• یکشنبه / ۲ آبان ۱۳۹۵ / ۱۰:۰۸
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 95080200948
  • خبرنگار : 71477

البشیر، عفو بین‌الملل را به "دروغ‌گویی" متهم کرد

البشیر، عفو بین‌الملل را به "دروغ‌گویی" متهم کرد

رئیس جمهوری سودان با انتقاد از گزارش عفو بین‌الملل درباره استفاده نیروهای دولت سودان از تسلیحات شیمیایی علیه غیرنظامیان در دارفور، این نهاد حقوق بشری را به "دروغ‌گویی" متهم کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، عفو بین الملل ماه گذشته در گزارشی اعلام کرد: نیروهای سودان در یکی از مناطق کوهستانی دارفور بیش از ۳۰ حمله شیمیایی مشکوک انجام داده‌اند که منجر به کشته شدن ۲۵۰ تن از جمله کودکان شده‌اند.

عمر البشیر، رئیس جمهوری سودان در جمع اعضای حزب کنگره ملی‌ گفت: در چند روز گذشته "دروغ‌ها واتهامات" مطرح شده از جانب عفو بین الملل در مورد استفاده از سلاح‌های شیمیایی را دنبال کرده‌اید. آنها "یک مشت دروغ" هستند. 

عفو بین الملل نیروهای سودان را به استفاده مکرر از سلاح‌های شیمیایی مشکوک علیه غیرنظامیان در ارتفاعات "مرة" دارفور بین ماه‌های ژانویه و سپتامبر متهم کرده است.این گروه حقوق بشری گزارش داد: بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ تن در نتیجه قرار گرفتن در معرض گازهای سلاح‌های شیمیایی کشته شده‌اند که بسیاری از آنها کودک بودند.

این گزارش حدودا ۱۰۰ صفحه‌ای شامل تصاویری دلخراش از کودکانی است که از سوختگی‌های شیمیایی رنج می‌برند. تصاویر ماهواره‌ای از روستاهای تخریب شده و مردم آواره، مصاحبه با بیش از ۲۰۰ نجات یافته و تحلیل کارشناسان سلاح‌های شیمیایی نیز بخشی از این گزارش می‌باشد.

عفو بین الملل گزارش داد این حملات بخشی از عملیات ارتش سودان علیه گروه شورشی "ارتش آزادی بخش سودان" بوده که خارطوم آن را به حمله به غیرنظامیان متهم می‌کند.

سازمان ملل نیز گفت: از اواسط ژانویه سال جاری میلادی ده‌ها هزار تن در ارتفاعات مرة در پی درگیری‌ها آواره شدند.

سازمان ملل از سودان خواست تا در خصوص این ادعاهای عفو بین الملل شفاف سازی کند  در حالی که سازمان منع تسلیحات شیمیایی نیز به دنبال اسناد و مدارک بیشتر برای انجام یک تحقیقات رسمی است. چرا که سودان یکی از امضا کنندگان کنوانسیون تسلیحات شیمیایی محسوب می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha