• دوشنبه / ۱۰ آبان ۱۳۹۵ / ۱۴:۱۷
  • دسته‌بندی: سلامت
  • کد خبر: 95081007018
  • خبرنگار : 71531

وزیر بهداشت در دیدار با هیأت بلژیکی؛

بخش خصوصی از همکاری‌های خارجی در راستای منافع ملی استفاده کند

بخش خصوصی از همکاری‌های خارجی در راستای منافع ملی استفاده کند

وزیر بهداشت با بیان اینکه بخش خصوصی باید بتواند از فرصت‌های ایجاد شده جهت ایجاد اشتغال، خلق ثروت و کاهش وابستگی استفاده کند، گفت: معتقدم که برجام توانست امکان ارتباط میان ایران و سایر کشورها را فراهم کند.

به گزارش ایسنا، دکتر سید حسن هاشمی در مراسم دیدار با یک هیات بلژیکی گفت: جلسه‌ای که با این هیات بلژیکی داشتیم بسیار خوب بود. البته در حال حاضر گروه‌های مختلفی برای سرمایه گذاری مشترک به ایران می‌آیند و آنچه مهم است این است که بخش خصوصی ما این آمادگی را در خودش ایجاد کند تا از فرصت به دست آمده برای ایجاد اشتغال، خلق ثروت، کاهش وابستگی و ... استفاده کند.

وی با بیان اینکه این اقدامات در حوزه اقتصاد مقاومتی خلاصه می‌شوند افزود: فکر می‌کنم باید از این فرصت‌های امیدآفرین استفاده کرد.

هاشمی با اشاره به رابطه ایران و بلژیک که مدت آن نزدیک به دو قرن است گفت: در گذشته بخشی از خدمات توسط کشور بلژیک در ایران ایجاد شد که البته خوشبختانه در حال حاضر در آن حوزه‌ها نه تنها خودکفا شدیم بلکه صادر کننده نیز هستیم. به عنوان مثال در حوزه‌های ریلی، پست، مالیات و ... کشور بلژیک در ایران اقداماتی انجام داد و خاطرم هست که کارخانه‌های قند را در ایران ایجاد می‌کردند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه خوشبختانه اکنون کشور در مسیر پیشرفت قرار گرفته است، ادامه داد: در این راستا می‌توان در ایجاد کارخانجات و مراکزی که بتوانند امر صادرات را به کشورهای منطقه انجام دهند می‌ با کشور بلژیک همکاری دو جانبه داشته باشیم؛ چرا که نیروی تخصصی مناسبی در کشور وجود دارد و در صورتی‌که علاقمند به سرمایه گذاری مشترک و انتقال دانش فنی باشند می‌توان همکاری مناسبی را با کشور بلژیک داشته باشیم.

هاشمی با بیان اینکه در حوزه سلامت، بلژیک در اروپا سرآمد است اظهار کرد: ما می‌توانیم از این ظرفیت استفاده کنیم. حال اگر بخش خصوصی بتواند این توانمندی‌ها را در داخل کشور استفاده کند و در راستای منافع ملی از این همکاری ها بهره ببرد بسیار مناسب است. مراکز دانشگاهی ما نیز باید بتوانند برای ارتقاء پزشکی پروژه‌های مشترک پژوهشی را با اروپاییان تعریف کنند و از این فرصت به دست آمده استفاده کنند.

وی در پاسخ به اینکه این همکاری‌ها بیشتر در چه حوزه‌ای با بلژیک صورت می‌گیرد؟ گفت: در این نشست عمدتا در حوزه افزایش تخت‌های بیمارستانی و تجهیز آنها صحبت کردیم و البته بحث‌های جانبی نیز مانند سلامت الکترونیک هم مورد بحث بود. در عین حال باید توجه کرد که ما در همه این حوزه‌ها توانمندیم و آنچه که مد نظرمان است سرمایه گذاری مشترک است و بنا نداریم که ساخت بیمارستان، خدمات الکترونیک یا تجهیزات را از خارج وارد کنیم بلکه آن قسمت از کار را که در حال حاضر امکان انجامش را در کشور نداریم از طریق همکاری‌های دو جانبه ایجاد کرده و دانش فنی آن را به کشور منتقل می‌کنیم. بنابراین بنای ما بر واردات نیست و در حوزه‌هایی هم که خودمان توانمندیم از نیرو و دانش داخلی بهره می‌بریم.

وزیر بهداشت در پاسخ به سوال دیگری درباره تاثیر برجام بر همکاری‌های دو جانبه در حوزه سلامت گفت: بدون تعصب می‌گویم که اگر دو سال قبل را با امروز مقایسه کنیم می‌بینیم که در آن زمان امکان ایجاد رابطه با برخی‌ کشورها به این آسانی مهیا نبود. اما در حال حاضر شرایط فرق کرده و نه تنها از داخل کشور تلاشی نیست بلکه از سایر کشورها اشتیاق برای ایجاد رابطه با ایران وجود دارد.

هاشمی ادامه داد: این موضوع باعث افتخار همه ایرانیان است؛ چرا که کشورمان بیش از آنچه که خودمان باور داریم مورد توجه جهانیان است، به طوریکه ایران را به عنوان کشوری قدرتمند در عرصه بین المللی و قدرتمندترین کشور در منطقه می‌شناسند و این موضوع هم به خاطر قدمت ایرانیان است و هم به دلیل هوش، دانش و تلاشی است که هیچ گاه متوقف نمی‌شود و در انقلاب اسلامی و بعد از آن بیش از هر زمانی خودش را نشان داده است. بنابراین معتقدم که برجام توانست این امکان را بیش از گذشته برای کشور فراهم کند و امیدوارم بیشتر به این بخش برجام توجه کنیم. در عین حال باید بدانیم که تغییر نمی‌تواند یک شبه و یا حتی یک ساله ایجاد شود بلکه مهم روندی است که آغاز شده و رو به ارتقاء است.

هاشمی تاکید کرد: به عنوان مثال این گروهی که امروز به ایران آمدند با آنها مذاکرات اولیه را انجام دادیم حال تا زمانیکه بتوانند شریک خود را در ایران پیدا کنند و سرمایه گذاری کرده و به محصول برسند زمان نیاز است. بنابراین در حال حاضر نمی‌توان گفت که چه نتیجه ملموسی را از دیدار با گروه بلژیکی به دست آوردیم؛ اما مهم این است که آنها باور کردند فرصت در ایران وجود دارد و در صورتی‌که شرایط ما را بپذیرند همکاریمان را با آنها آغاز می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، در ادامه این مراسم نخست وزیر منطقه صنعتی بلژیک نیز از وجود فرصت‌های بسیار زیاد همکاری در ایران یاد کرد و گفت: این فرصت به ویژه بعد از تحریم‌ها بیشتر هم شده است و امیدواریم بتوانیم از این فرصت‌ها استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه سابقه همکاری بلژیک با ایران به قرن نوزدهم بر می‌گردد و همچنان حفظ شده است ادامه داد: ما به همراه یک هیات متشکل از 190 کمپانی به ایران آمدیم و ملاقات خوبی با وزیر بهداشت داشتیم. همچنین شرکت‌های خوبی در زمینه ساخت و ساز، بهداشت، دفع زباله‌های بیمارستانی، سلامت الکترونیک و تجهیز و تشخیص و ... ما را همراهی می‌کنند که می‌توانند با ایران همکاری داشته باشند.

نخست وزیر منطقه صنعتی بلژیک همچنین گفت: حوزه سلامت در ایران از کیفیت بالایی برخوردار است و در این دیدار متوجه شدیم که دولت ایران به دنبال ایجاد 100 هزار تخت بیمارستانی جدید است که این موضوع می‌تواند فرصت مناسبی برای همکاری‌های دو جانبه باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha