مدیر عامل شرکت حملونقل ریلی رجا با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای بهبود اوضاع ناوگان ریلی این شرکت از نهایی شدن کار بر روی 500 واگن نو و واگن دسته دوم نوسازی شده در آینده نزدیک خبر داد و همچنین تاکید کرد باید به سمت آزادسازی قیمت بلیت حرکت کنیم.
به گزارش خبرنگار ایسنا، سید حسن موسوینژاد در نشست خبری با اصحاب رسانه تصریح کرد: با توجه به اینکه در طول دو سال گذشته اقدامات مثبتی جهت افزایش توجهها به حملونقل ریلی صورت گرفته و در این راستا برگزاری نمایشگاه و همایش ریلی با یکدیگر تجمیع شدهاند در طول دو سال گذشته اقدامات مثبتی در این ایام رقم خورده که میتوان در سال جاری و با توجه به اجراییشدن برجام تاثیرات مثبت بزرگی را به آن مشاهده کرد.
وی به حضور شرکتهای صاحبنامی مانند زیمنس و بمباردیه در نمایشگاه امسال اشاره کرد و گفت: حضور این شرکتها و البته حضور پرتعداد سرمایهگذاران داخلی در این نمایشگاه به خوبی نشان از آن دارد که این برنامه طلیعهای برای توسعه حملونقلی است و به این ترتیب به نظر میرسد ایده رییس جمهوری و وزیر راه و شهرسازی برای توسعه این مسیر جدی گرفته شده است.
مدیر عامل شرکت حملونقل ریلی رجا دربارهی آخرین وضعیت ناوگان این شرکت نیز اظهار کرد: بسیاری از اقدامات مدنظر ما در طول ماههای گذشته انجام گرفته و ما انتظار داریم بودجه تصویب شده از سوی هیات مدیره شرکت رجا که اجازه خرید 500 واگن نوساز و 200 واگن دسته دوم را میدهد اجرایی شود تا میانگین سن ناوگان شرکت که در حال حاضر 33 ساله است کاهش یابد.
موسوینژاد در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا دربارهی داخلی و یا خارجی بودن واگنهای جدید این شرکت نیز توضیح داد: در حال حاضر در شرکت فقط بودجه کار تصویب شده و ما باید باقی مراحل را از طریق مذاکرات با شرکتهای واگنساز حل بکنیم. قطعا وقتی صحبت از این تعداد واگن جدید است باید بخشی از این نیاز را از طریق شرکت های خارجی رفع کنیم.
وی افزود: براساس شرایطی که شرکتهای خصوصی دارند در یک قرارداد این چنینی حدود 15 تا 20 درصد از منابع مالی مدنظر از سوی سهامداران و منابع رسمی شرکت تامین میشود و مابقی از طریق فاینانس و منابع حاصل از کارایی واگنها کسب میشود. انتظار ما این است که فرآیند خرید این واگنها بین سه تا چهار سال طول میکشد و ما در سال جاری در این حوزه حدود 300 میلیارد تومان اعتبار نیاز خواهیم داشت.
مدیر عامل شرکت حملونقل ریلی رجا دربارهی آخرین وضعیت قرارداد خرید 150 ریلباس از شرکت ایریکو نیز گفت: براساس قراردادی که در سال 1385 با این شرکت بسته شد رجا خرید 150 واگن ریلباس را از ایریکو قطعی کرد. از این قرارداد تا کنون 58 واگن ریلباس تحویل شده و در دوره جدید نیز چند واگن جدید تحویل گرفتهایم. فرآیند ساخت این واگنها در برههای که تحریمها شدت گرفتند متوقف شد، اما با پیگیریهای صورت گرفته از سوی شرکت رجا و کمکهای دولتی بار دیگر این فرآیند آغاز شده و در دوره جدید چهار واگن تحویل شده است.
وی همچنین از افزایش قابل توجه رفتوآمد قطارهای حومهای شرکت رجا در طول ماههای گذشته خبر داد و عنوان کرد: خوشبختانه فرهنگ حمایت از حملونقل ریلی در کشور بهطور قابل توجهی شکلی محوری پیدا کرده و این موضوع در پروژههای مختلف اثرات خود را گذاشته است. تنها در حوزه رفتوآمد قطارهای حومهای ما با افزایشی هشت برابری مواجه بودهایم که این رقم میتواند در آینده نیز افزایش یابد.
موسوینژاد اظهار کرد: البته این در حالی است که تعداد سفرها در کشور با توجه به کاهش درآمد داخلی پایین آمده و با وجود آنکه سفرها کم شده راهآهن سهم خود را در آنها حفظ کرده است.
مدیر عامل شرکت حملونقل ریلی رجا دربارهی میانگین تاخیر قطارها در سال گذشته نیز ادامه داد: با توجه به مشکلاتی که برخی قطارها داشتهاند متاسفانه در برخی حوزهها ما تاخیرهای زیادی به ثبت رساندیم. در سال گذشته میانگین تاخیرهای ما 52 دقیقه بود که در برخی مواقع به حدود 70 دقیقه میرسید. امسال این رقم به کمتر از 30 دقیقه کاهش پیدا کرده است.
وی با بیان اینکه این شرکت در دو سال گذشته 32 واگن را به طور کامل بازسازی کرده است، بیان کرد: امسال امیدواریم 80 واگن جدید را بازسازی کنیم تا با بیرون رفتن حدود 90 واگن که سن بالایی دارند مشکلی برای تامین ناوگان وجود نداشته باشد.
موسوینژاد برنامه افزایش تعداد قطارهای لوکس را یکیدیگر از برنامههای اصلی شرکت رجا اعلام کرد و گفت: همانطور که پس از نظرسنجیهای انجام گرفته میان مسافران قطار تصمیم بر آغاز به کار قطار زندگی شد که توانسته رضایت بالایی را به وجود بیاورد در سال قبل نیز دو قطار لوکس صبای ویژه و سبز ویژه آغاز به کار کردند که امیدواریم با پیگیریهای صورت گرفته به رامقطار دیگر نیز در این حوزه آغاز به حرکت کنند.
مدیر عامل شرکت حملونقل ریلی رجا در پاسخ به دیگر سوال ایسنا درباره بحث افزایش قیمت بلیت و یا حرکت به سمت آزادسازی قیمتها نیز توضیح داد: با توجه به مصوبهای که راهآهن در آذرماه سال گذشته داشت مقدمات کار برای آزادسازی قیمتها فراهم شد تا شرکتها بتوانند حدود 20 درصد از نرخها را افزایش و یا کاهش دهند. قیمتگذاریها به نظر ما در قطارهای لوکس میتواند به سمت آزاد سازی حرکت کند و تنها در قطارهای عمومی که حرکت آنها تکلیفی است راهآهن میتواند به ارائهی یارانه و کمکهای مالی اقدام کند.
موسوینژاد درباره آخرین وضعیت مطالبات معوق مهمانداران شرکت رجا نیز گفت: با توجه به پیگیریهای انجام گرفته تا آخر سال 1394 بیش از 80 درصد مهمانداران رجا تمام معوقات و عیدیهای خود را گرفتند و باقیمانده نیز در فروردینماه امسال تسویه شد. دلیل اصلی معوقات سال قبل نرسیدن برخی از منابع شرکت به پیمانکاران فعال در حوزه مدیریت مهمانداری بود که خوشبختانه با پیگیریهای انجام گرفته این مساله حل شد.
وی با بیان این که شرکت رجا هیچ بدهی به دولت ندارد، اعلام کرد: این ما هستیم که بخشی از درآمدهای مربوط به قطارهای حومهای را دریافت نکردهایم و از آخرین پرداخت در این حوزه حدود چهار سال گذشته است. رقم بدهیهای رجا در حال حاضر حدود 18 درصد از کل منابع مالی این شرکت است که امیدواریم به همین شکل بتوانیم وضعیت مالی خود را کنترل کنیم.
مدیر عامل شرکت حملونقل ریلی رجا در پایان از برنامههای فرهنگی رجا در حوزه ریلی یاد کرد و افزود: ما پس از نزدیک به 20 سال هویت بصری رجا را بازتعریف کردیم انتظار میرود مردم با آن ارتباطی قوی برقرار کنند. همچنین از اول خردادماه با توجه به توافقی میان ما و معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد صورت گرفته 20 روزنامه پرتقاضای کشور در قطارهای رجا عرضه خواهند شد تا این طرح مهم در کنار طرح مهم کتابخانه موجود در قطارهای رجا قرار گیرد.
انتهای پیام
نظرات