• شنبه / ۱۹ دی ۱۳۹۴ / ۱۴:۵۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 94101910760
  • خبرنگار : 71477

300 سرباز انگلیسی به اتهام جنایات جنگی در عراق بازجویی می‌شوند

حدود 300 پرسنل انگلیسی که در جنگ عراق حضورداشتند مورد سوال بازجویان جنایات جنگی قرار گرفتند. برخی از این بازجویی‌ها در منزل این افراد صورت گرفته است.

حدود 300 پرسنل انگلیسی که در جنگ عراق حضورداشتند مورد سوال بازجویان جنایات جنگی قرار گرفتند. برخی از این بازجویی‌ها در منزل این افراد صورت گرفته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه گاردین، تیم اتهامات تاریخی عراق، گروه تحقیقات جنایی تشکیل شده توسط دولت انگلیس برای بررسی ادعاهای قتل، تعرض جنسی و شکنجه در جریان جنگ عراق گفت، در نامه‌ای به کهنه سربازان هشدار داده شده بود که ممکن است برخی از آنها با پیگرد قانونی مواجه شوند.

در برخی موارد این نامه‌ها به صورت مستقیم به دست کهنه سربازان رسیده و بازرس‌ها از فرصت به دست آمده برای پرسیدن چند سوال از این پرسنل نظامی در خانه‌هایشان استفاده کرده‌اند. تیم اتهامات تاریخی عراق در بیانیه‌ای ضمن دفاع از اقداماتش گفت: بازرس‌های ما دست به اقدامات پلیسی استاندارد و عادی زده‌اند.

یکی از سخنگویان این گروه تحقیقاتی گفت: به حدود 280 کهنه سرباز نامه فرستاده و به آن‌ها گفته شده در رویدادی که تحت تحقیق و بررسی تیم اتهامات تاریخی عراق قرار گرفته، دست داشته‌اند. این یکی از اقدامات پلیسی استاندارد است که به عنوان یکی از اقدامات برای برقراری ارتباط با شاهدهای بالقوه به آن‌ها نامه ارسال کنید.

وی افزود: گاهی اوقات این نامه‌ها به صورت دستی تحویل داده می‌شوند و در آن صورت اگر شاهد بالقوه خانه باشد، بازرس فرصت را غنیمت دانسته و از او چند سوال می‌پرسد. باز هم این یکی از اقدامات پلیسی استاندارد است. در این شرایط هیچ الزامی برای پاسخ به چنین سوالاتی وجود ندارد و این تنها به فرد بستگی دارد.

وزارت دفاع انگلیس اعلام کرد: اکثر عمده پرسنل نظامی انگلیس که در عملیات‌های نظامی حضور داشته‌اند به صورت حرفه‌ای و براساس قانون عمل کرده‌اند، وزارت دفاع انگلیس تمامی اتهامات تعرض جنسی، بدرفتاری و یا کشتار غیرقانونی را جدی می‌گیرد. به همین خاطر است که ما تحت تحقیق قرار گرفتن این اتهامات را برای آشکار شدن حقیقت می‌پذیریم.

حجم کاری تیم اتهامات تاریخی عراق شامل بیش از 1500 قربانی احتمالی است که 280 تن از آنها غیرنظامی هستند.

مارک وارویک، بازرس پلیس سابق که مسئول مدیریت این تیم بود گفت: تیم مواردی را که احساس میکردم در آن اسناد قابل توجهی برای تحت پیگرد قرار گرفتن وجود دارد شناسایی کرد. انتظار دارم ظرف 12 تا 18 ماه آینده آن‌ها در کار خود پیشرفت کنند. آن‌ وقت می‌توانم بگویم که فکر می‌کنم انتشار نتیجه نهایی تحقیقاتی تا سال 2019 میلادی واقع گرایانه به نظر می‌رسد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha