• شنبه / ۱۷ مهر ۱۳۹۵ / ۱۳:۵۱
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 95071710486

ششمین روز نبرد نیروهای دولتی و طالبان در قندوز

ششمین روز نبرد نیروهای دولتی و طالبان در قندوز

سخنگوی وزارت کشور افغانستان گفته که در ادامه عملیات پاکسازی شهر شمالی قندوز از حضور طالبان، دست‌کم سه محله مهم از دست این گروه پس گرفته شده است.

به گزارش ایسنا، صدیق صدیقی امروز (شنبه) به بی‌بی‌سی گفت که ستیزه‌جویان طالبان دیشب از سه محله در شرق شهر قندوز، چهارراهی سینمای ناشر، سه‌راهی خان‌آباد و خواجه مشهد بیرون رانده شدند.

او افزود که در چند ساعت گذشته شماری از فرماندهان این گروه نیز کشته شده‌اند. او از ملا عبدالله غازی نام برد که با ۱۲ نفر از افراد تحت امرش در قندوز کشته شده است.

سخنگوی وزارت کشور گفت که در حال حاضر اولویت نیروهای امنیتی بیرون راندن گروه طالبان از محلات شهری در قندوز است، اما استقرار افراد وابسته به این گروه در خانه‌های مسکونی، عملیات نظامی را دشوار کرده است.

یکی از ساکنان شهر قندوز گفت که در شش روز گذشته محلات به صورت مکرر بین نیروهای دولتی و گروه طالبان دست به دست شده است.

به گفته این منبع محلی، نیروهای دولتی خواجه مشهد نوآباد را دیروز از کنترل طالبان بیرون کردند، اما چند ساعت بعد دوباره به دست این گروه افتاد. او افزود که منطقه گازفروشی و جاده آزادی را هم دیروز نیروهای پس گرفته بودند که تا عصر مجدداً طالبان بر این محلات مسلط شدند.

این فرد که مشغول خدمات پزشکی در شهر قندوز است، گفت که طالبان دیشب حملات تهاجمی شدیدی را برای تصرف منطقه بالاحصار در شمال شهر راه اندازی کردند، اما موفق به تصرف این منطقه استراتژیک نشدند.

دومین پایگاه بزرگ نظامی قندوز در این منطقه موقعیت دارد که هم ارتش، هم پلیس و نیروهای اداره امنیت ملی در آن مستقر هستند.

منابعی مطلع می‌گویند که استفاده از خانه‌های مسکونی از جانب گروه طالبان، وضعیت جنگ را در شهر قندوز پیچیده کرده و به همین دلیل نبرد در این شهر شش روزه شده است.

شش روز پیش، زمانی که رهبران حکومت وحدت ملی در شهر بروکسل، پایتخت بلژیک آماده شرکت در کنفرانس بین‌المللی کمک به افغانستان می‌شدند، گروه طالبان حملات تهاجمی خود را به شهر استراتژیک قندوز آغاز کردند.

طالبان در این حمله از چند جهت به سوی شهر قندوز هجوم آوردند و با به درازا کشیدن جنگ، به گفته منابع دولتی، آن‌ها از خانه‌های مسکونی به عنوان سنگر استفاده کردند تا مدت حضور خود را در داخل شهر بیشتر کنند.

مقام‌های دولتی گفته‌اند که برای جلوگیری از تلفات غیرنظامی، عملیات نظامی را به دقت و کندی پیش می‌برند، ولی طالبان از این وضعیت سوء استفاده می‌کنند و مواضع خود را در خانه‌ها تحکیم می‌بخشند.

ساکنان شهر قندوز که با تهاجم گسترده طالبان از چند طرف غافلگیر شده بودند، با نفوذ افراد این گروه در داخل خانه‌ها، آنها را با مشکلات بیشتری مواجه کرد.

گفته شده که شماری از غیرنظامیان در این نبرد کشته شده اند، ولی تا حال به دلیل عدم دسترسی به محلاتی که در آن جا نبرد ادامه دارد، هیچ آمار تایید شده‌ای در دست نیست.

شماری از افراد توانستند که از خانه‌های خود فرار کنند، ولی بیشتر آن‌ها به دلیل جنگ شدید بین نیروهای دولتی و گروه طالبان قادر به فرار هم نشده‌اند.

گروه طالبان یک سال پیش هم در ششم میزان به این شهر هجوم آورده بود، ولی بیشتر از سه روز در این شهر نماند و مجبور به عقب‌نشینی شد.

پارسال شبه‌نظامیان این گروه با تصرف مراکز دولتی، به سلاح و وسایل بسیاری دست یافتند که در جنگ‌های بعدی از آن در قندوز حتی ولایت‌های دیگر استفاده کردند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha