• یکشنبه / ۳ مرداد ۱۳۹۵ / ۱۴:۱۴
  • دسته‌بندی: سایر ورزش‌ها
  • کد خبر: 95050101552
  • خبرنگار : 71506

حمیدی:باید کم‌تحرکی درمیان دانش‌آموزان را جدی بگیریم

حمیدی:باید کم‌تحرکی درمیان دانش‌آموزان را جدی بگیریم

معاون تربیت ‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: اگر کم‌تحرکی در میان دانش‌آموزان جدی گرفته نشود، مطمئناً نسل‌های بعدی با خطر جدی مواجه می‌شوند.

به‌ گزارش ‌ایسنا، مهرزاد حمیدی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با اشاره به این که سه سال از مسئولیتش به عنوان معاون تربیت ‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش می‌گذرد، گفت: رویکرد در حوزه تربیت ‌بدنی ، بهداشت و پیشگیری بر مبنای هفت اصل سند تحول که شامل: مدرسه محوری، مشارکت محوری، اخلاق مداری، برنامه محوری، عدالت محوری ، علم محوری و کیفیت محوری است که به مرحله اجرا در آورده‌ایم و تمام تلاشمان بر این بوده که این مفاهیم را به طور جدی در دستور کارمان قرار دهیم و آنها را به معنای واقعی عملیاتی کنیم.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش و پرورش، خاطر نشان کرد: اگر برنامه و اقدامی بر خلاف سند تحول تربیت ‌بدنی در آموزش و پرورش وجود داشته باشد پیگیری نخواهد شد و از اجرای برنامه خارج از این چارچوب جلوگیری کرده‌ایم، چرا که معتقدیم زمانی اهداف محقق می‌شود که امور براساس برنامه‌ریزی اجرایی شود.

وی با اشاره به این که کم تحرکی عامل افزایش وزن و بیماری‌های قلبی – عروقی در کشور شده است، ادامه‌ داد: آمار کم‌تحرکی در میان دانش‌آموزان و همه سنین به ما می‌گوید که لازم است به طور جدی جمعیت 13 میلیونی دانش‌آموزی کشور را تحت پوشش فعالیت‌های ورزشی قرار دهیم چرا که چاره‌ای جز این نداریم و اگر کم تحرکی در میان نوجوانان و جوانان ادامه داشته باشد، مطمئناً نسل‌های بعدی با خطر جدی مواجه خواهند شد.

حمیدی با بیان این که در دوره جدید زندگی شهری مدارس به عنوان مهم‌ترین جایگاه برای توسعه فعالیت‌های ورزشی هستند، اضافه‌ کرد: نونهالان، نوجوانان و جوانان امروز نمی‌توانند به مانند گذشته در خانه و یا محل‌های خود به فعالیت‌های ورزشی بپردازند. بنابراین مدارس بهترین محل برای پیگیری فعالیت‌های ورزشی است. بر همین اساس نیز ما برنامه‌هایمان را بر اساس  اصل "مدرسه محوری" قرار داده‌ایم و معتقدیم که فعالیت‌های ورزشی باید در حیاط مدارس پیگیری شود.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش و پرورش، با بیان این که  دایره دوم برنامه‌های تربیت‌بدنی آموزش و پرورش توجه ویژه‌ای به تربیت ‌بدنی در همه مقاطع است، ادامه‌ داد: به طور جدی بر روی درس تربیت ‌بدنی متمرکز شده ایم و امروز کتاب "راهنمای تربیت ‌بدنی" برای بیشتر مقاطع تبیین شده است. ضمن این که در حوزه ارزیابی که مبتنی بر شایستگی است هم ورود کرده‌ایم و  معتقدیم که اگر دانش‌آموزی با چاقی روبرو است نباید نمره ورزشی آن 19 شود.

وی تصریح کرد: در حوزه اماکن ورزشی نیز رقمی در حدود هشت میلیارد تومان اعتبار برای آماده سازی مدارس به وسایل ورزشی نظیر توپ، تور و ... در استان‌های سراسر کشور اختصاص داده‌ایم تا مشکلی بابت تامین وسایل ورزشی وجود نداشته باشد. معتقدیم با دو ساعت ورزش در هفته‌ نمی‌توان به سلامت دانش‌آموزان کمک کرد ،‌ بلکه باید در کنار آن سه یا چهار ساعت دانش‌آموزان فعالیت ورزشی در طول هفته‌ داشته باشند.

وی با اشاره به سه ساعت افزایش کلاس تربیت ‌بدنی به طور میانگین در مقاطع مختلف، تاکید کرد : با تصویب شورای عالی آموزش و پرورش سه ساعت به کلاس تربیت ‌بدنی مقاطع مختلف به صورت میانگین اضافه شد که یک دستاورد بزرگ بود. البته ما در مجموع چهار هزار کمبود نیرو داریم که باید  مورد توجه قرار گیرد.

به‌ گزارش ‌ایسنا، معاون تربیت ‌بدنی و سلامت آموزش و پرورش، در ادامه با اشاره به برگزاری  المپیادهای درون مدرسه‌ای طی سه سال گذشته، اظهار کرد: ورزش همگانی و ورزش قهرمانی جزو اهداف ما است و  بر همین اساس المپیادهای ورزشی مدرسه ای اولین اقدام بزرگ ما بود که بعد از سه سال روند تکاملی خود را طی کرد و در سال‌ گذشته 45 هزار و 500 مدرسه این طرح را به مرحله اجرا گذاشتند. آخرین آمار ما نیز نشان دهنده این است که چهار میلیون و 990 دانش‌آموز در سراسر کشور در این طرح شرکت داشته‌اند و دو میلیون و 800 دانش‌آموز که خود آمار جزو شرکت کنندگان بودند این مسابقه را به صورت داوطلبانه برگزار کردند.

حمیدی با بیان این که 29 میلیارد تومان برای برگزاری این  المپیادهای ورزشی هزینه شده است، اضافه‌ کرد: ما به کمک های کوچک، اما فراگیر تکیه کرده‌ایم. البته با دستور شورای عالی آموزش و پرورش و وزارت کشور، مدیران استانی نیز در این زمینه  کمک رسانی کرده‌اند.

وی در ادامه  خاطر نشان کرد: پروژه‌ دوم ما کانون ورزشی مدارس است که ما سه هزار کانون ورزشی داریم که این کانون ها در فصل تابستان اوقات فراغت یک میلیون و 500 هزار دانش‌آموز را پر می‌کنند. همچنین طرح "حیاط پویا" به مرحله اجرا در آمده است که بر اساس آن در کف مدارس و دیوارها نقوشی برای تشویق دانش‌آموزان به تحرک هر چه‌ بیشتر ترسیم شده است و در این طرح 47 هزار مدرسه با تمرکز مدارس ابتدایی مشارکت داشتند.

معاون تربیت ‌بدنی و سلامت آموزش و پرورش، با اشاره به این که توجه به نرمش صبحگاهی از برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش است، توضیح داد: 28 هزار مدرسه با مشارکت سه میلیون و 500 هزار دانش‌آموز در این طرح مشارکت کرده‌اند. همچنین با تجدید نظر شورای عالی آموزش و پرورش در مقطع متوسطه دوم 9 ساعت به ساعت مرتبط با حوزه تر. اضافه شد و منتظر هستیم این تجدید نظر در دوره‌های ابتدایی و متوسطه اولی انجام شود.

وی با اشاره به توجه ویژه‌ به بحث ورزش قهرمانی در مدارس در استعدادیابی برای کمک به این عرصه گفت: اگر والیبال امروز قدرت زیادی در جهان دارد به خاطر این است که کار استعدادیابی را از ورزش مدارس آغاز کرده است. من به داورزنی هم گفته‌ام که نگران نباشد چرا که پشتوانه های خوبی از درون مدارس در حال رشد هستند. طبق جلسه‌ای که با سجادی و روسای 18 فدراسیون داشته ایم اعلام کرده‌ایم که

فدراسیون‌های که خواستار ایجاد مدارس تخصصی ورزشی هستند می توانند مجوز این کار را دریافت کنند. در حال‌ حاضر  192 مدرسه تخصصی تربیت ‌بدنی در سراسر کشور داریم  که در سه مقطع متوسطه اول، متوسطه دوم و ابتدایی با هشت ساعت ورزش در هفته‌ به کار خود ادامه می‌دهند.

به‌ گزارش ‌ایسنا، حمیدی در ادامه درباره میزان توجه به رشته‌هایی همچون شنا، دوومیدانی و ژیمناستیک، تصریح کرد: از شش میزبانی استان‌ها از مسابقات ورزشی مدارس یک استان به میزبانی دوومیدانی، یک استان به میزبانی مسابقات شنا و یک استان نیز به میزبانی ژیمناستیک می پردازد که این موضوع توجه ما را به رشته‌های پایه نشان می‌دهد. هنوز طرح های گذشته در این سه رشته به قوت خود باقی‌ است و مدارس ملزم به اجرای آنها هستند. ما به دنبال این هستیم که مسابقات منطقه‌ای و استانی را در این رشته‌ها تقویت کنیم.

وی همچنین میزان مشارکت دانش‌آموزان در زنگ ورزش، خاطر نشان کرد: همه مدارس ملزم به برگزاری زنگ ورزش هستند تا 13 میلیون دانش‌آموز همگی تحت پوشش فعالیت‌های ورزشی قرار گیرند. ممکن است که این موضوع در مدرسه ای اجرایی نشود که این استثنا است.

به‌ گزارش ‌ایسنا، معاون تربیت ‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با اشاره به این که طی مطالعه‌ای که سال 90 اجرا شد 65.5 از دانش‌آموزان در شرایط طبیعی قرار دارند ، تاکید کرد: این مطالعه نشان می‌دهد که بیش از 21 درصد از دانش‌آموزان به چاقی یا اضافه وزن مبتلا هستند که ما بر همین اساس برنامه‌های خود را پی ریزی  کرده‌ایم. البته با همکاری وزارت بهداشت در سال 94 مطالعاتی را انجام دادیم که قرار است نتایج آن اعلام شود.

حمیدی در ادامه و در پاسخ به این سوال ایسنا درباره کمبود دبیر ورزش در مدارس نیز توضیح داد: امسال برای نخستین بار ردیف بودجه تربیت ‌بدنی به طور مستقل اختصاص یافته است و ردیف‌های قبلی نیز احیا شده است که یک کار بسیار بزرگ و یک حمایت ویژه‌ از سوی دولت بود. از سویی دیگر جذب نیرو در تهران ممنوع شد و از سوی دیگر نیز عده ای بازنشسته شدند و این موضوع باعث کمبود نیرو در مدارس شد. با دانشگاه فرهنگیان برای حل این مشکل صحبت کرده‌ایم تا ظرفیت های خود را بالا ببرند. از سوی دیگر نیز با معاونت نیروی انسانی صحبت‌هایی داشته‌ایم تا میزان جذب نیروها را افزایش دهند تا ان‌شاء‌الله این مشکل نیز به حداقل خود برسد.

انتهای‌ پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha