• چهارشنبه / ۲۸ مهر ۱۳۹۵ / ۱۵:۳۰
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 95072817206
  • خبرنگار : 71457

همزمان با آغاز اجرای طرح آشتی در معضمیه؛

ارتش سوریه در حال مقدمه‌چینی برای خروج افراد مسلح از شرق حلب

ارتش سوریه در حال مقدمه‌چینی برای خروج افراد مسلح از شرق حلب

در پی اینکه روسیه پیش‌نویس یک قطعنامه درباره لزوم جداسازی مخالفان میانه‌رو از تروریست‌ها در سوریه را در شورای امنیت به جریان انداخته است، ارتش سوریه مقدمات لازم را برای خروج افراد مسلح از محله‌های شرقی حلب آغاز کرده و در عین حال بیش از ۶۰۰ فرد مسلح نیز از شهر معضمیه و شهر داریا از غرب دمشق خارج خواهند شد.

به گزارش ایسنا، سایت اینترنتی النشره گزارش داد که ویتالی چورکین، سفیر روسیه در سازمان ملل در این باره گفته است: معتقدم تحت این شرایط اهمیت به سزایی دارد که کشورهای عضوی که روی گروه‌های مخالف در شرق حلب و مناطق دیگر نفوذ دارند، تلاش‌های خود را افزایش دهند و در اسرع وقت نیروهای مخالف میانه‌رو را از تروریست‌هایی که در لیست شورای امنیت قرار دارند، جدا کنند.

در این راستا ارتش سوریه موانع و خاکریزها را از جاده کاستیلو در غرب شهر حلب برداشته و این کار را در فراهم سازی مقدمات خروج قابل پیش‌بینی افراد مسلح از محله‌های شرقی حلب ظرف دو روز آتی انجام داده است.

شبکه المیادین در این باره گزارش داده است که اتوبوس‌های به منطقه الملعب البلدی در حلب رسیده‌اند تا افراد مسلح را از شرق حلب خارج کنند.

ارتش سوریه و نیروهای روسی از صبح روز گذشته حملات هوایی خود به محله‌های شرقی حلب را متوقف کردند تا عرصه برای خروج افراد مسلح از این شهر طی فردا (پنجشنبه) فراهم شود.

در این راستا منابع گفته‌اند ترکیه نیز با روسیه برای خارج کردن جبهه النصره از شرق حلب توافق نظر دارد تا کمک‌های انسانی از جاده کاستیلو به دست افراد محاصره شده برسد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه نیز گفته است، مساله خروج النصره از حلب را با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود در میان خواهد گذاشت.

از سوی دیگر، سایت النشره اعلام کرد که اقدامات برای خروج افراد مسلح از شهر معضمیه در جنوب غرب دمشق و انتقال آنها به حومه ادلب نیز آغاز شده است تا شهر معضمیه خالی از افراد مسلح اعلام شود.

خبرگزاری آلمان (د.پ.آ) نیز گزارش داد که ده‌ها تن از افراد مسلح از دو شهر داریا و معضمیه در غوطه غربی دمشق سوار بر اتوبوس شدند تا به استان ادلب در شمال سوریه منتقل شوند.

حسن غندور، عضو کمیته‌های آشتی ملی سوریه اعلام کرد، ۱۰ اتوبوس برای انتقال افراد مسلح و خانواده‌هایشان در شهر وارد معضمیه شدند.

وی تاکید کرد، انتقال آنها در میان مخالفت افراد مسلح با پوشش رسانه‌ای خروج‌شان چند روز طول می‌کشد.

کمیته آشتی در دو شهر المعضمیه و داریا با دولت سوریه روز سه‌شنبه توافق کرد ۶۲۰ فرد مسلح از شهر معضمیه و ۲۳۰ فرد مسلح از داریا خارج شوند.

غندور فاش کرد که توافقنامه مذکور همچنین شامل تحویل تمامی سلاح‌های سنگین و نیمه سنگین از جمله خودروهای زرهی و مسلسل‌های آنها می‌شود و به هر اتوبوس اجازه داده می‌شود افراد مسلح تنها ۱۸ باروت با خود داشته باشند این یعنی هرگز به تمامی افراد مسلح اجازه داده نمی‌شود سلاح حمل کنند. در واقع به حدود ۲۰ درصد از آنها اجازه حمل سلاح داده خواهد شد.

پس از پایان انتقال افراد مسلح و خانواده‌هایشان نهادهای دولتی سوریه برای ارائه خدمات به شهر معضمیه وارد عمل می‌شوند و مسیر دمشق – قنیطره که از سه سال قبل بسته است، گشوده می‌شود و تمامی ایست‌های نظامی در این شهر برداشته می‌شوند.

تعداد نیروهای سه گروه مسلح در معضمیه (اتحاد اسلامی اجناد الشام، لواء الفجر و لواء سیف الشام) ۲۱۰۰ نیرو است و قرار بود به همراه خانواده‌هایشان ماه گذشته از معضمیه خارج شوند اما به دلیل تحولات حومه شمالی حماه انتقال آنها به ادلب به تاخیر افتاد.

شهر معضمیه الشام اواخر سال ۲۰۱۲ از کنترل ارتش سوریه خارج شد و نیروهای مخالف مسلح در ابتدای سال ۲۰۱۴ با دولت سوریه وارد مذاکرات آشتی ملی شدند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha