• جمعه / ۱۸ تیر ۱۳۹۵ / ۱۴:۰۰
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 95040109565
  • خبرنگار : 71402

استعفای رئیس‌ مجلس نمایندگان برزیل

استعفای رئیس‌ مجلس نمایندگان برزیل

رئیس مجلس نمایندگان برزیل که از مدت‌ها پیش در جریان انجام تحقیقات فساد از کار معلق شده بود، سرانجام در یک سخنرانی احساسی استعفای خود را اعلام کرده و گفت: کاملا مشخص است که این مجلس بی‌مغزهاست.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه گاردین، «ادواردو کونیا» از محافظه‌کاران افراطی برزیل است که به فساد متهم شده است. استعفای او کمتر از سه ماه پس از طرح‌ریزی استیضاح علیه دیلما روسف، رئیس‌جمهوری معلق شده برزیل صورت گرفت. استعفای او پیچشی جدید در آشوب سیاسی جاری این کشور آمریکای لاتین ایجاد می‌کند.

از جمله اتهامات رئیس مجلس نمایندگان برزیل (مجلس سفلی)، فساد، ارعاب قانونگذاران، سوءاستفاده از قدرت و ممانعت از اجرای عدالت است و به همین دلیل به دست دیوان عالی معلق شده بود. گرچه او تمامی اتهامات را بی‌پایه می‌داند و پیشتر متعهد شده بود تا همچنان در قدرت بماند اما با افزایش فشارها استعفا کرد. این هفته، میشل تامر متحد سابق او از حزب جنبش دموکراتیک و رئیس‌جمهوری موقت برزیل به او توصیه کرده بود که زمان رفتن است.

ادواردو کونیا که از سال 2015 این سمت را در دست داشت، در سخنرانی تاثربرانگیز خود گفت: «کاملا مشخص است که این مجلس بی مغزهاست. برخوردها با من ظالمانه و غیر انسانی بود. برای تامر آرزوی موفقیت دارم. خداوند برزیل را مورد رحمت خود قرار دهد.»

حال سوال اینجاست که آیا با کناره‌گیری ادواردو کونیا دادگاهی برای رسیدگی به جرایم او تشکیل خواهد شد یا خیر. پلیس برزیل گفته است که مدارک چندانی علیه او در اختیار ندارد و روند دادگاهی او به مرور زمان مشخص می‌شود. در حالی که بسیاری در برزیل مایلند که او زندانی شود، چشم‌انداز آینده او هشداری برای متحدان سابق این مقام محسوب می‌شود. براساس گزارش رسانه‌های داخلی، کونیا به تامر هشدار داده است که اگر زندانی شود، تنها به زندان نمی‌رود.

خشم عمومی علیه ادواردو پس از آن برانگیخته شد که گزارش‌هایی مبنی بر حساب مخفیانه او در بانکی در سوئیس منتشر شد. همچنین سبک زندگی شخصی او که با درآمد سالانه 120 هزار دلاری‌اش مغایرت داشت، اعتراضاتی را برانگیخته بود. به عنوان نمونه، کونیا و خانواده‌اش در جریان یک سفر 9 روزه به میامی در سال 2013 حدود 40 هزار دلار خرج کردند. این اقدامات در شهرهای دیگر جهان از جمله در پاریس، زوریخ و نیویورک هم تکرار شده بود. خودروهای لوکس کونیا و همسرش که از جمله شامل پورشه است، هم در کانون توجه قرار گرفته بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha