به گزارش ایسنا، راه آهن خواف- سنگان صبح امروز با دستور حرکت به قطار از سوی وزیر راه و شهرسازی، این خط افتتاح شد. همچنین همزمان با افتتاح این پروژه، عملیات ریل گذاری راه آهن خواف -هرات از مرز شمتیغ در کشور افغانستان نیز با حضور شماری از مقام های ۲ کشور آغاز شد.
در این مراسم که با حضور محسن پورسیدآقایی معاون وزیر و مدیرعامل راه آهن و مسعود نصرآزادانی معاون ساخت و توسعه زیر بناهای حمل ونقل شرکت ساخت برگزار شد، نصرآزادانی با اشاره به ایجاد راهآهن خواف- سنگان اظهار داشت: در راستای توسعه شبکه ریلی و گسترش مبادلات تجاری و ترانزیت ریلی کالا و مسافر راهآهن خواف –هرات بین کشورهای ایران و افغانستان طراحی و اجرا شد.
وی افزود: پروژه خواف- هرات علاوه بر توسعه و پیشرفت منطقه به ویژه کشور افغانستان در تکمیل و توسعه شبکه ریلی کشورهای اکو و ترانزیت از کشورهای آسیایمیانه به اقیانوس هند و همچنین از طریق ایران به ترکیه و اروپا تاثیر به سزایی خواهد داشت.
نصرآزادانی با اشاره به راهآهن خواف- سنگان بیان داشت: را هآهن خواف-هرات در بخش ایران از کیلومتر ۲۴ بهعلاوه ۰۹۲ راهآهن سنگان- تربت حیدریه در نزدیک ایستگاه خواف شروع و در امتداد شمالغربی به جنوبشرقی ادامه مییابد و در منطقه نسبتا کم عارضه و همواری پیش میرود.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: این مسیر راه آهن در کیلومتر ۱۲ بهعلاوه ۲۴۰ جاده تایباد- خواف و در کیلومتر ۲۱ بهعلاوه ۱۰۰ جاده معدن سنگان را به صورت زیرگذر قطع میکند. سپس در کیلومتر ۳۸ الی ۴۲ از ارتفاعات خواجه انجیر عبور و در کیلومتر ۴۷ الی ۵۲ وارد منطقه کم عارضه و نسبتا همواری میشود.
معاون ساخت و توسعه راهآهن یادآور شد: کیلومتر ۵۵ در مجاورت نوار مرزی قرار گرفته و در کیلومتر ۷۶بهعلاوه ۸۰۰ به مرز شمتیغ میرسد. در حال حاضر ریلگذاری از خواف تا مرز شمتیغ به اتمام رسیده است و ریلگذاری از شمتیغ تا هرات آغاز خواهد شد.
نصرآزادانی با اشاره به هدف راهآهن خواف- سنگان بیان کرد: این راهآهن به طول ۱۴ کیلومتر اگرچه به لحاظ طول میزان قابل توجهی ندارد اما به دلیل دسترسی به معادن و توسعه سیاستهای معدنی و فراوردههای معدنی نقش قابل توجهی دارد.
وی افزود: با بهرهبرداری از راهآهن این خط ، ظرفیت یک میلیون تن به حمل بار منطقه افزوده میشود.
آغاز عملیات ریلگذاری راهآهن خواف - هرات
همزمان با افتتاح راه آهن خواف - سنگان، عملیات ریل گذاری راه آهن خواف -هرات از مرز شمتیغ در کشور افغانستان نیز با حضور شماری از مقام های ۲ کشور آغاز شد.
قطعات یک و ۲ خط ریلی خواف - هرات از شهرستان خواف تا مرز شمتیغ و قطعات سه و چهار از مرز شمتیغ تا شهر هرات در کشور افغانستان واقع شده است.
طول این مسیر در داخل ایران ۷۶.۸ کیلومتر و دارای چهار ایستگاه در سنگان، میوتک، خوشابه و شمتیغ است که ۱۴ کیلومتر آن تا ایستگاه سنگان امروز مورد بهره برداری قرار گرفت.
براساس گزارش وزارت راه، ساخت راه آهن خواف-هرات سبب احیای جاده ابریشم از طریق ریلی و اتصال چین به ایران از طریق افغانستان می شود و علاوه بر آن عامل توسعه و پیشرفت منطقه و کشور افغانستان، تکمیل و توسعه شبکه ریلی کشورهای اکو و افزایش ترانزیت کالا از کشورهای آسیای میانه به اقیانوس هند و همچنین از طریق ایران به ترکیه و اروپا خواهد بود.
گسترش شبکه ریلی کشور، کمک به توسعه و پیشرفت شهر خواف و محدوده مرزی ایران و افغانستان، ایجاد شبکه ریلی مواصلاتی بین ایران و افغانستان و امکان صادرات و واردات بین دو کشور از طریق شبکه ریلی و اتصال افغانستان به آب های آزاد از دیگر مزایای این خط ریلی عنوان شده است.
خواف از شهرستان های استان خراسان رضوی و در ۲۵۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد واقع شده ؛ سنگان از جمله شهرهای شهرستان خواف است.
این شهرستان در نوار مرز شرقی ایران و ۱۲۳ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان دارد.
انتهای پیام
نظرات