مسعود رضایی در گفتوگو با ایسنا با بیان این مطلب بیان کرد: آمار تلفات جادهای تا اندازهای زیاد است که قابل مقایسه با کشورهای دنیا نیست البته عوامل مختلفی در این مساله دخیل هستند که مهمترین آن بعد فرهنگی موضوع است.
نماینده مردم شیراز در مجلس تصریح کرد: متاسفانه در فرهنگ سازی و ابعاد فرهنگی ضعیف عمل میکنیم و تعبیر و تفسیری که از فرهنگ میشود در زمینهای است که ارتباطی به ذهنیت گیرنده و پذیرنده در جامعه ندارد.
وی افزود: قانونگذار وقتی قانونی را مطرح میکند اگر احساس کند که آن قانون مشروعیت مردمی نمیتواند داشته باشد و در عمل و اجرا ضعفهای خود را نشان می دهد، به گونه دیگر قانون نویسی را باید انجام دهد؛ اما این که با توجه به ذهنیت جامعه کار فرهنگی کنیم به گذشته برمیگردد مانند بحث کمربند ایمنی زمانی که مطرح شد خیلی اقبالی از سوی مردم صورت نگرفت، اما به تدریج با کارهای فرهنگی که شد اکنون همه نسبت به انجام آن اقدام می کنند.
این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس خاطر نشان کرد: سازمانهایی مانند صدا و سیما به ویژه در بخش سیما میتوانند نسبت به تولید برنامههایی که توصیههای امنیتی – پلیسی را در بر دارد، اقدام کنند تا یک فرد از نوجوانی آثار مثبت این توصیهها را درک کند؛ اگر این کار انجام شود قطعا نتیجه خواهیم گرفت.
رضایی همچنین با اشاره به این که رانندگان خود باید به عنوان یک عامل انسانی در پیشگیری از وقوع حوادث نقش داشته باشند، گفت: اگر در فرهنگ رانندگی به جامعه القاء شود که یک راننده احساس کند خطری در پیش است قطعا اقدامات پیش گیری را انجام میدهد، البته باید این نکته را هم در نظر داشت که عدم استاندارد بودن جادهها نیز از مشکلاتی است که موجب افزایش تصادفات و تلفات میشود و مسئولان مربوطه باید در این زمنیه هم اقدام کنند.
نماینده مردم شیراز در مجلس در ادامه با تاکید بر این که برای کاهش تلفات جادههای کشور باید به زیر ساختهای اجتماعی و فرهنگی توجه کنیم، اظهار کرد: باید قبل از این که حادثهای پیش آیدا و چنین آمارهایی از تلفات منتشر شود به زیرساختهای اجتماعی و فرهنگی توجه کنیم ضمن این که در مباحث جادهای مدیریت و سرمایه گذاری راهها و جادههای کشور در دستور کار مسئولان مربوطه قرار گرفته و در اولویت باشد.
انتهای پیام
نظرات