• یکشنبه / ۶ تیر ۱۳۹۵ / ۰۹:۵۸
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 95040103048
  • منبع : نمایندگی کرمانشاه

مدیرعامل آب منطقه‌ای کرمانشاه:

یک سوم میانگین جهانی بارش و سه برابر تبخیر داریم

یک سوم میانگین جهانی بارش و سه برابر تبخیر داریم

ایسنا/کرمانشاه مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه گفت: اگر در مصرف آب صرفه‌جویی نداشته باشیم، این منبع تجدیدناپذیر از دستمان خواهد رفت و در آینده با بحران جدی آب مواجه می‌شویم.


کیاست امیریان به مناسبت هفته صرفه‌جویی در مصرف آب در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به اینکه ایران در منطقه خشک قرار گرفته اظهار کرد: ما در ایران یک سوم میانگین جهانی بارش و سه برابر میانگین جهانی تبخیر داریم.

وی متوسط بارش بر خشکی‌های جهان را 800 میلی‌متر اعلام کرد که این میزان در ایران حدود 230 میلی‌متر است.


امیریان با بیان اینکه ایران طی چند سال اخیر درگیر تنش آبی بود، اظهار کرد: اگرچه استان کرمانشاه حدود دو برابر میانگین کشور بارش دارد، اما ما هم از خشکسالی‌ها و تنش آبی شدید در امان نبودیم.

به گفته این مسئول، میانگین بارش‌های استان کرمانشاه در سال زراعی 94-93 حدود 330 میلی‌متر بود، اما این عدد خوشبختانه در سال زراعی جاری به 730 میلی‌متر رسید.

وی افزود: این بارش‌ها سبب احیاء بسیاری از منابع آبی از جمله "سراب نیلوفر"، چشمه "تاق‌بستان"، تالاب هشیلان و ... شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه با بیان اینکه نباید فراموش کنیم این بارندگی‌ها به صورت آب در دسترس برای مصارف مختلف نیست، تصریح کرد: از یک سو عمده بارش‌ها سیلابی بود و تاثیری بر منابع آب زیرزمینی نداشت، از سوی دیگر ما بارش موثر و ماندگار که همان برف است و با ذوب تدریجی منابع آبی را تغذیه می‌کند نداشتیم و همین امر باعث می‌شود بارندگی‌ها تاثیر چندانی بر تغذیه منابع آب زیرزمینی نداشته باشد.

امیریان محدودیت منابع آبی و کمبود آب را یک معضل دانست و یادآوری کرد: از یک سو با کمبود آب مواجهیم و از سوی دیگر روند مصرف آب با توجه به رشد جمعیت روند افزایشی دارد.

وی معتقد است، در این شرایط اگر صرفه‌جویی در مصرف آب را نداشته باشیم قطعا طی چند سال آینده با بحران جدی آب مواجه خواهیم شد.

امیریان از سهم 90 درصدی بخش کشاورزی در مصرف آب یاد کرد و ادامه داد: اولین گام صرفه‌جویی در حوزه کشاورزی است که متاسفانه ما در ایران بر اساس آبی که مصرف می‌کنیم راندمان مناسبی نداریم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه با بیان اینکه در تمام دنیا به ازاء مصرف یک مترمکعب آب 2800 گرم محصول کشاورزی به دست می‌آید، عنوان کرد: این عدد در ایران 800 گرم محصول کشاورزی است.

امیریان استفاده از روش‌های نوین آبیاری و شبکه‌های آبیاری قطره‌ای را راهی مناسب برای صرفه‌جویی در مصرف آب دانست و تاکید کرد: به علاوه باید به الگوی کشت، نوع محصول، زمان کشت محصول و ... نیز توجه کرد.

وی خاطرنشان کرد: بعد از بخش کشاورزی، بخش شرب با 6.5 درصد سهم بیشتری از مصرف آب را دارد و متاسفانه در این بخش هم سرانه مصرف در ایران بالا است.

به گفته این مسئول، در بسیاری از کشورهای دنیا سرانه مصرف آب 150 لیتر در شبانه روز و این عدد در ایران 250 لیتر در شبانه روز است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه یک دلیل این مصرف بالا را در دسترس بودن آب اعلام کرد و افزود: در بسیاری از کشورها آب شرب از آبی که برای سایر مصارف خانگی استفاده می‌شود جداست که ما این شرایط را نداریم.

وی در پایان گفت: نباید فراموش کنیم که آب ارث پدرانمان نیست، بلکه میراث آیندگان است و باید برای حفظ آن تلاش کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha