و عدد است به یکباره این تغییر فاز را درک نمیکنند. برهمین اساس از آنجایی که مصر هستیم که در دوران متوسطه اول ارزشیابی نمرهای را داشته باشیم، پیشنهاد شده است که در پایه پنجم و ششم تغییراتی ارائه دهیم.
دبیر شورای عالی وزارت آموزش و پرورش افزود: پیشنهاد شده برخی دروس پایه پنجم و ششم ترکیبی باشد. یعنی نمره آن براساس عدد و توصیف به دانشآموز داده شود که در حال بررسی این موضوع هستیم و در صورت توافق، اجرایی خواهد شد.
انتهای پیام
نظرات