• شنبه / ۸ خرداد ۱۳۹۵ / ۱۷:۰۰
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 95030804639

جهان کاشته‌های آل سعود را درو می‌کند؛ کوزوو قربانیست

جهان کاشته‌های آل سعود را درو می‌کند؛ کوزوو قربانیست

عربستان سعودی سال‌هاست که سیاستگذاران آمریکایی را عاجز کرده است. این پادشاهی که از دشمنانش به تسلیحات و کمک‌های آمریکایی پناه برده، میلیون‌ها دلار سرمایه را برای ترویج وهابیت هزینه کرده است؛ وهابیتی که عوامل حملات 11 سپتامبر به آن اعتقاد داشتند و اکنون داعش را برانگیخته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی به بررسی نقش عربستان و آل سعود در گسترش افراط‌گرایی در جهان پرداخته است و می‌نویسد: آخرین بخش از این تاریخ طولانی دردآور، شامل کوزووی کوچک هم می‌شود. کشوری که با جمعیت 8 / 1 میلیون نفره‌اش تعداد زیادی از جوانانش را برای مبارزه و مرگ در عراق و سوریه، به این میادین جنگ فرستاده است. از سال 2012 حدود 314 کوزوویی به داعش پیوسته‌اند که در بین این‌ها دو تن عامل انتحاری، 44 زن و 28 کودک دیده می‌شوند. حتی بلژیک که پس از حملات بروکسل و پاریس به عنوان مأمنی برای ترویست‌ها شناخته می‌شود در رتبه‌بندی عضویت در داعش پس از کوزوو قرار دارد.

براساس گزارش‌های تحقیقی گسترده کوزوو به این دلیل تا این اندازه به افراط‌گرایی گرایش دارد که عربستان سعودی و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس سال‌ها وقت و هزینه صرف شبکه ائمه جماعات، مساجد و سازمان‌های همکاری محرمانه در آن کرده‌اند.

در حالیکه هیچ مدرکی مبنی بر حمایت مستقیم مالی و غیرمالی گروهی، از افراط‌گرایی در این کشور وجود ندارد، مقامات ارشد کوزوو می‌گویند، روحانیان و گروه‌های افراطی سرمایه‌های بسیاری را خرج ترویج تفکر اسلام افراطی در بین جوانان و اقشار آسیب‌پذیر می‌کنند.

رئیس پلیس مبارزه با تروریسم کوزوو در این باره می‌گوید: مساله این است که آنها از متفکرانی که خشونت و افراط را به اسم حفاظت از اسلام ترویج می‌کنند حمایت به عمل می آورند.

آمریکا و ناتو در سال 2008 سرمایه‌های بسیاری را به استقلال کوزوو از صربستان و استقرار دموکراسی در آن اختصاص دادند. با این روند عربستان سعودی تصمیم گرفت از کوزوو به عنوان مرکز پرورش افراط‌گری استفاده کند یا اجازه دهد شهروندان عربستان به شکل مستقل از کوزوو به عنوان مرکزی در این راستا استفاده کنند. این مساله به خوبی یادآور تضاد و فریبکاری شرکای آمریکا در خلیج فارس است و کمک می‌کند تا بتوان ساده‌تر علت تضعیف روابط آمریکا با این متحدانش را توضیح داد.

کوزوو که پس از ماه‌ها بمباران ناتو در سال 1999 توانست از سرکوب صربستان رها شود به عنوان یک جامعه صبور شناخته می‌شود. برای سده‌ها اکثریت مسلمانان این کشور پیرو مکتب حنفی بودند که در مقابل سایر مذاهب و گروه‌ها تسامح بیشتری داشتند. از زمان جنگ، این سنت از سوی آموزه‌های ائمه‌ای که از سوی عربستان آموزش دیده‌اند، تهدید شده است؛ روحانیونی که اصول قوانین شرعی را ترویج می‌کنند و تکفیری‌ها را پرورش می‌دهند.

اکثر کوزوویی‌ها در مقابل چنین تبلیغ‌های مذهبی مقاومت می‌کنند اما از آن طرف کارشناسان به بخشی از دلایل اشاره می‌کنند که این کشور را به زمینی برای پرورش بر اساس آموزه‌های افراطی بدل کرده است: جمعیت بالای جوانان روستانشین که در فقر و بیکاری به سر می‌برند، فساد، عدم اعتماد و امید به دولت و سیستم آموزشی ناکارآمد.

با این حال هنوز مشخص نیست که چرا دولت کوزوو در کنار آمریکا و سازمان ملل که کوزووی پس از جنگ را مدیریت می‌کنند زودتر از این‌ها درباره چنین فعالیت‌هایی در این کشور دست به اقدام نزدند. آمریکایی‌ها ممکن است این اشتباه را کرده باشند که جامعه مذهبی میانه‌روی کوزوو بتواند مانع رشد افراط‌گرایی شود.

حملات 11 سپتامبر سال 2001 در آمریکا به خوبی این خطر را نشان داد. در پی آن چندین سازمان سعودی در کوزوو تعطیل شدند و دولت سعودی که به نظر می‌رسد کمک‌هایش به کوزوو را کاهش داده اکنون تاکید می‌کند که کنترل‌های شدیدی را در خیریه‌ها، مساجد و آموزه‌های روحانیون کوزوو اعمال می‌کند. با این وجود اما کویت، قطر و امارات متحده عربی حمایت مالی خود از افراط گرایان در کوزوو را افزایش داده‌اند.

به نظر می‌رسد که کشورهای عرب سنی هنوز متوجه نشده‌اند که خوانش افراطی اسلام خود آنها را نیز به خطر می‌اندازد. از جمله این خطرها تقابل داعش و آل سعود است. در حالی که خانواده سلطنتی سعود به روحانیون وهابی برای مشروعیت سیاسی خود وابسته است، گروه تروریستی داعش این پادشاهی را به فساد انگیزی در این عقیده برای حفظ قدرت متهم می‌کنند. از سال 2014، 20 حمله تروریستی در این کشور انجام شده که اکثر آن‌ها از سوی داعش رخ داده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha