• چهارشنبه / ۷ مهر ۱۳۹۵ / ۱۵:۰۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 95070704363
  • خبرنگار : 71496

با اشاره به پایان نقش اتحادیه عرب در پرونده سوریه؛

ابوالغیط: اختلاف کشورهای عضو درباره بحران‌های منطقه دست اتحادیه عرب را بسته است

ابوالغیط: اختلاف کشورهای عضو درباره بحران‌های منطقه دست اتحادیه عرب را بسته است

دبیر کل اتحادیه عرب تاکید کرد اختلاف نظر کشورهای عربی در خصوص بحران‌های کنونی منطقه قدرت تاثیرگذاری و نفوذ اتحادیه عرب را تضعیف می‌کند.

به گزارش ایسنا، احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب در گفتگو با روزنامه "الحیاة" عربستان در حاشیه نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک اظهار داشت: نقش اتحادیه عرب در بحران سوریه سال‌ها قبل، پس از آنکه پرونده به شورای امنیت سپرده و مذاکرات به آمریکا و روسیه منحصر شد، پایان یافت.

ابو الغیط افزود:‌ با وجود اینکه اتحادیه عرب از استفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه خواسته بود گزارش‌هایی از این بحران به شورای وزارتی اتحادیه ارائه دهد و مجددا ایده‌ نظام فدرالی را به عنوان راه‌حلی برای این بحران که می‌تواند حافظ تمامیت ارضی سوریه و وحدت میان تمامی مردم آن باشد، مطرح کرد اما در حال حاضر نقش اتحادیه عرب تنها به موضعگیری و صدور بیانیه‌ها محدود شده است.

دبیرکل اتحادیه عرب در ادامه درباره بحران لیبی نیز اظهار داشت: در تلاش برای تعیین فرستاده ویژه اتحادیه عرب برای فعالیت در کنار مارتین کوبلر، فرستاده سازمان ملل به لیبی هستیم و مقدمات انتصاب فرستاده ویژه اتحادیه برای رسیدگی به بحران لیبی آغاز شده است.

وی با رد این مساله که اتحادیه عرب، موضعگیری مصر را در مورد مخالفان سوریه و نه موضعگیری کشورهای عرب حوزه خلیج فارس را انعکاس می‌دهد، گفت: این مطلب درست نیست و ما تنها موضعی را در  پیش می‌گیریم که قطعنامه‌های اتحادیه درباره سوریه را بازتاب می‌دهد چه در این پرونده و چه سایر پرونده‌ها. اگر قطعنامه‌ای از سوی کشورهای عربی در موردی صادر می‌شود، اتحادیه به کلمه به کلمه به آن پایبند است.

ابوالغیط در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا اتحادیه عرب نیروی هوایی در اختیار دارد یا خیر، گفت: اگر نیروی هوایی و یا به معنای درست‌تر نیروی زمینی در اختیار داشتیم،  از آن برای برقراری آتش‌بس میان طرف‌های درگیر در سوریه استفاده می‌کردیم.

وی تاکید کرد: اتحادیه عرب چارچوبی است که موضعگیری کشورهای عضو را منعکس می‌کند، گاهی نیز اختلافاتی میان این کشورها در برخی پرونده‌ها وجود دارد که دست اتحادیه و دبیرکل را می‌بندد.

ابوالغیط درباره عدم وجود ارتباطی میان اتحادیه و مخالفان سوریه گفت: اگر مخالفان سوری بخواهند، ما از این مساله استقبال می‌کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha