• چهارشنبه / ۱۸ فروردین ۱۳۹۵ / ۰۰:۳۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 95011805684
  • خبرنگار : 71417

اولین قربانی "اوراق پاناما"؛

نخست‌وزیر ایسلند استعفا کرد

نخست‌وزیر ایسلند استعفا کرد

نخست‌وزیر ایسلند به دنبال افشای اسناد جدیدی که به اوراق پاناما مشهور شده‌اند، از سمت خود کناره‌گیری کرد.

نخست‌وزیر ایسلند به دنبال افشای اسناد جدیدی که به اوراق پاناما مشهور شده‌اند، از سمت خود کناره‌گیری کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، سیگموندور گونلاگسون، نخست‌وزیر ایسلند اولین مقام رسمی به شمار می‌آید که به دنبال افشای اسناد موسوم به اوراق پاناما از سمت خود کناره‌گیری می کند.

نخست‌وزیر ایسلند پیش از این از رییس‌جمهوری این کشور خواسته بود که پارلمان را به دنبال اعتراض‌های گسترده در این کشور پس از این افشاگری‌ها منحل کند اما رئیس‌جمهوری ایسلند با این خواسته او مخالفت کرد.

گفته شده که وزیر کشاورزی به عنوان نخست‌وزیر جدید ایسلند معرفی خواهد شد. معاون رییس حزب حاکم ایسلند خود به خبرنگاران گفته که این حزب به زودی وی را به عنوان کاندیدای خود برای سمت نخست‌وزیری به شرکای ائتلافی در حزب استقلال معرفی خواهد کرد.

در پی انتشار میلیون‌ها سند در ارتباط با پولشویی و تلاش برای فرار از مالیات ثروتمندان و سیاست‌مداران، گونلاگسون نیز به پنهان کردن میلیون‌ها دلار سرمایه در بانک‌های کشورش، تحت پوشش نام یک شرکت ثبت‌شده در گریزگاه‌های مالیاتی متهم شد.

به تازگی تظاهرات گسترده‌ای در ایسلند برگزار شد و مردم خواهان کناره‌گیری گونلاگسون شدند.

وی سود حاصل از این شرکت را هنگام ورود به پارلمان در سال ۲۰۰۹ اعلام نکرده بود و هشت ماه بعد نیمی از سهام شرکت را به قیمت یک دلار به همسرش فروخته بود.

به گزارش بی.بی.سی، نخست‌وزیر ایسلند گفته است که کارش غیرقانونی نبوده و همسرش از نظر مالی سودی نبرده است.

طبق اسناد پاناما، سندی که با امضای آنا سیگورلاگ پالسدوتیر، همسر نخست وزیر ایسلند به تاریخ ۲۰۱۵ منتشر شده، نشان می‌دهد که شرکت خارجی وینتریس برای سرمایه‌گذاری میلیون‌ها دلار پول به ارث رسیده، مورد استفاده قرار گرفته است.

اسناد حقوقی فاش‌ شده نشان می‌دهد که شرکت وینتریس سرمایه‌گذاری کلانی برای خرید اوراق قرضه سه بانک بزرگ ایسلندی که بعدا در دوران بحران اقتصادی ورشکست شدند، انجام داده است. بعد از ورشکستگی بانک‌ها، این شرکت مدعی میلیون‌ها دلار طلب خود شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha