• سه‌شنبه / ۱۳ مهر ۱۳۹۵ / ۱۵:۱۵
  • دسته‌بندی: انرژی هسته‎‌ای
  • کد خبر: 95071308342

یک مقام روس: تعلیق توافق‌نامه پلوتونیوم تاثیری بر روند خلع سلاح هسته‌ای ندارد

یک مقام روس: تعلیق توافق‌نامه پلوتونیوم تاثیری بر روند خلع سلاح هسته‌ای ندارد

مدیر دپارتمان منع گسترش و کنترل تسلیحات هسته‌ای وزارت خارجه روسیه اعلام کرد تعلیق معاهده بین روسیه و ایالات متحده مربوط به انهدام پلوتونیوم در مقیاس تسلیحات هسته‌ای، هیچ اثر منفی بر روند خلع سلاح هسته‌ای نخواهد داشت.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، روز دوشنبه دولت روسیه اعلام کرد: ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه به دلیل  اقدامات خصمانه ایالات متحده دستور توقف توافق‌نامه دو جانبه مدیریت و انهدام پلوتونیوم را صادر کرده است.

پایگاه اطلاع رسانی وزارت خارجه روسیه نوشت: میخاییل اولیانف، مدیر دپارتمان منع گسترش و کنترل تسلیحات هسته‌ای وزارت خارجه در کمیته اولیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک گفت: از ما می‌پرسند که آیا این تصمیمی که گرفته‌ایم هیچ گونه پیامدهای منفی برای منع گسترش و خلع سلاح هسته‌ای دارد یا خیر؟ من می‌توانم به شما بگویم که هیچ پیامدی نخواهد داشت.

او تصریح کرد: از آن‌جایی که تعلیق تولید پلوتونیوم در مقیاس تسلیحات هسته‌ای برای ربع قرن در این کشور به اجرا درآمده است، روسیه از پلوتونیوم برای مقاصد نظامی استفاده نخواهد کرد.

اولیانف افزود: ما آماده‌ایم تا به محض این که ایالات متحده به شرایطی که باعث تعلیق این توافق‌نامه شده رسیدگی کند، دوباره به آن بازگردیم. شرایط ویژه‌ای برای از سرگیری این توافق از سوی مجلس فدرال روسیه تعریف خواهد شد.

طبق گفته اولیانف، واشنگتن به طور رسمی به مسکو درباره طرح‌هایش برای تغییر روش انهدام پلوتونیوم تحت توافق سال ۲۰۰۰ اطلاع رسمی نداده است.

وی به مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک گفت: تحت این توافق‌نامه، روش انهدام تنها می‌تواند با رضایت طرف‌ها تغییر کند. روسیه هیچ درخواست رسمی از ایالات متحده از طریق کانال‌های دیپلماتیک دریافت نکرد.

او اضافه کرد که روش انهدام در این توافق‌نامه و پروتکل ضمیمه ۲۰۱۰ قید شده بود اما ایالات متحده به سراغ روش بالقوه برگشت‌پذیر رفت که شامل دفن پلوتونیوم رقیق شده در معادن نمک می‌شود.

طبق اعلام وب‌سایت دومای روسیه، ممکن است پس از این که ایالات متحده زیرساخت‌های نظامی و تعداد نیروهایش را در کشورهای ناتو که بعد از اول سپتامبر ۲۰۰۰ به این ائتلاف پیوستند به سطح قبل از اجرایی شدن این توافق‌نامه کاهش دهد، این توافق دوباره از سرگرفته شود.

دیگر اقدامات شامل فسخ سند مگنیستکی (Magnitsky) و تحریم‌های ارائه شده از سوی ایالات متحده بر سر نقش ادعایی روسیه در بحران اوکراین و نیز پرداخت غرامت به روسیه به دلیل آسیب وارده توسط این تحریم‌ها می‌شود.

به گزارش ایسنا، روز گذشته روسیه اعلام کرد توافق‌نامه کاهش ذخایر پلوتونیوم با خلوص بالا را که قابلیت استفاده تسلیحاتی دارد به دلیل اقدامات خصمانه آمریکا و تخطی واشنگتن از شرایط این توافق به حالت تعلیق درآورد.

به گزارش شبکه راشاتودی، در حکم امضا شده ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه آمده است: دلایلی شامل تغییر اساسی فضای حاکم، تهدید علیه ثبات راهبردی روسیه به دلیل اقدامات خصمانه آمریکا و ناتوانی آمریکا در عمل به وظایف خود برای از بین بردن پلوتونیوم اضافی قابل استفاده در تسلیحات اتمی بر اساس معاهده‌های بین‌المللی و لزوم اقدام سریع برای دفاع از امنیت روسیه، عامل معلق کردن این توافق هستند.

در همین حال جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید در واکنش به این اقدام روسیه با ابراز نارضایتی نسبت به این تصمیم اعلام کرد: این اقدام مسکو را در جامعه بین‌المللی منزوی‌تر خواهد کرد.

او اضافه کرد: مسلما ایالات متحده به محدودیت گسترش هسته‌ای علاقه‌مند است و تلاش دارد خطرات مرتبط با تروریسم بالقوه هسته‌ای را  کاهش دهد. ایالات متحده از سال ۲۰۱۱ در اجرای تعهدات خود ثابت قدم بوده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha