• سه‌شنبه / ۲۷ مهر ۱۳۹۵ / ۱۱:۴۸
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 95072716006
  • خبرنگار : 71477

طالبان و افغانستان مذاکرات محرمانه خود در قطر را از سر گرفته‌اند

طالبان و افغانستان مذاکرات محرمانه خود در قطر را از سر گرفته‌اند

چند منبع ارشد در طالبان و دولت کابل اعلام کردند،‌ طالبان و نمایندگان دولت افغانستان مجدداً مذاکرات غیرعلنی و محرمانه خود را در قطر آغاز کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه گاردین، یکی از منابع طالبان گفت: انتظار می‌رود محمد یعقوب، پسر ملا عمر، رهبر سابق طالبان به زودی به گروه دوحه ملحق شود، اقدامی که بیش از پیش قدرت و اختبارات هیات دیپلماتیک طالبان در قطر را افزایش خواهد داد.

به گفته یکی از اعضای شورای رهبری طالبان موسوم به "کمیته"، هیچ مقام پاکستانی در نشست‌های انجام شده در اکتبر یا سپتامبر شرکت نداشت.

وی افزود: اسلام‌آباد بخش عمده‌ای از نفوذ سنتی خود را بر جنبش طالبان از دست داده است اما یکی از دیپلمات‌های ارشد آمریکا در این نشست‌ها حضور داشت.

مسئولان آمریکا در افغانستان درباره این ادعا هیچ اظهارنظری نکرده‌اند.

این مقام طالبان افزود: دور نخست این نشست‌ها که اوایل سپتامبر برگزار شد، بسیار مثبت بود و در فضای عاری از مشکل و تنش صورت گرفت به طوری که ملا عبدالمنان آخوند، رئیس هیات طالبان در قطر دیدار رودررویی را با محمد معصوم استانکزای، رئیس سازمان اطلاعات افغانستان برگزار کرد.

آنگونه که مشخص شده، دور دوم این نشست‌ها نیز علیرغم ادامه درگیری‌ها میان نیروهای دولت کابل و شبه نظامیان طالبان اوایل اکتبر برگزار شده است. علیرغم درگیری‌های مداوم، کابل همچنان در تلاش است تا به یک راه‌حل سیاسی برای پایان جنگ با طالبان دست یابد.

اگرچه یکی از مقامات دولت کابل تایید کرد که استانگزای اخیرا دست کم یک سفر به دوحه داشته اما سخنگوی اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان و اسماعیل قاسم‌یار، یکی از مقامات ارشد شورای عالی صلح که ناظر بر مذاکرات صلح است به انجام این نشست‌ها اذعان نکرده‌اند.

قاسم‌یار گفت: با توجه به بی میلی دیرینه طالبان برای دیدار مستقیم با نمایندگان دولت کابل، حضور یک مقام آمریکایی به محتمل بودن این نشست کمک می‌کند. اگر طالبان، آمریکا و دولت افغانستان بتوانند نشست‌های اولیه برگزار کنند، پایه قوی برای تحولات مثبت آتی ایجاد می‌شود.

وی افزود: ملا عبدالمنان آخوند به طور ویژه از جانب شورای رهبری طالبان به دوحه اعزام شده تا بر اهمیت پیوستن به این مذاکرات تاکید کند. حضور او این مذاکرات را قابل توجه‌تر می‌سازد و نشان می‌دهد که شاخه‌های نظامی و سیاسی طالبان در یک جناح هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha