• یکشنبه / ۲۷ تیر ۱۳۹۵ / ۱۶:۵۲
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 95040115807
  • خبرنگار : 71089

تحلیلگر ترکیه‌ای: بهتر است دولتمردان آنکارا درس عبرت بگیرند

تحلیلگر ترکیه‌ای: بهتر است دولتمردان آنکارا درس عبرت بگیرند

یک تحلیلگر روزنامه‌ در ترکیه با اشاره به کودتای نافرجام روز جمعه در ترکیه تاکید کرد: اگرچه کودتا اتفاق بدی است و همگان این مساله را می‌دانند اما بهتر است دولتمردان آنکارا از این اتفاق‌ درس عبرت بگیرند و با نرم کردن جو حاکم بر کشور از جناح بندی مردم جلوگیری کنند. زیرا بیان اظهاراتی مبنی بر اینکه "مردم مرا انتخاب کردند، پس هر کاری دلم بخواهد انجام می‌دهم" و انجام اقداماتی که در شأن ترکیه نبوده و نیست، تنها باعث زیر سوال رفتن کشور می‌شود.

به گزارش ایسنا، امین چولاشان، تحلیل‌گر روزنامه "سوزجو" در تحلیلی درباره روند کودتای نافرجام روز جمعه در ترکیه با اشاره به اینکه آخرین کودتا در ترکیه در سال 1980 انجام گرفت، که این کودتا بسیار راحت توسط فرمانده ارتش ترکیه و همدستانش رخ داد، نوشت: « در سال‌های گذشته کودتا کردن همانند امروز دشوار نبود. زیرا در آن زمان تنها رسانه کشور شبکه تی آر تی بود، در واقع در این مسابقه هر کسی می‌توانست خود را به این شبکه برساند و صدایش برای عموم پخش بشود، پیروز ماجرا بود. اما در حال حاضر صدها کانال خصوصی در ترکیه فعالیت می‌کنند. چگونه می‌توان همه این کانال‌ها را تصرف کرد؟ به نظر می‌رسد کودتاچیان روز جمعه این مساله را در نظر نگرفته بودند و نمی‌دانستند تنها با گرفتن شبکه تی آر تی کار تمام نمی‌شود.

اگرچه بیانیه ارتش بارها از شبکه تی آر تی پس از تسخیر آن خوانده شد، اما باز هم تاثیر چندانی به همراه نداشت. این مساله کاملا نشان داد که این کودتا به صورت آماتوری و با عجله طراحی شده است. از سوی دیگر اهداف در نظر گرفته شده برای این کودتا پوچ درآمد و اقدامات آن ناقص و اشتباه بود اما این در حالی است انجام کودتا یک کار بسیار جدی است. اما به طور کلی اگرچه از ابتدا مشخص بود که این کودتا با چنین عملکردی با شکست مواجه می‌شود اما عواقب این شکست بسیار سنگین است.

در این کودتای نافرجام، صدها نفر جان خود را از دست دادند و "شهید" شدند. مجلس و برخی از ساختمان‌های دولتی مورد هدف قرار گرفتند. بسیاری از نظامیان بازداشت شدند. جنگنده‌ها بر فراز آسمان‌های آنکارا و استانبول می‌چرخیدند و سربازان گوش به فرمان کودتاچیان، مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.

شب جمعه ساعاتی پس از آغاز کودتا، مردم از سوی دولتمردان کشور به خیابان‌ها فرا خوانده شدند و حمایت خود را از دولت علیه کودتا نشان دادند. اما نکته مهم این است که اینگونه فراخوان‌ها در کشورهای آفریقایی مانند مصر انجام می‌گیرد و دولت‌هایی که از کودتاچیان می‌ترسند و نگران خود هستند دست به چنین اقدامی می‌زنند، بر همین اساس ترکیه حیف شد.

پس از کودتا مشخص نیست که در آینده چه اتفاقی رخ خواهد داد اما این نکته کاملا مشخص است که در نیروهای مسلح ترکیه پاکسازی گسترده‌ای رخ خواهد داد، در همین راستا تحقیقات قضایی علیه هزاران نفر از سربازان و غیرنظامیان آغاز شده است.

اما اگر این سوال مطرح شود که آیا دولت از این کودتای نافرجام به نفع سیاست‌های خود  استفاده خواهد کرد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که به طور حتم از این مساله سوء استفاده خواهد کرد.»
 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha