به گزارش سرویس علمی ایسنا، جلسه نظرسنجی و نیازسنجی درباره فرصتهای استفاده از علوم شناختی در برنامههای آموزش و پرورش و همچنین بررسی امکانات ترویج و فرهنگسازی در حوزه علوم شناختی و آشنایی دانشآموزان با مغز و کارکردهای آن توسط ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی معاونت علمی برگزار شد.
در این جلسه نمایندگان معاونتهای آموزش و پرورش، اعضای کمیته دانشآموزی و کمیته توانبخشی و مشاور ستاد در امور آموزش حضور داشتند که در ابتدای این جلسه اهداف کلی، امیدها و نگرانیهای ستاد درحوزه آموزش و پرورش مطرح شد و نمایندگان آموزش و پرورش نیز به بیان اهداف و انتظارات خود از این همکاری پرداخته و زمینههای همکاری را به طور کلی بررسی کردند.
زمینههای مطرح شده در این مرحله شامل آشنایی دانشآموزان با مغز و کارکردهای آن، آشنایی دانشآموزان با روشها و فنون استفاده بهتر از مغز و تواناییهای شناختی خود، آشنایی آموزگاران با روشها و فنون شناختی برای تدریس موثرتر و در نهایت استفاده از نکات شناختی در سازمان پژوهش و تالیف کتب برای طراحی هرچه موثرتر کتب و بستههای آموزشی بود.
همچنین اعضای کمیته دانشآموزی به معرفی طرحهای در حال انجام این کمیته از جمله مسابقات Brain Bee، مسابقات Backyard Brain، مدارس تابستانی شناختی، حضور سفیران مغز و شناخت در مدارس و ارائه درسهای انتخابی دانشآموزی در دانشگاهها پرداختند و زمینههای همکاری بیشتر بین این کمیته و آموزش پرورش را در اجرای این طرحها بررسی کردند.
پیشنهاد تشکیل کارگروههای مجزا از کمیته دانشآموزی در رفع نیازهای مشخص هر کارگروه، شرکت نمایندگان ستاد علوم شناختی و برگزاری پنل شناختی در همایش علوم تجربی در اصفهان، حمایت ستاد از تولید واحدهای آموزشی علوم شناختی برای رشتههای مختلف دانشگاه فرهنگیان، برگزاری کلاسهای آموزش مربیان و معلمان، بررسی مسیرهای همکاری در زمینه اختلالات یادگیری و توانبخشی در بخش آموزش پرورش استثنایی و برگزاری جلسه پیگیری پیشرفت هر سه ماه یک بار، از موضوعات مورد توافق در این نشست بود.
انتهای پیام
نظرات