• سه‌شنبه / ۶ بهمن ۱۳۹۴ / ۰۴:۳۱
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 94110603122

یک مسئول در سازمان حمایت اعلام کرد

گران‌فروشی و کم‌فروشی در صدر تخلفات اصناف

گران‌فروشی و کم‌فروشی در صدر تخلفات اصناف

سرپرست معاونت بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گفت: طی 9 ماهه ابتدای امسال بیش از 182 هزار فقره شکایت مردمی در بخش کالا و خدمات دریافت و رسیدگی شد که از مجموع شکایات قابل پیگیری 84 درصد آن به بخش کالا و 16 درصد دیگر به خدمات مربوط می‌شود.

سرپرست معاونت بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گفت: طی 9 ماهه ابتدای امسال بیش از 182 هزار فقره شکایت مردمی در بخش کالا و خدمات دریافت و رسیدگی شد که از مجموع شکایات قابل پیگیری 84 درصد آن به بخش کالا و 16 درصد دیگر به خدمات مربوط می‌شود.

"وحید منایی" در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، اظهار کرد: بر اساس آمار اعلام شده در این مدت به ترتیب گران‌فروشی، کم فروشی، عدم درج قیمت و عدم صدور فاکتور به ترتیب در صدر بیشترین تخلفات صورت گرفته قرار داشته‌اند.

وی افزود: از کل شکایات واصله 42 درصد از شکایات منتج به رأی نهایی شد و 70 درصد نیز به صورت تلفنی دریافت و رسیدگی شده است.

منایی درباره مدت زمان رسیدگی به شکایت گفت: اگر موضوع شکایت، گران‌فروشی اقلام کالایی باشد مردم از طریق ارتباط تلفنی با 124 و ارائه نشانی دقیق واحد صنفی شکایت خود را ثبت می‌کنند که در این خصوص بازرسان در کمترین زمان ممکن در واحد صنفی حضور می‌یابند و موضوع را رسیدگی می کنند.

سرپرست معاونت بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ادامه داد: چنانچه شکایت در مورد کیفیت، کمیت یا عدم ارائه خدمات مناسب و گارانتی کالایی مانند خودرو، لوازم خانگی و... باشد به دلیل لزوم بررسی کارشناسی بیشتر یا استعلام حقوقی که نیازمند زمان بیشتری است، باید به صورت حضوری یا کتبی و با ارائه اسناد و مدارک مستند با مراجعه به ستاد خبری سازمان صنعت معدن و تجارت استان تنظیم شود.

وی با تاکید بر اهمیت مشارکت مردم در نظارت بر بازار نیز گفت: با برنامه ریزی‌های صورت گرفته به منظور بهره‌مندی از ظرفیت مشارکت‌های مردمی در کنترل و نظارت بر بازار، طرح ملی ناظران افتخاری مورد ارزیابی و بازنگری قرار می گیرد.

منایی در عین حال بیان کرد: از آنجاکه نهادهای حاکمیتی در زمینه اعمال نظارت بهینه بر بازار مصرف کالا وخدمات باید ازطرق مختلف نقش و مسئولیت خود را متناسب با شرایط روز اقتصادی و باتوجه به نیازها و خواسته های مردم محقق کنند، لذا در این ارتباط با برنامه‌ریزی به عمل آمده از سوی سازمان حمایت زمینه استمرار مشارکت موثر مردمی از طریق بروزرسانی طرح ملی ناظران افتخاری متعهد ایجاد شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه اجرای اولیه این طرح از سال 1378 و در سازمان بازرسی و نظارت بر قیمت کالا، توزیع و خدمات انجام شده و کماکان با ادغام سازمان مذکور در سازمان حمایت نیز استمرار دارد، عنوان کرد: در طول این مدت با بهره‌گیری از سیستم‌های کنترلی و نظارتی، جذب و آموزش نیروهای مردمی ضمن نظارت نامحسوس بر بازار، اخبار و اطلاعات تغییر و تحولات بازار کالا و خدمات از طریق آنان به دست آمده و علاوه بر بکارگیری و مهار شوک های قیمتی و کمبود احتمالی اقلام کالایی حساس درآن مقطع زمانی، دست‌مایه تهیه گزارش‌های لازم برای تصمیم‌گیری مقتضی مسئولان در بخش اقتصادی کشور می شود.

منایی همچنین اظهار کرد: با به‌روز رسانی و نوین‌سازی این طرح و برای جلوگیری از سوءاستفاده های احتمالی و ایجاد سرعت عمل در دریافت و رسیدگی به گزارش تخلفات واحدهای اقتصادی، تمامی همکاران مجری در بخش ناظران افتخاری بصورت غیرمحسوس عمل کرده و صرفا از طریق کد شناسایی که در اختیار آنها قرار دارد می توانند با سامانه 124 نسبت به انعکاس گزارش تخلفات اقدام کنند.

وی درباره نحوه ارزیابی ناظران نیز توضیح داد: با توجه به شاخص‌های مرتبط، عملکرد این ناظران بصورت مستمر و در هر فصل ارزیابی شده و در صورت عدم فعالیت مورد انتظار، ادامه فعالیت آنها منتفی و کد تخصیصی باطل خواهد شد.

منایی همچنین درخصوص متقاضیانی که در قالب ناظر افتخاری درخواست همکاری با این سازمان را دارند، گفت: این افراد می توانند با مراجعه به سایت http://cppo.mimt.gov.ir آمادگی خود را برای همکاری اعلام کرده و نسبت به ویرایش و ورود اطلاعات اقدام کنند که البته کارت های صادره قبلی از درجه اعتبار ساقط شده اند.

سرپرست معاونت بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت افزود: مردم در صورت مشاهده هرگونه تخلف صنفی و تضییع حقوق می توانند با مراجعه به ستادهای خبری مستقر در سازمانهای صنعت، معدن و تجارت سراسر کشور یا با شماره تلفن 124 نسبت به طرح و تنظیم شکایت خود اقدام کنند. همچنین با توجه به عملکرد سیستم اینترنتی، مردم می توانند با مراجعه به این پورتال نسبت به طرح شکایت اقدام کنند.

وی با اشاره به سامانه 124 و با بیان اینکه در حال حاضر تعداد 445 خط در 355 شهرستان مشغول فعالیت و پاسخگویی به مردم هستند، گفت: این سامانه در اکثر شهرستان‌های کشور ازساعت 7:30 تا 17:00 توسط متصدی آماده پاسخگویی است و از ساعت 17:00 تا 7:30 روز بعد توسط پیامگیر شکایت دریافت می شود اما در شهر تهران از ساعت 7:30 تا 21:00 اپراتور آماده پاسخگویی بوده و از ساعت 21:00 تا 7:30 روز بعد توسط پیامگیر شکایت دریافت می شود.

منایی گفت: پس از دریافت و ثبت شکایت توسط ستاد خبری، شماره پیگیری به شاکیان ارائه می شود که در هر مرحله می توانند ضمن تماس با تلفن 124 وضعیت شکایت خود را تا حصول به نتیجه نهایی پیگیری کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha