• سه‌شنبه / ۱ تیر ۱۳۹۵ / ۱۰:۳۱
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 95040100204
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

کویر، زیبای فراموش شده

کویر، زیبای فراموش شده

ایسنا/اصفهان کویر ناخودآگاه طبیعتی خشک با ظاهری خشن در ذهن‌ها تداعی می‌کند، اما این مناطق طبیعی خشک، بی روح و خشن زیبایی‌هایی را در خود نهفته دارد که برای بسیاری از مردم و حتی تا همین چند وقت پیش برای مسئولان و مدیران کشوری و استانی نیز خیلی شناخته شده نبود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گردشگری و توریسم امروز از موضوعات اساسی و محور اصلی توسعه استان اصفهان به شمار می‌آید، محوری که نه تنها به شهر اصفهان و ابنیه بی نظیر تاریخی‌اش محدود نمی‌شود بلکه تپه‌های ماسه‌ای‌ که شاید فقط تشنگی و گرمای آن در اذهان اکثر مردم نقش بسته باشد هم می‌تواند در مسیر محور توسعه استان قرار گیرد.

کویر و گردشگری کویر این روزها به شدت مورد اقبال مردم و سرمایه گذاران گردشگری قرار گرفته است، چراکه اصولاً شهرها و روستاهای به اصطلاح کویری همواره از شهرها و روستاهای کمتر توسعه یافته محسوب می‌شوند، اما صنعت گردشگری از صنایعی است که با حضور در این مناطق بکر و بی نظیری گردشگری می‌تواند اشتغال و رونق اقتصادی را به این مناطق تزریق کند.

استفاده از پتانسیل کویر نه تنها گردشگران داخلی را به این مناطق سرازیر می‌کند  بلکه می‌تواند گردشگران خارجی را به این مناطق بکشاند و امروز اینچنین شده است که به اندازه امکانات همواره اماکن گردشگری کویری مملو از گردشگر هستند. اقلیم خشک کویر برای گردشگران خارجی مکانی نو برای گردشگری محسوب می‌شود.

به گفته فریدون الهیاری، مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان افزایش شمار گردشگران به ویژه در دو سال گذشته و با توجه به اینکه بخش اعظمی از استان اصفهان را اقلیم کویری فرا گرفته موجب شده است که گردشگری کویر در شهرستان‌های کویری استان رونق بسیار خوبی پیدا کند.

وی افزود: جاذبه‌های خاص گردشگری کویر از جمله تپه‌های ماسه‌ای و دریاچه‌های نمکی به علاوه آسمان‌های پر ستاره و مکان‌های رصد وضعیت ویژه‌ای را برای گردشگری در این مناطق ایجاد کرده است؛ البته شاید در خصوص جذب گردشگر برای مناطق کویری در ابتدای راه باشیم، اما در همین مدت زمان هم توانسته‌ایم موفقیت‌های خوبی در جذب گردشگر داشته باشیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان ادامه داد: البته بحث زیرساخت‌ها مهمترین مسئله‌ای است که در مناطق کویری برای جذب گردشگر مطرح می‌شود، چراکه برای جذب گردشگر نیاز است که راه‌های مناسب وجود داشته باشد، رفت و آمدها مناسب بوده و اماکن اقامتی در حد و اندازه‌های گردشگری باشد و امنیت گردشگران نیز تأمین شود.

الهیاری تصریح کرد: خوشبختانه در حد و اندازه‌های زیر ساخت‌های فعلی شناخت از کویر و گردشگری آن وجود دارد، اما بی شک ظرفیت‌های کویر بسیار بیشتر از چیزی است که تاکنون از آن بهره برده‌ایم و چون نتوانسته‌ایم از همه ظرفیت کویر بهره ببریم آمارها چندان در دسترس نیست.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه آمار چندانی از شمار گردشگران کویری وجود ندارد و این مشکل باید رفع شود،‌ افزود: خوشبختانه در حال حاضر نگاه خوبی به کویر و گردشگری کویر شده و گردشگران خارجی و بین المللی نیز با این نوع گردشگری در ایران آشنا می‌شوند و حتی در این بخش نیز با استقبال مواجه بوده‌ایم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان تاکید کرد: در زمینه سرمایه گذاری در کویر و توسعه گردشگری در مناطق کویری با استقبال شدید مواجه و شاهد راه اندازی مناطق نمونه گردشگری در مناطق کویری اصفهان هستیم.

الهیاری با تاکید بر اینکه کویر جزء مزیت‌های گردشگری کشور ایران محسوب می‌شود زیرا در کشورهای اروپایی چنین مناطقی وجود ندارد، گفت: باید گردشگران خارجی را با چنین مناطقی بیش از پیش آشنا کنیم. متاسفانه مناطق کویری اصولاً از مناطق کمتر توسعه یافته کشور محسوب می‌شوند که با روند رو به رشد توسعه گردشگری در این مناطق شاهد رونق گردشگری و به واسطه آن رونق اشتغال هستیم و امیدواریم بخش‌های کویری استان به مناطق مناسب برای زندگی تبدیل ‌شود.

به گزارش ایسنا، گردشگری کویر تازه در ابتدای راه قرار دارد و کم و کاستی‌های زیادی در آن دیده می‌شود و امید می‌رود سرمایه گذارانی که امروز از جاذبه‌های کویری با ساخت اقامتگاه‌ها و مناطق گردشگری استقبال کرده‌اند بتوانند کاستی‌های زیرساختی گردشگری کویری را تاحدودی جبران کنند. اما برای رونق بیشتر  گردشگری کویر در استان اصفهان نیاز است جاذبه‌های کویری به گردشگران پیش از ورود به کشور معرفی شود و این امر همتی ملی و استانی می‌طلبد زیرا مسیرها، راه‌ها و خرده فرهنگ‌ها هنوز در راستای پذیرش گردشگر قرار نگرفته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha