• سه‌شنبه / ۲۷ مهر ۱۳۹۵ / ۱۴:۱۴
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 95072716208
  • خبرنگار : 71368

ارائه تسهیلات ویژه به خانواده آتش‌نشانان جان باخته در حوادث

ارائه تسهیلات ویژه به خانواده آتش‌نشانان جان باخته در حوادث

صبح امروز بررسی طرح اصلاحیه مصوبه اعطای تسهیلات به جان باختگان و معلولان آتش نشانی و کادر امداد و نجات در حین عملیات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران و ارائه پیشنهاداتی از سوی اعضای شورای شهر مورد تصویب قرار گرفت.

به گزارش ایسنا، صبح امروز بررسی طرح اصلاحیه مصوبه اعطای تسهیلات به جان باختگان و معلولان آتش نشانی و کادر امداد و نجات در حین عملیات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران روی میز شورا قرار گرفت و علیرضا دبیر، رئیس کمیسیون بودجه شورای شهر تهران با بیان اینکه سازمان آتش نشانی 42 شهید و 70 ایثارگر و معلول دارد گفت: بر اساس این طرح کلیه جان باختگان و معلولان از حقوق، مزایا و سایر موارد رفاهی – معیشتی از سوی خانواده و یا ورثه بهره‌مند می‌شوند.

وی با بیان اینکه ایجاد پست موقت برای پرسنل جان باخته برابر مقررات سازمان آتش نشانی صورت می‌گیرد گفت: بر اساس این طرح 30 ماه پاداش برای پرسنلی که جان خود را از دست دادند و همچنین 30 ماه خدمت در نظر گرفته شده و شاهد افزایش ضریب 20 درصد در سال فوق العاده تا پایان دوره 30 سال در نظر گرفته شده و همچنین افراد جان باخته‌ای که مشمول مقررات سازمان تامین اجتماعی می‌شوند تغییر وضعیت به کارمندی پیدا خواهند کرد.

وی افزود: اگر این مصوبه تصویب شود، یادگاری خوبی از شورای شهر چهارم برای پرسنل باقی خواهد ماند.

به گزارش ایسنا، محمد مهدی تندگویان، عضو کمیسیون معماری و شهرسازی با بیان اینکه به دلیل ضعف اطلاع رسانی در شهرداری تهران مردم از مسائل مختلف با خبر نمی‌شوند گفت: شهید آتش نشان "امید عباسی" علاوه بر اهداء جان خود به مردم،‌ جسم خود را نیز اهداء کرد به گونه‌ای که پنج عضو بدن خود را به بیماران نیازمند داد اما به دلیل ضعف روابط عمومی بسیاری از شهروندان از این اقدام بزرگ بی خبر هستند.

وی با بیان اینکه ما در شناساندن ایثار شهدای آتش نشان کوتاهی کردیم گفت: به خانواده امید عباسی قول داده بودیم که در میدان شهران نمادی از این فرد نصب شود اما کوتاهی شده و حالا شاهد برخورد دوگانه هستیم چرا که از یک سو می‌خواهیم میزان تعهدات خود را افزایش دهیم و از سوی دیگر به این تعهدات عمل نمی‌کنیم.

وی با بیان اینکه در مصوبه اعطای تسهیلات به جان باختگان و معلولان عملیات امداد و نجات سازمان آتش نشانی علاوه بر بعد مادی باید به ابعاد فرهنگی نیز توجه شود گفت: استفاده از یادبودها، نمادها، فیلم، نمایش و کتاب برای معرفی و اشاعه فرهنگ شهدا و جانبازان آتش نشان لازم و ضروری است.

همچنین احمد مسجدجامعی با بیان اینکه ارائه تسهیلات رفاهی برای بازماندگان این افراد خوب است گفت: سازمان آتش نشانی اعلام کرده که تا کنون 40 نفر جان خود را در حوادث از دست داده‌اند و پیشنهاد می‌شود علت جان باختن این افراد نیز تشریح شود.

وی با بیان اینکه با مرگ آتش نشان که سرپرست خانوار است بار خانواده بر روی دوش زنان می‌افتد گفت: پیشنهاد می‌شود که یکی از وابستگان درجه یک آتش نشانان جان باخته اولویت استخدام در شهرداری پیدا کنند تا جلوی از هم فروپاشی خانواده‌ها گرفته شود.

وی در ادامه با اشاره به موضوع املاک و حقوق نجومی گفت: پیشنهاد می‌شود شهرداری گزارشی ارائه دهد تا در این خلاء اطلاعاتی حرف‌های مختلف زده نشود.

در ادامه مجتبی شاکری، رئیس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران با بیان اینکه در بنیاد شهید به جانبازان شیمیایی و اعصاب و روان توجه زیادی نمی‌شود و آنها از مزایای خوبی بهره مند نیستند گفت: دقت داشته باشید حالا که در نگارش این طرح ارائه خدمات به آتش نشانان شهید از بنیاد شهید الگو می‌گیریم برخی کاستی‌ها از بنیاد شهید به شهرداری وارد می‌شود.

در ادامه احمد دنیامالی، رئیس کمیسیون حمل و نقل شورا با بیان اینکه در این لایحه برای جان باختن کارمندان نیز شرایطی دیده شده اما این طرح شامل کارمندان نمی‌شود و تنها به آتش نشانان عملیاتی توجه دارد گفت: باید مبداء و سال شهادت نیز در این طرح مشخص شود.

وی در مورد جان باختن آتش نشانانی که هیچ ورثه‌ای ندارند نیز گفت: این طرح در این خصوص مبهم است و باید تعیین تکلیف شود.

به گزارش ایسنا حبیب کاشانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه نیز با بیان اینکه 14 سال است که اینجا هستیم و حالا در سال آخر یادمان افتاده حرکتی کنیم گفت: من به عنوان یک فرد نوعی احساس می‌کنم که این طرح یک حرکت انتخاباتی است.

وی با بیان اینکه باید در این طرح واقعیت‌ها دیده شود و از غلو کردن بپرهیزیم گفت: من به همراه چمران از خانواده یک آتش نشان شهید بازدید کردیم و در هنگام خروج و در حالیکه هنوز جنازه آتش نشان دفن نشده بود همسر این فرد درخواست داد که برای او شغلی پیدا کنیم چرا که بار زندگی پس از مرگ همسرش بر دوش وی بود که این نشان می‌دهد در این زمینه مشکل داریم اما نمی‌توانیم بدون در نظر گرفتن آئین نامه استخدامی کشور در طرح خود تبصره‌ای بیاوریم که بستگان درجه یک آتش نشان شهید در شهرداری استخدام شوند.

وی با بیان اینکه اقدامات موثری باید در زمینه کمک به بازماندگان آتش نشان شهید صورت گیرد اما نباید کارهای نمایشی و شعاری انجام دهیم گفت: شهرداری نباید بیشتر از حدودی که بنیاد شهید مشخص کرده و به خانواده شهداء امتیاز می‌دهد، تسهیلات بیشتری بدهیم چرا که این مسئله سبب بروز مشکلاتی می‌شود.

به گزارش ایسنا، در ادامه معصومه آباد با اشاره به انتخاباتی خواندن این اقدام توسط حبیب کاشانی گفت: من از اینکه این طرح را شائبه انتخاباتی نامیدند دلخورم چرا که چندی پیش من با 11 خانواده از آتش نشانان شهید بازدید داشتم و از حجم گلایه‌های آنها در خصوص مشکلات معیشتی متحیر شدم چرا که شاهد بودیم یک خانواده آتش نشان شهید تنها 900 هزار تومان حقوق می‌گرفت که بر همین اساس اصلاحیه ارائه تسهیلات را در دستور کار قرار داده‌ایم اما برگزاری جلسات و بررسی‌ها زمان زیادی به خود اختصاص داده و حالا امروز این طرح برای بازنگری اعطای تسهیلات به صحن شورا آورده شد و نباید آن را سیاسی و انتخاباتی بنامیم.

به گزارش ایسنا در پایان مهدی چمران با بیان اینکه باید به این اصلاحیه طرح ارائه تسهیلات به خانواده و بازماندگان آتش نشانان شهید چند مورد دیگر اضافه شود گفت: توجه به امورات فرهنگی و همچنین اولویت استخدام بستگان درجه یک، تنها همسر و فرزندان نیز باید در این طرح قید شود.

به گزارش ایسنا، این اصلاحیه با کسب حداکثر آراء به تصویب اعضای شورای شهر رسید. همچنین یک فوریت طرح سیاست‌های اجرایی و الزامات تدوین لایحه بودجه سال 96 شهرداری تهران نیز با کسب حداکثر آراء به تصویب رسید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha