• سه‌شنبه / ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ / ۱۴:۴۰
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 95031710929
  • خبرنگار : 71429

معاون حقوق بشر وزارت دادگستری:

از ظرفیت‌های سازمان سینمایی برای تحقق حقوق شهروندی استفاده می‌کنیم

از ظرفیت‌های سازمان سینمایی برای تحقق حقوق شهروندی استفاده می‌کنیم

معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزارت دادگستری گفت: تفاهم نامه امروز بین وزارت دادگستری و سازمان سینمایی کشور به منظور همکاری و مشارکت برای ارائه راهکارهای مناسب جهت تحقق حقوق بشر و حقوق شهروندی از طریق تولید و عرضه آثار سینمایی مرتبط، منعقد شده است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، محمود عباسی در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری معاونت حقوق بشر و امور بین‌الملل وزارت دادگستری و سازمان سینمایی و امور سمعی و بصری کشور که ظهر امروز در محل وزارت دادگستری برگزار شد، گفت: انجام وظایفی که به وزارت دادگستری برای تحقق حقوق شهروندی محول شده است، نیازمند ایجاد بسترهای لازم است که در همین راستا ما در نظر گرفتیم با سازمان سینمایی که یکی از دستگاه‌های موثر در کشور است، تفاهمنامه‌ای را منعقد کنیم تا بتوانیم از پتانسیل سازمان سینمایی برای تحقق حقوق شهروندی استفاده کنیم.

وی افزود: قرار است طبق این تفاهمنامه جشنواره سینمایی در رابطه با فیلم کوتاه برگزار شود که این کار امسال انجام می‌شود.

عباسی یادآور شد: باید  به موضوع تحقق حقوق شهروندی  در جامعه  توجه کنیم که یکی از این راهکارها بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود از دستگاه‌های اجرایی است.

وی ادامه داد: طبق این تفاهمنامه قرار است در تولید سالانه یک فیلم سینمایی، 20 فیلم مستند و 20 انیمیشن، 10 فیلم کوتاه و نگارش 20 فیلمنامه در موضوعات مورد نظر مشارکت داشته باشیم. همچنین طرفین حداکثر ظرف یک ماه پس از امضاء تفاهمنامه طی مکاتبه‌ای نمایندگان اجرایی خود را جهت پیگیری و اجرایی مفاد تفاهمنامه به دیگری معرفی می‌کنند.

عباسی تاکید کرد: طبق تفاهمنامه راهکارهای مناسب به منظور تحقق حقوق بشر و حقوق شهروندی از طریق تولید و عرضه آثار سینمایی مرتبط ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: مساعدت و همکاری دوجانبه برای حمایت حقوقی از سینماگران و هنرجویان و تاکید بر پیشگیری و جلوگیری از نقض حقوق شهروندان در تولید، عرضه و نمایش آثار سینمایی و سمعی و بصری، همکاری برای تبیین و ترویج مفاهیم الگوی شهروند مسئول، بنیان خانواده، فرهنگ و تمدن اسلام و ایران و کمک به امر سلامت روان جامعه و شهروندان با رعایت اصول و مبانی اخلاقی و حقوق شهروندی به زبان سینمایی و ... از دیگر مفاد این تفاهم نامه است.

در ادامه این مراسم قدرت‌الله ایوبی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی و امور سمعی و بصری کشور گفت: وزارت دادگستری بخشی را به موضوع حقوق شهروندی که تازه تاسیس است، اختصاص داده که موضوع بسیار مهمی است و یکی از نکات مهم این تفاهمنامه مالکیت معنوی و فکری است.

وی افزود: این تفاهمنامه جامعه سینمایی را موظف می‌کند تا از حقوق شهروندی دفاع کند و از ظرفیت سینما در این راستا استفاده شود.

ایوبی تصریح کرد: یکی از مشکلات سینما مالکیت معنوی و حقوق مرتبط با آن است که متاسفانه شاهد سرقت ادبی و صاحبان فیلم کوتاه، بلند و غیره هستیم. بنابراین رسیدگی به مالکیت فکری و معنوی امری اجتناب‌ناپذیر است و امیدواریم بتوانیم از حقوق معنوی سینما در این راستا دفاع کنیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه چه تعداد پرونده سینمایی در دستگاه قضایی وجود دارد، گفت: از این موضوع اطلاعی ندارم ولی قوه قضاییه تلاش دارد که پرونده‌های مربوط به سینما خاک نخورد و زودتر رسیدگی شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha