• دوشنبه / ۱۲ مهر ۱۳۹۵ / ۱۶:۱۶
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 95071207584
  • خبرنگار : 71415

پوتین قرارداد کاهش ذخایر پلوتونیوم با آمریکا را معلق کرد

پوتین قرارداد کاهش ذخایر پلوتونیوم با آمریکا را معلق کرد

روسیه اعلام کرد، توافقنامه کاهش ذخایر پلوتونیوم با خلوص بالا را که قابلیت استفاده تسلیحاتی دارد، به دلیل "اقدامات خصمانه آمریکا و تخطی واشنگتن از شرایط این توافق" به حالت تعلیق در می‌آورد.

به گزارش ایسنا، به نقل از راشاتودی، در حکم امضا شده توسط ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به منظور اعلام تعلیق این توافق آمده است: دلایلی شامل تغییر اساسی فضای حاکم، تهدید علیه ثبات راهبردی روسیه به دلیل اقدامات خصمانه آمریکا و ناتوانی آمریکا در عمل به وظیفه‌اش برای از بین بردن پلوتونیوم اضافی قابل استفاده در تسلیحات اتمی براساس معاهده‌های بین‌المللی و لزوم اقدام سریع برای دفاع از امنیت روسیه، عامل معلق کردن این توافق هستند.

با این حال روسیه تاکید کرده اگرچه توافق مربوط به بازفرآوری پلوتونیوم مازاد خود را تعلیق کرده اما مواد هسته‌ای باقی مانده در نتیجه تعلیق این توافق را برای اهداف نظامی استفاده نخواهد کرد و از آن سلاح‌های جدید تولید نکرده یا با آن تحقیقات نظامی انجام نمی‌دهد.

اگرچه این حکم ابلاغ شده اما باید توسط پارلمان روسیه نیز تصویب شود و ممکن است پارلمان این تصمیم رئیس جمهور روسیه را لغو کند.

لئونوید اسلاتسکی که قرار است به ریاست کمیته روابط خارجی پارلمان روسیه منصوب شود، گفت: این یک مساله بسیار مهم بوده و موضوع آن اقدام سریع در حفاظت از امنیت ملی روسیه است. ما به مجرد تحویل این لایحه آن را بررسی خواهیم کرد.

پیش‌تر روسیه از تصمیم آمریکا درخصوص مدیریت فرایند بازفرآوری پلوتونیوم مازاد خود انتقاد کرده بود.

قرارداد کاهش ذخایر پلوتونیوم در سال ۲۰۰۰ میلادی میان آمریکا و رسیه امضا شد و اجرای آن بر اساس توافقنامه‌ای در سال ۲۰۱۰ آغاز شد.

بر اساس این توافق که از سوی سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، و هیلاری کلینتون، وزیر وقت خارجه آمریکا امضا شد، دو طرف موافقت کردند ۳۴ تن از ذخایر پلوتونیوم خود را با سوزاندن در رآکتورهای اتمی از بین ببرند.

کلینتون در آن زمان گفت که با این میزان پلوتونیوم می‌توان ۱۷ هزار سلاح هسته‌ای ساخت.

این توافق به عنوان نمادی از افزایش همکاری‌های دو دشمن و رقیب دیرینه در زمینه بازدارندگی هسته‌ای معرفی شد.

روابط روسیه و آمریکا از زمان الحاق شبه جزیره کریمه از اوکراین به روسیه در سال ۲۰۱۴ به شدت مخدوش شد و در حال حاضر اختلاف دو طرف بر سر بحران سوریه هم به اوج خود رسیده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha