به گزارش ایسنا، وزارت راه و شهرسازی به عنوان اصلیترین نهاد ناظر بر این حادثه و به عنوان نهادی که دربارهی وضعیت جادهها و ناوگان کشور تصمیمگیری میکند چند روز پس از حادثه در جلسهای که با ریاست وزیر راه و شهرسازی تشکیل داد نسبت به بررسی دقیق این حادثه اقدام کرد. حادثهای که به کشته شدن 19 نفر از جمله 13 سرباز ایرانی منجر شد.
هرچند هنوز برای تصمیمگیری نهایی درباره علت به وجود آمدن این حادثه زود است و باید نهادهای بررسیکننده این حادثه به طور دقیق ابعاد موجود را مدنظر قرار دهند، اما کمیسیون ایمنی راهها در جلسه خود به 9 جمعبندی رسیده است.
نخستین جمعبندی لزوم عبرتگرفتن از اینگونه حوادث برای پیشگیری از رویدادهای مشابه است. موضوعی که شاید در سالهای گذشته نیز بارها تکرار شده اما متاسفانه به دلیل برخی کم توجهیها ریشهکن نشده است.
موضوع دوم که میتواند در شناسایی علت دقیق این حادثه اهمیتی جدی داشته باشد، معرفی تیم تحلیلگر حادثه برای بررسی جزییات این اتفاق و اعزام آنها به محل حادثه است که کمیسیون ایمنی راهها ابراز امیدواری کرده با مشارکت تمام سازمانها این اقدام صورت گیرد.
تلاش برای جلوگیری از قاچاق انسان، پیگیری مجموعه فرآیندهای مرتبط با جابهجایی عمومی مسافران، مشارکت صداوسیما، پیگیری لایحه قانونی تشکیل شورای عالی ایمنی حملونقل، پیگیری سازماندهی نهاد مناسب با استناد به تجارب دیگر کشورها و همچنین اجرایی شدن مصوبات پیشین این کمیسیون در زمینهی ایمنی ناوگان از جمله اصلیترین بندهایی است که در جریان این جلسه برآنها تاکید شده است.
اما شاید اصلیترین بند از این جمعبندیها به لزوم بازنگری وزارت دفاع در زمینهی جابهجایی ایمن سربازان و نظامیان باز میگردد. در طول روزهای گذشته هم شرکت راهآهن و هم شرکت ریلی رجا رسما اعلام کردند که آمادهاند با همکاری سازمانهای نیروهای مسلح جابهجایی سربازان را در سراسر کشور از طریق قطار انجام دهند.
این موضوع با تاکید دوباره کمیسیون ایمنی حملونقل و البته موافقت تلویحی که وزارت دفاع چند روز قبل با این موضوع داشته میتواند به یک تغییر اساسی در این زمینه منجر شود که در کنار افزایش نفوذ راهآهن در جابهجاییها به بالارفتن جدی ضریب ایمنی جابهجایی سربازان منجر خواهد شد.
انتهای پیام
نظرات