محمد بختیاری در گفتوگو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه متاسفانه در اغلب شهرهای ایران اولویت مسئولین جهت تردد شهروندان استفاده از خودرو است، گفت: بر این اساس تعداد تقاطعهای غیر همسطح و معابر عریض بیشتر میشود که در اراک نیز شاهد توسعه شهر به این نحو هستیم و این موارد تنها به به تردد بیشتر خودروها منجر میشود.
مبتکر سهشنبههای بدون خودرو بیان کرد: در این توسعه متاسفانه توجه به مسیرهای پیادهراه و تردد دوچرخه مغفول مانده و امنیت دوچرخهسواران و عابرین پیاده به مخاطره افتاده است.
وی با بیان اینکه در شهر اراک روزانه حدود چهار هزار خودرو تردد دارد و با تاکید بر این نکته که این حجم از وسایل نقلیه آلودگی را به ریه شهر منتقل میکند، افزود: توجه بیش از حد به روانسازی مسیر تردد خودروها سبب شده مسیر عبور دوچرخه و پیادهراه مناسبی جهت ترغیب شهروندان به استفاده کمتر از خودرو وجود نداشته باشد و هر روز بر تعداد تردد خودرو در شهر افزوده شود.
بختیاری عدم توجه به امنیت دوچرخهسواران را مانعی در مقابل استقبال عمومی از دوچرخه به عنوان وسیلهای سبک و سالم بویژه در سالهای اخیر دانست و عنوان کرد: همین امر سبب شده آمار بالای مرگ و میر ناشی از تصادفات دوچرخهسواران را شاهد باشیم.
مبتکر پویش سهشنبههاي بدون خوردو از تصادفش در حین دوچرخهسواری چند روز قبل به عنوان تجربهای شخصی یاد کرد و افزود: با وجود 15 متر خط ترمز خودرو و اذعان راننده به عدم توانایی در کنترل خودرو مقصر شناخته شدم، موضوع مهم این است که چرا باید مسیرهای امن برای تردد دوچرخهسواران در فضای شهری نادیده گرفته شود.
مدیرعامل موسسه مردمنهاد محافظان طبیعت اراک با تاکید بر این نکته که اراک جزو هشت کلانشهر آلوده کشور است، بیان کرد: افزایش تردد خودروها و مهیا شدن بستر این افزایش با توسعه معابر تنها منجر به افزایش تعداد روزهای آلوده این شهر میشود.
وی تاکید کرد: باید مسیرهای دوچرخهسواری امن در اراک ایجاد شود و قانون از دوچرخهسواران حمایت کند، همچنین باید پيادهراه مناسب با بهرهگیری از خلاقیت و دانش شهرها و کشورهای موفق در این زمینه ایجاد شود که شهروندان ترغیب به پیادهروی و استفاده از دوچرخه شوند و در نهایت با این اقدامات کاهش تردد خودرو و کاهش آلودگی هوا با این منشاء را شاهد باشیم.
انتهای پیام
نظرات