• چهارشنبه / ۳۰ دی ۱۳۹۴ / ۱۲:۱۰
  • دسته‌بندی: سلامت
  • کد خبر: 94103018407
  • خبرنگار : 71539

فقر زدایی و جهل زدایی پیش‌نیاز آموزش سلامت

معدل مراجعه مردم به پزشک کم است

معدل مراجعه مردم به پزشک کم است

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور ضمن بیان اینکه کشور از لحاظ برخی شاخص‌های نظام سلامت از کشورهای منطقه در حال عقب افتادن است، سیاستگذاری‌های صحیح را بر آموزش و خودمراقبتی بیماران ارجح دانست.

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور ضمن بیان اینکه کشور از لحاظ برخی شاخص‌های نظام سلامت از کشورهای منطقه در حال عقب افتادن است، سیاستگذاری‌های صحیح را بر آموزش و خودمراقبتی بیماران ارجح دانست.

به گزارش خبرنگار سلامت ایسنا، دکتر علیرضا زالی در چهارمین کنگره خود مراقبتی که امروز با حضور وزیر بهداشت در بیمارستان امام خمینی(ره) برگزار شد، با بیان اینکه بحث خودمراقبتی یکی از موضوعات مهمی است که مقام معظم رهبری در سند فرادستی به سیاست‌های کلی نظام سلامت اشاره کرده است، ادامه داد: سازمان‌هایی مثل نظام پزشکی که مردم مدار هستند می‌توانند در زمینه خود مراقبتی مشارکتی جدی داشته باشند. حفظ و حمایت از حقوق بیمار نیز در این بین یکی از اصول مهم است. در مرام نامه نظام پزشکی نیز تصویب شده است که به ارتقای آموزش پزشکی و ارتقای آموزش شهروندی توجه ویژه‌ای نشان داده شود و همچنین سند استراتژیک عملیاتی سازمان نیز به این مقوله توجه کرده است.

وی افزود: در اوایل قرن بیستم بین بیمار و پزشک رابطه‌ای پدر سالارانه بود و پزشک از بیمار کاملا منفعل بود و اطلاعاتی نداشت اما امروز به این موضوع که بیماران نیز صاحب حق ویژه‌ای در بحث درمان هستند اهتمام و به عنوان یک اصل حقوقی پذیرفته شده است.

به اعتقاد زالی، غیر قرینه بودن اطلاعات بین پزشک و بیمار می‌تواند آثار زیانباری داشته باشد. اگر بتوانیم به همگن سازی این رویه کمک کنیم به نفع جامعه پزشکی خواهد بود چون اثرپذیری آن بیشتر می‌شود.

رییس سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه بحث خود مراقبتی و آموزش بیمار یک مولفه استراتژیک است، ادامه داد: تغییرات در نظام سلامت با یک سکون همراه است. در شرایط فعلی کشور ما از نظر برخی شاخص‌های نظام سلامت مثل امید به زندگی در کشورهای دیگر درحال عقب افتادن هستیم.

وی تصریح کرد: ما نسبت به سال 57 رشد قابل توجهی داشتیم، اما در حال حاضر کشورهای منطقه در برخی شاخص‌ها در حال پیشی گرفتن از ما هستند. در ایرانیان 54 سالگی سن شروع ناتوانی است و تا 19 سال بعد یعنی تا سن 73 سالگی که شاخص امید به زندگی در کشور است فرد بیمار خواهد بود.

زالی همچنین به نداشتن حمایت روانی و اقتصادی قشر بازنشسته اشاره کرد و گفت:‌ افراد بازنشسته در جامعه از نظر روانی ضربه می‌خورند و این مرحله برای آنها به منزله اتمام زندگی است چرا که از نظر روانی و اقتصادی حمایت نمی‌شوند.

رئیس سازمان نظام پزشکی با اشاره به اولویت سیاست گذاری‌های درست بر خودمراقبتی افزود: تعطیل کردن مدارس در بحث آلودگی هوا یک کار تسکینی است. نمی‌شود از مردم انتظار داشت که در یک هوای آلوده فعالیت فیزیکی داشته باشند. این تضاد را چه کسی باید حل کند. تا کی بحث وجود مواد سرطانزا باید مطرح شود. این ملاحظه باید هرچه سریعتر صورت گیرد.

وی تاکید کرد: ما با مشکلات فراوانی در این زمینه روبرو هستیم و نیاز به یک عزم جهادی برای رفع آن داریم.

11 هزار و 800 کشته، آمار تلفات سوانح جاده‌ای تا پایان آذر

رئیس سازمان نظام پزشکی ضمن اشاره به آمار تصادفات در کشور میزان کشته شدگان تصادفات کشور را تا پایان آذرماه 11 هزار و 800 مورد اعلام کرد و گفت: ما به ازای هر یک بیمار پنج ناتوانی مزمن داریم. کسی که سوار پراید و موتورسیکلت می‌شود از نظر اقتصادی ضعیف است. نمی‌شود فقر زدایی و جهل زدایی نکنیم و حرف از آموزش سلامت بزنیم. شان جمهوری اسلامی اقتضا می‌کند بیش از گذشته به این مباحث توجه کنیم.

وی افزود:‌ نمی‌شود برای این موارد برنامه عملیاتی نداشته باشیم . یکی از مترقی ترین و علمی ترین سندها سیاست‌های مقام معظم رهبری در حوزه سلامت است. در صورتی که این سیاست‌ها در کشور اجرایی شود کشور از نظر سلامت بی نظیر خواهد شد.

رئیس سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه نباید فقط وزارت بهداشت و بیمه‌ها را متهم کرد، ادامه داد: وزارت بهداشت چقدر اختیار و توان مالی دارد. عوامل تاثیرگذار بر قدرت این وزارتخانه فراوان است. حل این مسائل کار بین بخشی است.

معدل مراجعه مردم به پزشک کم است

رئیس سازمان نظام پزشکی میزان مراجعه مردم به پزشک را در کشور پایین دانست و تصریح کرد: در بهترین شرایط بالاترین آمار مراجعه مردم در سال 2.9 درصد به داروخانه‌هاست. میزان مراجعه به سیستم توانبخشی نیز 0.07 درصد است. همچنین 2.3 درصد نیز به پزشکان متخصص مراجعه می‌کنند. اگر نظام استقراریافته داشته باشیم، این عدد حداقل باید به 3.6 درصد برسد.

زالی به تاثیر وضعیت معیشتی مردم در میزان مراجعه به پزشک نیز اشاره کرد و گفت: بسیاری از کسانی که می‌خواهند به پزشک مراجعه کنند نیز پول مراجعه ندارند اینجاست که سیستم حمایتی مثل بیمه باید وارد عمل شوند. همچنین باید طوری تنظیم کنیم که امکان مراجعات به طبیب تسهیل شود.

وی افزود: مراجعات مردم نیز باید هدفمند باشد که به معنای راه اندازی نظام ارجاع است. اگر این نظام شکل بگیرد مسائل زیادی حل می‌شود.

وی همچنین به نقش موثر بیمه‌ها در تشویق پزشکان به آموزش بیشتر بیماران اشاره کرد و گفت: سازمان‌های بیمه کمک کنند که یک پکیج تشویقی در بحث آموزش بیماران برای پزشک در نظر گرفته شود. سیستم پاداش محور برای پزشکان جذاب است. باید مدل سازی شود که اگر پزشکی مشارکت کرد برای او پاداشی تعریف شده باشد. این کار به نفع سازمان‌های بیمه گر نیز هست.

پرستاران فرصت آموزش به بیمار ندارند

در ادامه این مراسم زالی با بیان اینکه پرستاران در بیمارستان‌ها به شدت تحت فشار هستند و فرصت آموزش ندارند، اظهار کرد: گاهی 40 بیمار به 2 یا 3 پرستار سپرده می‌شود. با این وضع نمی‌شود به آنها آموزش داد. در درمانگاه‌های دولتی نیز پزشک 80 بیمار را ویزیت می‌کند. در درمانگاه‌های تامین اجتماعی نیز این رقم به 100 مریض می‌رسد. با این حجم از بیمار بحث آموزش محقق نمی‌شود.

رئیس سازمان نظام پزشکی، اقتصاد و وضعیت معیشتی مردم را با سلامت آنها در ارتباط دانست و گفت: شاخص‌های سلامت در منطقه 20 تهران با منطقه یک متفاوت است. همچنین این شاخص‌ها در استان سیستان با اصفهان نیز فرق دارد که این نشان دهنده مشکل عدالت در سلامت است.

وی اظهار کرد:‌تلاش‌های ما در این راستا کافی نیست. روزی 50 پیام از طریق رسانه‌های مختلف و ماهواره به مردم منتقل می‌شود. اگر آنها را مدیریت نکنیم مردم دچار مشکل می‌شوند. مردم نباید اطلاعات پزشکی را از منابع غیر علمی دریافت کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha