پس از اختلافاتی که میان شهرداری تهران و وزارت راه و شهرسازی برسر مجوزهای ساختوساز و البته محل قرار گرفتن فرودگاه مهرآباد مطرح شد، این بار به نظر میرسد راهآهن و بخشهای فعال در آن محل اختلاف نظری است که باید برای آن چارهای جدی اندیشید.
به گزارش خبرنگار ایسنا، در طول حدود سه سالی که از عمر دولت یازدهم میگذرد، برخی اختلافنظرها میان وزارت راه و شهرسازی و شهرداری تهران باعث شده گاهی اوقات تصمیمها و دستوراتی که دو طرف ارائه میکنند با یکدیگر در تضاد باشد.
ماجرای سقوط هواپیمای ایران 140 در حوالی فرودگاه مهرآباد استارت بحثهایی را زد که از یکسو طرفداران خروج فرودگاه از منطقه پایتخت، بحث بستن فرودگاه مهرآباد را مطرح کردند و از سویی دیگر کارشناسان وزارت راه و شهرسازی دوام این فرودگاه را جزو اولویتهایی که نمیتوان آن را نقص کرد به شمار آوردند.
هرچند با گذشت چند ماه از این بحثها و البته با پیگیری طرحهای توسعهای در فرودگاه مهرآباد به نظر میرسد بحث انتقال این فرودگاه حداقل برای آیندهای نزدیک منتفی شده، اما اختلافنظرها سر از جای دیگری بیرون آورده است.
محمدباقر قالیباف شهردار تهران روز دوشنبه در نشستی رسما اعلام کرد که شهرداری بحث انتقال مجموعه راهآهن از تهران به مناطق حومهای شهر را به عنوان یک پیشنهاد جدی پیگیری کرده و حتی آمادگی دارد در صورت نیاز مقدمات اجرایی آن را نیز فراهم کند.
این اظهارات خیلی زود با واکنش مسوولان وزارت راه و شهرسازی مواجه شد هرچند پیش از این نیز عباس آخوندی بارها اعلام کرده بود یکی از اصلیترین راهکارها برای محوریت یافتن سفرهای ریلی سهولت دسترسی به ایستگاه و زمان کوتاه رسیدن به قطار به حساب آمده و از اینرو وزارت راه و شهرسازی تلاش میکند نه تنها ایستگاههای فعلی را حفظ کرده که حتی برای ایستگاههای جدید نیز مرکز شهر را پیشبینی کند، اما صحبتهای مدیر عامل راهآهن نشان از آن دارد که در عرصه عمل پیشنهاد شهرداری به هیچ عنوان قابل پیگیری نخواهد بود.
مدیر عامل شرکت راهآهن معتقد است: همانطور که تجربه موفق کشورهایی که راهآهن را به عنوان محور حملونقل خود معرفی کردهاند، نشان میدهد باید ایستگاههای ریلی را در نقاط مرکزی شهر تعریف کرد و حتی به آنها نگاهی اقتصادی و تجاری داشت.
این نگاه از سوی مسوولان وزارت راه و شهرسازی به تلاش برای تعریف ایستگاههای دوم و سوم راهآهن در شهر تهران انجامیده که البته برای اجرای آنها به چراغ سبز شهرداری و همکاری این نهاد نیاز خواهد بود. نهادی که به نظر میرسد چندان با باقیماندن فرودگاه و ایستگاه راهآهن در تهران موافق نیست و باید دید در مقابل تصمیمهای وزارت راه و شهرسازی در این زمینه از خود چه واکنشی نشان خواهد داد. تصمیمهایی که به نظر میرسد برای گسترش نفوذ راهآهن در ایران چاره بهتر و مناسبتری از آن وجود ندارد.
انتهای پیام
نظرات