• یکشنبه / ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ / ۱۱:۱۱
  • دسته‌بندی: ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • کد خبر: 95031713319
  • خبرنگار : 71060

از اینترنت ارزان تا تلفن گران/تعرفه‌های ارتباطی چه تغییری کرد؟

از اینترنت ارزان تا تلفن گران/تعرفه‌های ارتباطی چه تغییری کرد؟

تعرفه‌های اینترنت و تلفن ثابت که مدتی است اصلاح و تغییر آنها در دستور کار کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات قرار دارد، شب گذشته در جلسه این کمیسیون با تصمیماتی جدید همراه شده است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، از چندی پیش قرار بود به دنبال پیگیری‌های شرکت مخابرات ایران تعرفه‌های تلفن ثابت و همچنین قیمت واگذاری یک خط تلفن پس از دو سال و اندی کشمکش میان این شرکت و وزارت ارتباطات مورد بازنگری قرار گیرد.

بر این اساس پس از مدتها با تغییر هیات مدیره شرکت مخابرات ایران، وزیر ارتباطات از لزوم تغییر تعرفه‌های مخابراتی خبر داده و نیمه اول اردیبهشت ماه اینگونه اعلام کرد که پس از تعیین اعضای هیات مدیره مخابرات و برگزاری جلساتی در سازمان تنظیم مقررات ارتباطات امیدواریم در یک ماه آینده تعرفه‌های جدید تلفن ثابت اعلام شود.

محمود واعظی درباره دلایل تجدیدنظر احتمالی در تعرفه‌های مخابرات اینگونه توضیح داده بود که در ماه‌های اخیر شرکت مخابرات سرمایه گذاریهای خوب و مناسبی را در حوزه مخابراتی انجام داده است و فکر می کنیم هزینه ۳۰ ریال برای هر دقیقه مکالمه و پرداخت ۵۰۰ هزار ریال برای خرید یک خط تلفن در شرایط کنونی کم است و باید در آن تجدیدنظر شود.

اما پس از این صحبت‌ها شنیده‌های غیر رسمی از تصمیم مخابرات برای افزایش پنج برابری قیمت هر خط تلفن ثابت حکایت می‌کرد موضوعی که چندی بعد در مجمع عمومی سالیانه شرکت مخابرات توسط عضو جدید هیات مدیره این شرکت تائید شده و اینگونه اعلام شد که برای تأمین حداقل بخشی از هزینه‌های تأسیس یک خط تلفن ثابت، مخابرات پیشنهاد افزایش هزینه حق اتصال خط تلفن ثابت از ۵۰ هزار تومان به ۲۵۰ هزار تومان را ارائه کرده است.

لطیف وصلی در عین حال یادآور شد: هزینه تأسیس یک خط تلفن ثابت از ۸۰۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان برآورد شده است.

وی همچنین به خطوط بلااستفاده تلفن اشاره کرده و افزود: هم اکنون ۶ میلیون خط تلفن ثابت بدون کارکرد در کشور وجود دارد که علیرغم سرمایه گذاری مخابرات برای دایری این خطوط، درآمدی از آنها ندارد و افزایش هزینه آبونمان شاید باعث شود مشترکانی که از خطوط خود استفاده نمی کنند آنها را به مخابرات بازگردانند.

در این میان سناریوهای مختلفی نیز در زمینه تغییر تعرفه و آبونمان از سوی شرکت مخابرات پیشنهاد شد که البته به گفته وزیر ارتباطات در کنار این پیشنهادات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات نیز نظراتی داشته و در نهایت قرار بر آن بوده که پس از بررسی مجموع این موارد نتیجه قطعی گرفته شود.

هفته گذشته نیز انتظار می‌رفت در جلسه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تعرفه‌های جدید مشخص شود اما تصمیم‌گیری قطعی در این باره به جلسات بعدی موکول شد.

از سوی دیگر بحث تغییر تعرفه‌اینترنت و تعیین رقمی به عنوان کف قیمت برای ارائه بسته‌های اینترنتی از دیگر موضوعات تعرفه‌ای است که طی هفته‌های اخیر در دستور کار کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مذکور قرار داشته و گویا در جلسه شب گذشته با نتایج جدیدی همراه شده است.

البته هنوز جزئیات این موضوع اعلام رسمی نشده و  همچنان مشخض نیست جزئیات تغییرات صورت گرفته در زمینه تعرفه تلفن ثابت و اینترنت از چه قرار است.

اما در هر صورت روز گذشته وزیر ارتباطات با بیان اینکه امشب کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات درباره قیمت اینترنت به نتیجه خواهد رسید از کاهش تعرفه حداقل ۱۵ درصدی در زمینه اینترنت خبر داده بود.

همچنین طی روزهای گذشته اخبار متعددی در زمینه کاهش تعرفه دسترسی به محتوای داخلی منتشر شده و دبیر شورای عالی فضای مجازی نیز اظهار امیدواری کرده است که تا پایان سال جاری تعرفه دسترسی به محتوای داخلی تا چهار برابر کاهش پیدا کند. بر این اساس طبق این اظهارات آنچه در حال حاضر می‌توان در خصوص تعرفه‌های جدید اعلام کرد آنکه به احتمال زیاد تعرفه‌های تلفن ثابت در برخی موارد با افزایش همراه شده و تعرفه‌های اینترنتی در بخش دسترسی به محتوای داخلی با کاهش همراه خواهد بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۵-۰۳-۲۴ ۱۱:۱۶

جالبه، به هر ترفندی شده میخوان افزایش قیمت بدن. دقیقا میشه گفت در هیچ موردی پایه‌گذاری اصولی انجام نمیشه. هر کالا و خدماتی یک هزینه تمام شده داره و بایستی با در نظر گرفتن یک حاشیه سود معقول به فروش برسه. این قیمت تمام شده شامل سه جزء اصلیه: هزینه مربوط به بازگشت سرمایه در یک بازه زمانی، هزینه تعمیرات و نگهداری، هزینه های جاری و مصرفی. در سیستمهای مخابرات موارد 2 و 3 بسیار پاییینی هستند و پولی که مخابرات دریافت میکنه عمدتا مربوط به بازگشت سرمایه است که با یک ضریب حاشیه سود هم در آن لحاظ میشه.