• دوشنبه / ۳۰ فروردین ۱۳۹۵ / ۱۵:۱۲
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 95013014065
  • منبع : نمایندگی مرکزی

تخریب سنگ نگاره های تیمره امروز متوقف می‌شود

تخریب سنگ نگاره های تیمره امروز متوقف می‌شود

ایسنا/مرکزی سنگ‌نگاره‌های تیمره که بعضا قدمت 17 هزار ساله داشتند بواسطه فعالیت معادن در محدوده تیمره تخریب شدند.

سنگ‌نگاره‌های تیمره که بعضا قدمت 17 هزار ساله داشتند بواسطه فعالیت معادن در محدوده تیمره تخریب شدند.

فعالیت معادن در این محدوده به یک سال و دو سال محدود نمی‌شود، اما مدت زمان بی‌اعتنایی به این فعالیت‌ها یا برخوردی سطحی با آنها شاید بتوان گفت که به درازای عمر فعالیت معادن در این محدوده می‌رسد.

سنگ‌نگاره‌ها کهن‌ترین آثار تاریخی و هنری به جا مانده از بشر هستند و سنگ‌نگاره‌های تیمره در خمین به گفته کارشناسان در نوع خود کم‌نظیر و بی‌نظیر هستند.

اما این آثار چندین هزار ساله مورد بی‌مهری و بی‌توجهی قرار گرفته است و جسته و گریخته اخباری از تخریب آنها به گوش می‌رسید تا به جایی که اخیرا پا از حد فراتر رفته است و لودرها از این بی‌اعتنایی سوء‌استفاده کرده و دست به تخریب و نابودی این آثار تکرار نشدنی زده‌اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی- چند سالی است که کارشناسان و دغدغه‌مندان میراث‌فرهنگی تخریب این آثار را بواسطه فعالیت معادن سنگ در محدوده تیمره گوشزد کرده بودند، اما متاسفانه تنها اقدامی که شاهد آن بودیم مصوبه‌های اجرا نشده و تذکرات سطحی بود.

به یقین متولیان میراث‌ فرهنگی که یکی از وظایف مهم‌شان حفظ و حراست از آثار تاریخی بویژه این آثار تکرار نشدنی است، باید خیلی پیش از اینها به تخریب تاریخ این خاک واکنش نشان می‌دادند تا شاهد تخریب این آثار کهن که تاریخ را در قلب خود حراست می‌کنند، نباشیم.

آثاری که امروز تخریب شده است در سال 1387 جهت تعیین قدمت و پیشینه تاریخی مورد مطالعه قرار گرفت و سوال مهم این است که اگر این آثار ارزشی ندارند و تخریب مسئله مهمی نیست، چرا هزینه و زمان صرف مطالعه بر روی این آثار می‌شود؟

محمد ناصری‌فرد متخصص نقوش صخره‌ای در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه محوطه اول سنگ‌نگاره‌های تیمره تخریب شده است، گفت: دو هزار سنگ‌نگاره در این محوطه بود که بواسطه فعالیت معادن سنگ تخریب شد.

وی بیان کرد: بر روی سنگ‌نگاره‌های این محوطه در سال 1387 مطالعات انجام شد، براین اساس قدمت برخی از سنگ‌نگاره‌ها به 17 هزار سال قبل بازمی‌گشت.

این کارشناس ادامه داد: سنگ‌نگاره‌های تیمره دارای دو محدوده است که در این محدوده تنها معدن‌کاوی و معدن‌کاری صورت نمی‌گیرد بلکه کتیبه‌هایی نیز در محوطه اول وجود داشته که سرقت شده است.

وی با تاکید بر این نکته که این آثار هنری تکرارناپذیر هستند، افزود: متاسفانه لودرهای تخریب‌گر قصد ورود به محوطه دوم را دارند و استاندار باید به این قضیه ورود پیدا کند تا جلوی پیشروی بیشتر این لودرها گرفته شود.

ناصری‌فرد در خصوص محوطه دوم سنگ‌نگاره‌های تیمره گفت: سنگ‌نگاره‌های این محدوده مربوط به سه دوره ماقبل تاریخ و دوره اسلامی است، مطالعات بر روی آنها هنوز صورت نگرفته است و با جلوگیری از پیشروی فعالیت معادن باید حداقل سنگ‌نگاره‌های این محدوده حفظ شود.

به گزارش ایسنا، معاون امور عمرانی استانداری استان مرکزی نیز در واکنش به خبر تخریب سنگ‌نگاره‌های تیمره در زیر پای لودرها گفت: در صورتی که فعالیت معادن موجب تخریب سنگ‌نگاره‌ها شده باشد، فعالیت‌شان متوقف خواهد شد.

عزیز فیلی بیان کرد: شواهد و گزارش‌های مکتوب در این خصوص تاکنون به دست ما نرسیده است، در صورتی که گزارشی اخذ شود و تخریب و تهدید این آثار تاریخی کهن توسط فعالیت معادن صورت گیرد، بلافاصله موضوع پیگیری خواهد شد.

به منظور بررسی موضوع و اقدامات صورت گرفته از جانب میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت‌وگویی با مدیرکل میراث فرهنگی استان ترتیب داده شد که وی از ورود قانونی به تخریب سنگ‌نگاره‌ها با حکم قضایی خبر داد.

سید محمد حسینی با بیان اینکه به موضوع تخریب سنگ‌نگاره‌های تیمره در خمین با حکم قضایی ورود پیدا کرده‌ایم و شکایتی از سازمان صنعت، معدن و تجارت نیز تنظیم شده که به استانداری ابلاغ می‌شود، به ایسنا گفت: با این حکم قضایی فعالیت معادن در محدوده سنگ‌نگاره‌ها امروز متوقف خواهد شد.

به گزارش ایسنا؛ ظاهرا تخریب و سرقت سنگ‌نگاره‌های خمین به امری عادی تبدیل شده است در صورتی که حفظ و حراست از آنها به معنای حراست از تاریخ کهن این سرزمین است.

هرازگاهی اخبار بی‌مهری به این آثار منتشر می‌شود و اقدامی مقطعی به منظور خاموش کردن سر و صداها صورت می‌گیرد در صورتی که حفاظت از این آثار کهن همچنان به مانند یک آرزو باقی مانده است.

شاید حراست از چنین آثار کهن قدری دشوار باشد، اما حداقل می‌توان با یک تعامل بین‌ بخشی جلوی تخریب را گرفت. تهدیدات و بی‌توجهی‌هایی که امروز به سنگ‌نگاره‌های تیمره روا داشته شده است، حاکی از نبود کمترین تعامل بین دستگاه‌های مربوطه است و نشان می‌دهد که برای تولید، داشتن اقتصاد و کسب درآمد حاضر به گذشتن از تاریخ یک خطه و سرزمین هستیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۵-۰۱-۳۰ ۲۰:۲۶

درود بر همگان؛ ننگ بر مسئولینی که اين تصاوير را ببيند و اقدام مثبتي نکنند و درود بر شرف اون مسئوليني که قدم خيري در راستاي کمک به اين سنگ نگاره ها بردارند. باعث تاسف است؛ من اين سنگ نگاره ها را ديده ام و باعث غرور و اقتدار ايران است که کهن ترين آثار بشري جهان در ايران باشد ولي انگار بعضي ها دوست ندارند اين آثار زنده بمانند. بعضي ها که دوست دارند تمام آثار باستاني ما را تخريب کنند

avatar
۱۳۹۵-۰۱-۳۱ ۰۰:۵۶

تنها راه حفظ آثار باستاني در شرايط کنوني، گسترش توريسم و بهره‌برداري از محوطه هاي باستاني جهت بازديد است. به اين ترتيب حداقل هزينه نگهداري آن حاصل خواهد شد و ضمنا محلي متروکه براي غارت نخواهد بود. متشکرم

avatar
۱۳۹۵-۰۲-۰۸ ۰۱:۲۶

ميراث فرهنگي کشور و اون استان يعني نميتونن يه محدوده امن براي اين سنگ نگاره ها مشخص کنند يا سايه بان براشون تهيه کنند؟ تخت جمشيد با اون عظمتش به حال خودش رها شده و در حال نابوديه اينام همينطور.