• پنجشنبه / ۵ فروردین ۱۳۹۵ / ۱۰:۳۳
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 95010500784
  • خبرنگار : 71424

مروری اجمالی بر طرح رتبه‌بندی معلمان

فاز اول نظام سنجش صلاحیت حرفه‌ای امسال کلید می‌خورد

فاز اول نظام سنجش صلاحیت حرفه‌ای امسال کلید می‌خورد

طرح رتبه‌بندی معلمان با هدف ارتقای کیفی کار معلمان و به تبع آن بهبود معیشت آنها پس از گذشت ماه‌ها در تابستان سال 94 به تصویب هیئت وزیران رسید و پس از طی مراحل و تصویب شاخصه‌های آن سرانجام از ابتدای مهرماه به اجرا درآمد.

طرح رتبه‌بندی معلمان با هدف ارتقای کیفی کار معلمان و به تبع آن بهبود معیشت آنها پس از گذشت ماه‌ها در تابستان سال 94 به تصویب هیئت وزیران رسید و پس از طی مراحل و تصویب شاخصه‌های آن سرانجام از ابتدای مهرماه به اجرا درآمد.

هرچند اجرای رتبه بندی واکنش‌های مثبت و منفی بسیاری را از سوی جامعه فرهنگیان به دنبال داشت اما بنا به گفته معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرروش این طرح موفق شد به صورت میانگین 300 هزار تومان بر حقوق مشمولان بیافزاید و بخش بسیار کوچکی از مشکلات معیشتی فرهنگیان را بپوشاند.

به گزارش خبرنگار «آموزش و پرورش» ایسنا، بر اساس شاخص‌های درنظر گرفته شده در این طرح، معلمان با شش سابقه و بالاتر در رتبه‌های پایه حرفه‌ای، ارشد حرفه‌ای، خبره و عالی حرفه‌ای قرار گرفتند و به ترتیب از 15، 25، 35 و 50 درصد حق شغل بهره مند شدند.

البته این در حالیست که مسئولان آموزش و پرورش معتقدند آنچه سال گذشته اجرا شد بخش کوچکی از رتبه بندی بود و در سال 94 که به نوعی مرحله تطبیق رتبه بندی تلقی می‌شود، با توجه به صلاحیت‌ها و شایستگی‌هایی که نیروهای موجود داشتند رتبه‌های قبلی‌شان با رتبه‌های جدید تطبیق یافت.

اکنون وزارت آموزش و پرورش مکلف شده است بر اساس مصوبه شورای توسعه مدیریت برای سال جاری بحث جدی رتبه بندی را که سنجش صلاحیت‌های حرفه‌ای است به اجرا در بیاورد و در سال پیش رو نظام سنجش صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان را راه اندازی کند، چراکه بر این اساس نیروی انسانی متناسب با شایستگی‌ها و صلاحیت‌های حرفه‌ای و تخصصی اش مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و معلمانی که نسبت به مرتبه قبلی از پیشرفت مقبولی برخوردار شده باشند، رتبه بالاتری را کسب می‌کنند.

محمد بطحائی، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در همین زمینه به خبرنگار ایسنا می‌گوید: اگر بتوانیم نیروی انسانی ماهر، متخصص و متعهد داشته باشیم بسیاری از کاستی‌های نظام آموزش و پرورش که امروز مورد گلایه مردم و کارشناسان و مقامات ارشد است را برطرف می‌کنیم. در واقع می‌توان گفت طرح رتبه بندی دروازه ورود ما به کیفیت بخشی در آموزش و پرورش است.

وی می‌افزاید: سال 95، مرحله آغازین نظام سنجش صلاحیت حرفه‌ای کلید می‌خورد و شایستگی‌های حرفه‌ای نیروی انسانی مورد سنجش قرار می‌گیرد. این سنجش با مکانیسم‌های مختلفی از مشاهده گرفته تا آزمون‌های کسب صلاحیت و گذراندن دوره‌های آموزشی انجام می‌شود و بر این اساس جایگاه افراد مشخص و رتبه بندی گام جدی خود را برای نقشی که دارد، برخواهد داشت.

بطحائی به نگرانی‌ها درباره آینده طرح رتبه بندی بویژه برای آن دسته از معلمانی که مشمول طرح نبودند پاسخ می‌دهد و می‌گوید: در مجموع در سال گذشته حدود 830 هزار نفر تحت پوشش رفتند و بدیهی است برای سال جاری افراد جدید، شرایط لازم را پیدا خواهند کرد و نیروهای موجود با مکانیسمی که گفته شد به رتبه‌های بالاتر خواهد رفت.

در ابتدا برای رتبه بندی معلمان 1350 میلیارد تومان اختصاص یافت و دولت برای اجرای فاز جدید رتبه بندی در سال 95 بیش از 3500 میلیارد تومان اعتبار درنظر گرفته است.

به گزارش ایسنا، قطار رتبه‌بندی معلمان که ارتقای مهارت‌های تخصصی معلمان را دنبال می‌کند با وجود تمام فراز و نشیب‌ها و حواشی که داشت به حرکت در آمده است و باید امیدوار ماند که در ادامه راه به علت موانع اعتباری و مدیریتی از ادامه راه باز نماند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۵-۰۱-۰۵ ۱۴:۱۳

سلام نميدانم چرا ما اصرار به انجام کاري داريم که عملاً بي فايده و يا بهتر بگويم کار عبث و کاغذبازي است. قشر فرهنگيان نميدانم کدام گناه نابخشودني را مرتکب شده اند که براي افزايش حقوق چندزغاز خود بايد هفت خوان رستم را طي کنند. چطور در نهادها و ارگان هاي ديگر به يکباره افزايش قابل توجهي به حقوق و مزايا اعمال مي شود و هيچ نيازي نيست که تاييد صلاحيت بشوند و يا رتبه بندي و امثالهم را سپري کنند ولي معلمان بايد براي افزايش حقوقشان دست به اعمال شاق بزنند. باز خدا را شکر که از آنها خواسته نمي شود جن بگيرند و از لاي ديوار چين عبور کنند . فيل هوا کنند و....خيال همه راحت کسي قصد ندارد وضع معيشت فرهنگيان به سامان شود. اين حرفها همش بهانه تراشي و فرار رو به جلوست.

avatar
۱۳۹۵-۰۱-۰۵ ۱۷:۲۸

آقا اين ميانگين چندهزار تومان رو کی گفته؟ نکنه براي خود آقايون يک ميليون بوده که با افزايش نود هزار تومني مانند بنده شده ميانگين ??? هزار تومن.