• سه‌شنبه / ۱۱ آبان ۱۳۹۵ / ۱۰:۲۷
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 95081107534
  • خبرنگار : 71496

در پی حمله شورشیان به غرب حلب با گازهای سمی؛

دمشق: جنایات تروریست‌ها در سوریه نشان دهنده ناتوانی و شکست آنهاست

دمشق: جنایات تروریست‌ها در سوریه نشان دهنده ناتوانی و شکست آنهاست

وزارت خارجه سوریه ضمن اشاره به جنایات جدید گروه‌های تروریستی در حلب با استفاده از تسلیحات شیمیایی تاکید کرد جنگ رسانه‌ای و ظالمانه برخی کشورهای غربی علیه سوریه باید متوجه گروه‌های تروریستی و حامیان آنها شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، وزارت خارجه سوریه در دو نامه جداگانه به دبیرکل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت تاکید کرد، گروه‌های تروریستی به ویژه گروه‌هایی که آمریکا و هم‌پیمانانش آنها را " مخالف میانه‌رو" می‌خوانند، مرتکب جنایت دیگری در شهر حلب با استفاده از سلاح‌های شیمیایی شدند که در سطح بین‌المللی ممنوعه است.

گروه‌های تروریستی سوریه با سوءاستفاده از دوره آتش‌بس دو هفته‌ای در تاریخ ۳۰ اکتبر جاری از خمپاره‌های حاوی گاز کلر در منطقه ۱۰۷۰ و محله مسکونی "الحمدانیه" در شهر حلب استفاده کردند که در اثر آن ۴۸ تن از غیرنظامیان و نیروهای نظامی دچار مشکلات تنفسی شدند.

وزارت خارجه سوریه در این نامه‌ها آورده است: سوریه مصمم است جنایات مستمر گروه‌های تروریستی را که با تشویق برخی کشورها و سکوت برخی دیگر علیه مردم سوریه انجام می‌شود، به جامعه جهانی گزارش داده و این حقایق تلخ را انعکاس دهد. علاوه بر این باید اعلام کنیم تعداد خمپاره‌هایی که گروه‌های تروریستی از شرق حلب و دیگر پایگاه‌ها به سمت غرب این شهر شلیک می‌کنند از ۵۰ موشک نوع "گراد" و ۳۰ خمپاره حاوی گاز کلر طی سه روز اخیر گذشته است و این حملات منجر به شهادت ۸۴ تن که عمدتاً زن و کودک هستند و زخمی شدن ۲۸۰ تن دیگر وخسارات بزرگی به تاسیسات عمومی و خصوصی شده است. دولت سوریه تیم حقیقت‌یابی را برای بررسی ابعاد حمله با گازهای سمی طبق اصول بین‌المللی تشکیل داده و به زودی نتایج این تحقیقات به نهادهای بین‌المللی دیگر ارائه خواهد شد.

طبق این دو نامه، از زمان افزایش حملات گروه‌های تروریستی در حلب طی چند هفته اخیر صدها غیرنظامی بی‌گناه در غرب حلب کشته و هزاران تن از آنها در خارج از شهر آواره شده‌اند و جنایات این گروه‌های تروریستی در شرق حلب بی شمار بوده است.

این وزارت خانه در ادامه تاکید کرد، کشورهای غربی از جنایات داعش و جبهه النصره و استفاده از آنها سلاح‌های شیمیایی حمایت کرده و به جای متهم کردن این گروه‌های تروریستی به ارتکاب جنایت، طرف دیگر را متهم می‌کنند و مسئولیت را از این گروه‌های جنایتکار دور می‌سازند.

در ادامه این نامه‌ها آمده است: دولت سوریه ضمن محکومیت استفاده از سلاح‌های شیمیایی از سوی هر طرف و گروهی تاکید می‌کند این حملات و اقدامات ظالمانه و گمراه‌ کننده برخی کشورهای غربی علیه سوریه باید متوجه گروه‌های تروریستی و کسانی شود که از آنها حمایت کرده و مواد شیمیایی را در اختیار آنها قرار می‌دهند. وزارت خارجه سوریه در این زمینه گزارش و اطلاعات دقیقی از کشورهایی که مواد سمی را به دست گروه‌های تروریستی می‌رسانند و به طور ویژه عربستان، ترکیه و قطر ارائه کرده است.

همچنین این وزارتخانه تاکید کرد، سوریه بر این باور است جنایاتی که این گروه‌های تروریستی مرتکب می‌شوند، نشان دهنده ناتوانی و شکست آنها در تحقق اهدافی است که حامیان و رهبران آنها برایشان ترسیم کرده بودند.

در پایان نیز این وزارتخانه تاکید کرد، دولت سوریه بار دیگر از جامعه جهانی می‌خواهد کشورهای حامی تروریسم را جهت توقف حمایت‌هایشان و به صورت ویژه جهت توقف ارسال مواد شیمیایی و سلاح به تروریست‌ها تحت فشار قرار دهد. همچنین دمشق از تمامی طرف‌های بین‌المللی که در زمینه استفاده از مواد سمی چه در سوریه و چه در عراق فعالیت می‌کنند، می‌خواهد گزارش‌هایی دقیق، درست و دارای صحت و به دور از هرگونه فشار برخی کشورها به ویژه آمریکا، فرانسه و انگلیس ارائه دهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha