به گزارش ایسنا، شرکت هواپیمایی ایرانایر که در سالهای ابتدایی دهه ۵۰ با خرید تعداد قابل توجهی هواپیمای مسافرتی جدید و مدرن در صف قدرتمندترین ایرلاینهای جهان قرار گرفته بود، بار دیگر و پس از نزدیک به چهار دهه توانایی آن را به دست آورده که در بازارهای جهانی نسبت به خرید هواپیماهای مدنظر خود اقدام کند.
این شرکت که باید خود را برای رقابت با ایرلاینهای منطقه مجهز به تعداد بالایی هواپیمای مدرن و با برد بالا بکند در طول ماههایی که از اجرایی شدن برجام گذشته مذاکراتی فشرده با دو شرکت ایرباس و بوئینگ داشته که براساس اظهارات وزیر راه و شهرسازی میتواند به مرحلهی نهایی اجرا برسد.
براساس صحبتهای آخوندی آنچه که در تفاهمنامه ابتدایی میان ایرانایر و بوئینگ لحاظ شده آغاز همان مسیری است که ایران ۱۰ ماه قبل با ایرباس آغاز کرد و همانطور که انتظار میرود مذاکرات با ایرباس به نتیجه نهایی برسد، قطعا باید مسیر نهایی شدن قرارداد با بوئینگ نیز به همین ترتیب طی شود.
هرچند محدودیتها و مشکلات بانکی در تبادل منابع مالی از سوی آخوندی به عنوان اصلیترین مشکل و معضل در تاخیر عقد نهایی قرارداد با ایرباس اعلام شده، اما وزیر راه و شهرسازی نسبت به آینده این هواپیما ابراز امیدواری کرده است که تا نوروز سال ۱۳۹۶ نخستین فروند از هواپیماهای خریداری شده ایران به ایرانایر تحویل شود.
با وجود آنکه این زمان در قیاس با آنچه در ابتدا مطرح شده و در چارچوب آن ایرباس متعهد شده بود در سال جاری میلادی شش فروند هواپیما به ایران تحویل دهد سه ماه طولانیتر را طی کرده است، اما قطعا صرف اعتقاد وزیر راه و شهرسازی به نهایی شدن این طرح میتواند برای آینده مذاکرات با شرکت بوئینگ نیز تاثیرگذار باشد.
ایرانیها در طول دهههای گذشته کمتر تجربه سوار شدن به هواپیماهای نوساز را داشتهاند، اما با توجه به صحبتهای وزیر راه و شهرسازی به نظر میرسد این صبر طولانی برای رسیدن به هواپیماهای نوساز سرانجام در نوروز سال آینده به پایان خواهد رسید. پایانی که شروع استفاده شرکتهای هواپیمایی داخلی از نوینترین هواپیماهای ایرباس و بوئینگ را رقم خواهد زد.
انتهای پیام
نظرات