• جمعه / ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ / ۱۰:۵۴
  • دسته‌بندی: خانواده
  • کد خبر: 95021005532
  • خبرنگار : 90069

مواد مخدر و زخم‌های باز آمریکای لاتین

مواد مخدر و زخم‌های باز آمریکای لاتین

کوکائین، کارتل‌های مواد مخدر و بزهکاری از درد‌هایی هستند که آمریکای لاتین از آن‌ها رنج می‌برد.

کوکائین، کارتل‌های مواد مخدر و بزهکاری از درد‌هایی هستند که آمریکای لاتین از آن‌ها رنج می‌برد.

به گزارش سرویس اجتماعی ایسنا، باندهای مواد مخدر میلیاردها دلار درآمد دارند و کشورها را به فساد می‌کشانند و جامعه را در خشونت و نزاع فرو می‌برند.

20 سال پیش بود که اپیدمی کراک شهرهای ایالات متحده آمریکا را فراگرفت. در سال‌های اخیر میزان مصرف کراک کوکائین در برزیل به شدت افزایش یافته است. در شهر‌های بزرگ این کشور هزاران تن از معتادان به کراک بی‌خانمان هستند و در خیابان‌ها به سر می‌برد.

به گزارش دویچه‌وله، در کشور پرو نیز دوران کودکی پسربچه‌ها در خانواده‌های فقیر زود به سر می‌رسد. منطقه «مونزون» و محل مزار کشت کوکا که در دره‌ای که رود آمازون از آن می‌گذرد واقع است در سال‌های گذشته به بزرگ‌ترین تولید‌کننده کوکائین در آمریکای جنوبی بدل شده است به طوری که 76 درصد از تولید کوکایین در آنجا صورت می‌گیرد.

کنترل بخش اعظم تولید و فروش کوکائین را باندی به نام "راه نورانی" در دست دارد. این گروه مسلح در دهه 80 میلادی دست به سو‌ءقصدهای تروریستی متعددی در پرو زده بود. سردسته‌ی این باند در سال 1992 بازداشت شد.

همچنین بخش بزرگی از خرید و فروش مواد مخدر در کلمبیا در دست شورشگران سازمان فارک است. دولت مرکزی کلمبیا در حال حاضر سرگرم مذاکره با این سازمان بر سر توافق‌نامه صلح است و امید دارد که از این طریق بتواند جلوی گسترش مواد مخدر را نیز بگیرد. یکی از ضربه‌های مأموران به این باند در سال 2012 روی داد که در جریان آن 17 آزمایشگاه تولید کوکائین نابود شد.

«پابلو اسکوبار» که در سال 1993 به دست مأموران پلیس کشته شد، معروف‌ترین قاچاقچی کلمبیایی است. گفته می‌شود که او نزدیک به 30 میلیارد دلار ثروت داشته است. اسکوبار یکی از جنایتکارترین و پرقدرت‌ترین قاچاقچیان مواد مخدر در طول تاریخ به شمار می‌رود.

«یواکین گزمن» معروف به «ال چاپو» (کوتوله) که قدرتمندترین سردسته قاچاقچیان مواد مخدر در مکزیک محسوب می‌شود، پس از دو بار فرار از زندان بار دیگر به دام افتاد. مأموران پلیس مکزیک او را روز 8 ژانویه 2016 دستگیر کردند. مجله اقتصادی «فوربس» چندین سال از ال چاپو به عنوان یکی از پولدارترین‌های دنیا با ثروتی بالغ بر یک میلیارد دلار نام برده است.

ماموران پلیس در بندر «بوئنا ونتورا» در کلمبیا به طور مرتب موفق به کشف و ضبط مواد مخدر می‌شوند. یکی از بزرگ‌ترین موفقیت‌های اداره مبارزه با مواد مخدر در کلمبیا در این عرصه به روز 9 نوامبر 2005 برمی‌گردد. پلیس کلمبیا در این روز 3.1 تن کوکائین را که قرار بود از این کشور به مکزیک فرستاده شود، ضبط کرد.

جنگ مواد مخدر در مکزیک هر روز قربانیان تازه‌ای می‌گیرد. پرونده ناپدید شدن 43 دانشجوی مکزیکی که ساکن «ایگوالا» بودند، هنوز بسته و جزییات آن کاملا روشن نشده است. گفته می‌شود که این دانشجویان توسط مأموران فاسد پلیس ربوده شده و به باند تبهکار «گوئرروس انیدوس» تحویل داده شده‌اند. اعضای این باند نیز پس از به قتل رساندن دانشجویان اجساد آنها را سوزانده و خاکستر آنان را به رودخانه ریخته‌اند.

بنابر این گزارش، در مجموع بیش از 11 هزار زن در 102 بازداشتگاه در مکزیک در حبس به سر می‌برند. اکثر آنها زیر 30 سال سن دارند و به خاطر جرایم مربوط به مواد مخدر بازداشت و حبس شده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha