• دوشنبه / ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵ / ۱۳:۲۳
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 95021307794

شرط کابل برای حضور در نشست چهارجانبه صلح

همزمان با اینکه طالبان شرکت در مذاکرات صلح را بررسی می‌کند، دولت افغانستان تهدید کرد، پاکستان باید گروه‌هایی را که تمایلی به مذاکره و صلح ندارند سرکوب کند، در غیر این صورت کابل در نشست چهارجانبه صلح آتی شرکت نخواهد کرد.

همزمان با اینکه طالبان شرکت در مذاکرات صلح را بررسی می‌کند، دولت افغانستان تهدید کرد، پاکستان باید گروه‌هایی را که تمایلی به مذاکره و صلح ندارند سرکوب کند، در غیر این صورت کابل در نشست چهارجانبه صلح آتی شرکت نخواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه نیوز، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در اظهاراتی با اشاره به تعهد پاکستان برای انجام اقدام نظامی علیه گروه‌های شورشی برای شرکت در مذاکرات عنوان کرد: در نشست چهارجانبه پیشین تصمیم گرفته شد تا اقدامات جدی علیه گروه‌هایی که قصد شرکت در مذاکرات صلح را ندارد، انجام شود اما اگر پاکستان به تعهدات خود عمل نکند ما در مذاکرات آتی شرکت نخواهیم کرد.

پیش از این و در ماه فوریه دیپلمات‌های چهار کشور افغانستان، پاکستان، چین و آمریکا برای چهارمین بار به منظور پیشبرد روند صلح افغانستان تشکیل جلسه دادند.

این در حالی است که پیش از این پاکستان تاکید کرده بود حضور طالبان در میز مذاکره به تلاش‌های هماهنگ نیاز دارد و حتی با وجود اینکه پیش از این هم اقداماتی در این جهت صورت گرفته اما اقدامات مشترک برای از سرگیری این مذاکرات ضروری است.

پاکستان میزبان نشست دولت افغانستان و نمایندگان طالبان در ژوئیه 2015 بود. دور دوم این مذاکرات که قرار بود 31 ژوئیه 2015 در پاکستان برگزار شود به علت گزارش‌هایی درباره مرگ ملا عمر رهبر این گروه در بحران رهبری آن به تعویق افتاد.

در همین حال از آنجایی که تلاش‌ها برای احیای روند صلح به هیچ نتیجه مثبتی نرسیده و دولت کابل اقدامات نظامی جدی را علیه طالبان اعلام کرده، این گروه شبه‌نظامی در حال حاضر مشغول بررسی شرکت در مذاکرات صلح است.

این اطلاعیه دولت افغانستان پس از آن منتشر شد که به دنبال انفجار یک خودروی بمب گذاری شده در کابل 64 تن کشته و 347 تن دیگر زخمی شدند.

با این حال هیاتی از نمایندگان دفتر سیاسی طالبان در قطر اعلام کرد: این گروه تمایل دارد تا مذاکرات صلح از سر گرفته شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha