• یکشنبه / ۴ بهمن ۱۳۹۴ / ۰۹:۵۹
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 94110401668
  • منبع : نمایندگی سمنان

مجری طرح بین‌المللی حبله‌رود خبر داد

اضافه‌برداشت در بالادست، کم‌آبی در پائین‌دست

اضافه‌برداشت در بالادست، کم‌آبی در پائین‌دست

ایسنا/سمنان مجری طرح بین‌المللی حبله‌رود با اشاره به این‌که مردم دو شهرستان دماوند و فیروزکوه در استان تهران و گرمسار و آرادان و سرخه در استان سمنان از منابع آبی این حوضه آبخیز بهره‌مند هستند به مشکلات پیش آمده بین مناطق بالادست و پائین‌دست اشاره کرد و گفت: اضافه‌برداشت در مناطق بالادستی سبب ایجاد مشکلاتی در مناطق پائین‌دست می‌شود.

مجری طرح بین‌المللی حبله‌رود با اشاره به این‌که مردم دو شهرستان دماوند و فیروزکوه در استان تهران و گرمسار و آرادان و سرخه در استان سمنان از منابع آبی این حوضه آبخیز بهره‌مند هستند به مشکلات پیش آمده بین مناطق بالادست و پائین‌دست اشاره کرد و گفت: اضافه‌برداشت در مناطق بالادستی سبب ایجاد مشکلاتی در مناطق پائین‌دست می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه سمنان،«هوشنگ جزیی»، در نشست بررسی این طرح با حضور استاندار و مدیران استان سمنان، با بیان این‌که حبله‌رود تنها رودخانه دائمی استان سمنان و مهم‌ترین منبع تأمین آب در دشت بزرگ گرمسار است، اظهار کرد: متأسفانه به‌علل مختلف و از جمله تغییر کاربری و اضافه‌برداشت آب در نواحی بالادست، کشاورزان و بهره‌برداران نواحی پائین‌دست و از جمله گرمسار با کمبود آب مواجه می‌شدند.

وی، با بیان این‌که طرح ملی مدیریت پایدار منابع آب و خاک حوضه آبخیز حبله‌رود بر اساس برنامه مشترک جمهوری اسلامی ایران و برنامه عمران سازمان مل (UNDP)، در حال اجراست، افزود: قرار است که با اجرای این طرح علاوه بر ارائه مدلی برای توسعه منابع آب و خاک این منطقه، به یک مدیریت یکپارچه در این منطقه نیز دست بیابیم.

مجری طرح بین‌المللی حبله‌رود با بیان این‌که بزرگترین منابع درآمدی را در حوضه آبخیز حبله‌رود داریم، گفت: گیاهان دارویی متنوع در این منطقه می‌تواند به بزرگترین منبع درآمدی مردم محلی تبدیل شود هم‌چنان که در طول اجرای این طرح، پروژه‌ای مشارکتی متعددی در این بخش ایجاد شده است.

جزیی، با اشاره به یکی از این پروژه‌ها تصریح کرد: در یکی از این پروژه‌ها، یک دیگ مسی بزرگ خریداری و در اختیار روستائیان قرار گرفت و همان کم‌کم به شکل‌گیری یک واحد تولیدی انجامید که امروز بیش از 600 میلیون تومان ارزش مادی دارد.

وی ادامه داد: این واحد تولیدی هم‌اکنون محصولات متنوعی از عرقیات را تولید و بازارهای استان و خارج از استان می‌فروشد. ضمن این‌که علاوه‌بر این فرصت رونق گردشگری در منطقه نیز افزایش یافته است.

مجری طرح بین‌المللی حبله‌رود به نقش محوری جوامع محلی در اجرایی شدن پروژه‌های این طرح بین‌المللی اشاره و تصریح کرد: هم‌اکنون بیش از 250 پروژه مشارکتی با مردم محلی در این حوضه آبخیز داریم.

جزیی، با بیان این‌که باید پروژه‌ها را به مردم واگذار کرد، گفت: واگذاری پروژه‌ها به مردم جدای از اشتغال و ارزش افزوده‌ای که ایجاد می‌کند، زمینه آموزش مردم محلی را نیز فراهم می‌کند. ضمن این‌که قیمت تمام شده پروژه‌ها با مشارکت مردم کاهش زیادی می‌یابد.

وی از ایجاد 12 تشکل در دو شهرستان آرادان و گرمسار خبر داد و گفت: این تشکل‌ها بیش از 70 پروژه مشارکتی را در دست اجرا دارند.

مجری طرح بین‌المللی حبله‌رود وسعت این حوضه آبخیز را بالغ بر 1.2 میلیون هکتار اعلام کرد و با اشاره به تنوع اقلیمی در این حوضه آبخیز افزود: حوضه آبخیز حبله‌رود در برگیرنده مناطق کوهستان در اراضی بالادست تا مناطق کویری در پائین‌دست است.

جزیی با اشاره به خشک شدن برخی دریاچه‌ها و رودخانه‌ها در کشور، یادآور شد: ایجاد مشکلات متعدد در حوضه‌های آبخیز ارومیه، هامون، دریاچه پریشان و... به‌علت عدم برنامه‌ریزی یکپارچه در این حوضه‌های آبخیز است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha