• چهارشنبه / ۲۳ تیر ۱۳۹۵ / ۱۴:۵۱
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 95040113333
  • خبرنگار : 71457

مراکش و سازمان ملل اختلافات را کنار گذاشتند

پس از آنکه بان کی مون مراکش را یک کشور اشغالگر توصیف کرد و تنشی میان دو طرف درگرفت، مراکش تصمیم گرفت تا اختلافات با سازمان ملل را کنار بگذارد و دو طرف در مورد بازگشت کارمندان هیات سازمان ملل "مینورسو" به اقلیم صحراء توافق کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه مستقل رای الیوم، طبق گفته یک عضو در شورای مشورتی پادشاهی در امور صحراء، "کورکاس"، برخی از کارمندان هیات سازمان ملل (مینورسو) به اقلیم صحراء بازگشتند.

این عضو در کورکاس که خواست نامش فاش نشود، در مصاحبه با خبرگزاری آناتولی ترکیه گفت که پس از توافق میان مراکش و سازمان ملل، این کارمندان به صحراء بازگشتند، اما این مسئول تعداد کارمندانی را که بازگشته‌اند، مشخص نکرد.

در پی اظهارات بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل که حضور مراکش در صحراء را یک "اشغالگری" خواند، مراکش تصمیم گرفت بخش زیادی از کارمندان هیات سازمان ملل در صحراء را کاهش دهد و در ماه مارس از برخی از کارمندان خواست تا این کشور را ترک کنند.

در ماه آوریل شورای امنیت سازمان ملل حکم هیات صلحبان "مینورسو" را برای یک سال دیگر تمدید کرد و خواستار بازیابی کامل و فوری فعالیت این هیات شد. با این حال دیپلمات‌های شورای امنیت و مقامات سازمان ملل گفتند، مذاکرات درباره بازیابی فعالیت کامل "مینورسو" آهسته و دشوار بوده است.

در سال ۱۹۹۱ سازمان ملل توانست میانجی‌گر آتش‌بسی برای پایان دادن به جنگ بر سر منطقه صحرای غربی باشد و پس از آن هیات صلحبان "مینورسو" را تشکیل داد.

سازمان ملل از سال ۱۹۹۲ تاکنون تلاش داشته یک همه‌‍ پرسی درباره استقلال منطقه صحرای غربی برگزار کند. در سال ۱۹۹۲ جنگی که سال ۱۹۷۵ با اعزام نیروهای مراکشی به صحرای غربی آغاز شده بود با یک آتش‌بس پایان یافت. مراکش در سال ۱۹۷۹ هنگامی که موریتانی از صحرای غربی عقب نشینی کرد مدعی کل این منطقه شد. صحرای غربی واقع در مرز جنوب شرقی موریتانی بوده و نیم میلیون نفر جمعیت دارد.

هیات سازمان ملل که متشکل از نظامیان و غیرنظامیان است، آتش‌بس در صحرای غربی را زیر نظر دارد و برپایی رفراندمی پیرامون آینده این منطقه به این هیات واگذار شده بود اما وضعیت رکود این رای گیری را برای سال‌ها به تعویق انداخت.

از زمان پایان استعمارگری اسپانیا در منطقه صحرای غربی در سال ۱۹۷۶ درگیری‌هایی بین مراکش و جبهه پولیساریو (ساکنان بومی) بر سر سیطره بر منطقه رخ داد. پولیساریو پس از خروج اسپانیا از این منطقه و تقسیم آن بین مراکش و موریتانی به مخالفت با این دو کشور پرداخت.

موریتانی و پولیساریو در سال ۱۹۷۹ با یکدیگر صلح کردند اما مراکش تمام منطقه صحرای غربی را ضمیمه خاک خود کرد. از آن پس جبهه پولیساریو به مقاومت علیه مراکش ادامه داده است. نیروهای سازمان ملل از سال ۱۹۹۱ به منظور نظارت بر آتش‌بس در این منطقه مستقر شدند. گفته می‌شود حملات پولیساریو علیه مراکش بیشتر از طریق پایگاه‌های این سازمان در الجزایر هدایت می‌شود.

محمد ششم، پادشاه مراکش در سفر اخیر خود به ریاض به "توطئه آمریکا علیه مراکش در مساله صحرا" اشاره کرده بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha