• یکشنبه / ۱۱ مهر ۱۳۹۵ / ۱۲:۴۸
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 95071106548
  • خبرنگار : 71542

در کمیته راهبردی ستاد مقابله با پدیده گرد و غبار مطرح شد

ارسال گزارش‌های طوفان‌های گرد و غبار برای وزارت خارجه

ارسال گزارش‌های طوفان‌های گرد و غبار برای وزارت خارجه

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: به رغم آنکه دولت با چالش اعتباری مواجه است ولی به دلیل اهمیت و اولویت موضوع گرد و غبار برای دولت یازدهم و تکلیف و مسئولیتی که در این زمینه برای خود قائل هستیم، تمام تلاش و توان خود را برای کاهش آسیب‌های پدیده گرد و غبار انجام خواهیم داد.

به گزارش ایسنا، ششمین جلسه کمیته راهبردی ستاد مقابله با پدیده گرد و غبار با حضور معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و نمایندگان دستگاه‌های مرتبط عصر شنبه در محل سازمان حفاظت محیط زیست تشکیل شد.
ابتکار با اشاره به گزارش‌های ارائه شده از سوی دستگاه‌های مرتبط، گفت: گزارش‌ها نشان می‌دهد، اقدامات خوبی انجام شده ولی ستاد باید همچنان با انسجام و هماهنگی تا رسیدن به نتیجه نهایی تلاش خود را ادامه دهد.
وی با بیان اینکه تا کنون معیار حرکت در زمینه مقابله با پدیده گرد و غبار مصوبه اسفندماه 93 هیات دولت بود ولی با مصوبه جدید دولت، این مصوبه مبنای حرکت است، اظهار کرد: موضوع اعتبارات نیز در کمیسیون زیربنایی در حال پیگیری است.
معاون رئیس جمهور افزود: به رغم آنکه دولت با چالش اعتباری مواجه است ولی به دلیل اهمیت و اولویت موضوع گرد و غبار برای دولت یازدهم و تکلیف و مسئولیتی که در این زمینه برای خود قائل هستیم، تمام تلاش و توان خود را برای کاهش آسیب‌های پدیده گرد و غبار انجام خواهیم داد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اشاره‌ای هم به موضوع زمین‌های کشاورزی یا اراضی رها شده و تهدید این اراضی برای تبدیل شدن به کانون‌های گرد و غبار داخلی داشت و خاطرنشان کرد: قطعا رفع این موضوع باید در دستور کار و مورد پیگیری دستگاه‌های مرتبط همچون جهاد کشاورزی قرار گیرد.

ابتکار ضمن تاکید بر ضرورت تقسیم کار و ایفای مسئولیت دستگاه‌های مختلف برای مقابله با پدیده گرد و غبار در کشور و انجام اقدامات کوتاه و بلندمدت در این زمینه، تصریح کرد: دقت در پیش‌بینی و واکنش سریع به ویژه در استان‌ها، احیاء تالاب‌ها، انجام حمایت‌های بهداشتی از جمله اقدامات ضروری در این حوزه است.

معاون رئیس جمهور با بیان لزوم بهره‌گیری از ظرفیت‌های ملی و بین‌المللی در این زمینه، خاطرنشان کرد: یکی دیگر از اقدامات ضروری، سنجش میزان پیشرفت و نقاط ضعف و قوت اقدامات بر اساس برنامه‌ها است.

تدوین استانداردهای ضروری تثبیت کننده‌های خاک در دست اقدام است

بنابر این گزارش، ضیاء الدین شعاعی مدیر ملی مقابله با پدیده گرد و غبار با ارائه گزارشی از عملکرد ستاد ملی طی 94-95 ، گفت: مطالعات شناسایی و تعیین کانون‌های گرد و غبار در 16 استان تکمیل شده و برای 12 استان دیگر نیز در دست اقدام است.

وی افزود: گزارش وقوع طوفان‌های گرد و غبار با منشاء خارجی نیز هر بار مستند شده و برای وزارت امور خارجه جهت انجام اقدامات بین المللی ارسال می‌شود.

به گفته شعاعی، کارگروهی متشکل از دستگاه های مرتبط از جمله وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت محیط زیست نیز در حال تهیه و تدوین استانداردهای ضروری تثبیت کننده های خاک هستند.

مدیر ملی مقابله با پدیده گرد و غبار ضمن یادآوری اقدامات بین‌المللی ایران در این حوزه همچون تصویب قطعنامه‌های مقابله با گرد و غبار در سازمان ملل، ادامه داد: همکاری‌هایی نیز در سطح بین‌المللی برای استفاده از فن آوری، تجارب، ظرفیت‌ها و دانش کشورهای موفق شکل گرفته است که از آن جمله می‌توان به همکاری با ژاپن به منظور توسعه سیستم های پایش و هشدار اشاره کرد.

در ادامه، داود پرهیزکار معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواشناسی کشور گزارشی از عملکرد دستگاه متبوع در این حوزه ارائه داد و گفت: در بخش مطالعات به ویژه در خصوص پیش‌بینی گرد و غبار اقدامات بسیار خوب و موثری انجام داده ایم که نتایج آن قابل احصاء و ارائه است.

پرهیزکار ضمن تاکید بر دانش و تخصص سازمان هواشناسی در این حوزه، اظهار کرد: دانش استفاده و به کارگیری مدل‌های مختلف همچون مدل‌های خود مقیاس تا مدل‌هایی که قادر به پیش‌بینی دهه‌ای هستند در هواشناسی وجود دارد و تنها نیازمند داده‌های بر خط هستیم.

وی افزود: همچنین سایتی در ذیل پورتال هواشناسی و به منظور اطلاع‌رسانی در خصوص پدیده گرد و غبار تعریف شده است که می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

بنابراین گزارش، رضا شهبازی نیز به نمایندگی از بخش زمین شناسی مرکز پژوهش‌های کاربردی علوم زمین سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور گزارشی از فعالیت‌های این دستگاه ارائه داد و گفت: با استفاده از داده‌های سازمان هواشناسی موفق به ایجاد یک شبکه اتمسفری شدیم.

وی افزود: سازمان زمین شناسی می‌خواهد در کنار مطالعات کلانشهرها، پروژه‌ای برای مطالعه آلودگی ها در جوامع محلی آغاز کند.

شهبازی ضمن تاکید بر ضرورت تفکیک کانون‌های فعال و مستعد گرد و غبار در کشور، تصریح کرد: اقداماتی برای شناسایی مناطق تحت تاثیر و نمونه برداری از آن ها صورت گرفته که در قالب اطلس ملی و استانی گرد و غبار ارائه خواهد شد.

همچنین ناصر مقدسی قائم مقام سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته توسط این دستگاه در خصوص نهال کاری و مالچ پاشی اراضی مستعد یا کانون های گرد و غبار در داخل کشور، گفت: تکمیل مطالعات شناسایی منشاء‌ها می‌تواند کمک بزرگی برای تهیه طرح اجرایی دقیق تر باشد.

وی یکی از چالش‌های مهم مقابله با پدیده گرد و غبار در خوزستان را اراضی رها شده کشاورزی بر اثر نبود یا کمبود آب دانست.

مریم قنبریان نماینده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز اشاره ای به برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات اولیه برای تجهیز آزمایشگاه‌ها به ویژه در اهواز و کرمانشاه داشت و افزود: همچنین تجهیز مراکز خدماتی تشخیصی و بیماری های استنشاقی در دستور کار قرار دارد.

بر اساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست (پام)، احمدرضا لاهیجان زاده مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان و مازیار سلیمان نژاد مدیرکل حفاظت محیط زیست ایلام گزارشی از اقدامات انجام شده در استان ها و وضعیت روزهای گرد و غباری ارائه دادند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha