• سه‌شنبه / ۱۵ دی ۱۳۹۴ / ۱۸:۲۰
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 94101508851
  • خبرنگار : 71415

رئیس‌جمهور ونزوئلا اختیار عزل و نصب رئیس بانک مرکزی را انحصارا به دست گرفت

رئیس‌جمهور ونزوئلا اختیار عزل و نصب رئیس بانک مرکزی را انحصارا به دست گرفت

رئیس جمهور ونزوئلا از طریق تصویب یک سری اصلاحات قانونی، کنترل پارلمان این کشور بر عزل و نصب مدیران بانک مرکزی را حذف کرد.

رئیس جمهور ونزوئلا از طریق تصویب یک سری اصلاحات قانونی، کنترل پارلمان این کشور بر عزل و نصب مدیران بانک مرکزی را حذف کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، مخالفان دولت ونزوئلا این اقدام نیکولاس مادورو، رییس جمهوری این کشور را با هدف محدود کردن قدرتشان از سوی رئیس جمهور که یک روز قبل از تصدی رهبری پارلمان از سوی این مخالفان انجام شد، تلقی کردند.

اپوزیسیون ونزوئلا در انتخابات پارلمانی ماه دسامبر توانستند حزب حاکم سوسیالیست این کشور را شکست دهند و دو سوم از کنگره را به دست آورند. این اتفاق تا حد زیادی به خاطر نارضایتی رای دهندگان از بحران اقتصادی وحشتناک ونزوئلا رخ داد.

نیکولاس مادورو دوشنبه شب در سخنرانی تلویزیونی گفت که ممکن است از مجمع ملی ونزوئلا تقاضای تصویب وضعیت اضطراری اقتصادی را کند.

یکی از اصلی‌ترین اهداف اقتصادی اپوزیسیون ونزوئلا تلاش برای اصلاح بانک مرکزی این کشور به دنبال تورم سه رقمی، رکود اقتصادی و کمبودهای گسترده کالاهای اساسی بود. قانونگذاران اپوزیسیون وعده داده‌اند که بانک مرکزی را تحت فشار قرار دهند تا به افشای اطلاعات مربوط به تورم و تولید ناخالص داخلی بپردازد در حالی که بیش از یک سال است هیچ یک از این آمارها از سوی بانک مرکزی ونزوئلا منتشر نشده‌اند.

خوزه گوئرا، قانونگذار جدید اپوزیسیون و مدیر سابق بانک مرکزی ونزوئلا در توئیتر خود نوشت: این اصلاحات یک شرارت قانونی به منظور حفاظت از یک رئیس جمهوری است که عملکردش شدیدا زیر سوال رفته است. این بر خلاف قانون اساسی است.

مادورو در سخنرانی تلویزیونی خود تصریح کرد: من در حال ارزیابی تقویت یک طرح راهبردی هستم. ما قصد داریم یک طرح اضطراری را فعال کرده و اقتصادمان را بازسازی کنیم.

وی به جزئیات بیشتری درباره این طرح اشاره نکرد. تا پیش از این طبق قوانین ونزوئلا رئیس جمهور باید به هنگام عزل و نصب مدیران بانک مرکزی تایید کنگره را نیز به دست می‌آورد. با تغییرات قانونی اخیر اکنون این اختیار منحصرا در دست رئیس جمهور قرار گرفته است. کنگره در حال کناره گیری ونزوئلا به مادورو اختیارات ویژه‌ای داده که تا تاریخ 31 دسامبر قوانینی را وضع کند و قانون اخیر نیز روز چهارشنبه گذشته توسط مادورو امضا و اجرایی شد. قوانین اخیر همچنین به بانک مرکزی ونزوئلا اجازه داده‌اند برخی اطلاعات و آمار را در صورتی که تهدیدی علیه امنیت ملی یا ثبات اقتصادی تشخیص دهد، طبقه بندی کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha