• یکشنبه / ۶ دی ۱۳۹۴ / ۱۰:۱۲
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 94100603024
  • خبرنگار : 71132

مجلس تصویب کرد

تعیین شیوه‌های پذیرش دانشجوی دکتری

تعیین شیوه‌های پذیرش دانشجوی دکتری

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه)، شیوه‌های پذیرش دانشجو در مقطع دکتری را تعیین کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه)، شیوه‌های پذیرش دانشجو در مقطع دکتری را تعیین کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نمایندگان مجلس در جریان بررسی طرح سنجش پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی، ماده 5 این طرح را به تصویب رساندند که بر اساس آن سنجش و پذیرش دانشجو در مقطع دکترای ناپیوسته بر حسب هر یک از شیوه‌های" آموزشی و پژوهشی" و "پژوهش محور" انجام می‌شود.

بر اساس این مصوبه سنجش و پذیرش برای ورود به دوره دکتری ناپیوسته آموزشی و پژوهشی بر اساس معیارهای زیر صورت می‌گیرد:

1- آزمون های متمرکز (50 درصد)

2- سوابق آموزشی و پژوهشی و فناوری (20 درصد)

3- مصاحبه علمی و سنجش عملی (30 درصد)

همچنین به موجب این مصوبه سنجش و پذیرش برای دوره دکترای ناپیوسته پژوهش محور بر اساس معیارهای زیر صورت می‌گیرد:

1- آزمون‌های متمرکز (30 درصد)

2- سوابق آموزشی و پژوهشی و فناوری (20 درصد)

3- مصاحبه علمی و بخش عملی (30 درصد)

4- تهیه طرح واره (20 درصد)

نمایندگان مجلس همچنین مصوب کردند برگزاری آزمونهای متمرکز زیر نظر هر یک از وزارتین و از طریق سازمان سنجش و مرکز سنجش وزارت بهداشت برگزار می‌شود.

همچنین شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی می‌تواند با لحاظ بند ت ماده 1 از ظرفیت دانشگاههای کشور اعم از دولتی و غیر دولتی در برگزاری آزمون متمرکز استفاده کند . طبق تبصره 2 این ماده هر یک از وزارتین مکلفند در چارچوب آمایش آموزش عالی کشور سالانه نسبت به تعیین سقف ظرفیت مجاز پذیرش دانشجو برای تمامی رشته محل‌های مورد تایید شورای گسترش خود اقدام کنند.

به موجب تبصره 3 این ماده که به تصویب مجلس رسید نیز مقرر شد طرح‌واره موضوع بند 4 دکتری پژوهش محور باید در جهت رفع یکی از مشکلات ملی باشد و به تصویب دستگاه اجرایی ذی ربط رسیده باشد.

مجلس در تبصره 4 این ماده نیز مصوب کرد که شورای سنجش و پذیرش دانشجو می‌تواند هر سه سال یکبار نسبت به اضافه نمودن معیارهای دیگر و تعدیل حداکثر 10 درصد معیارهای موجود اقدام نماید. زمان اعمال این تغییرات حداقل یک سال پس از اعلام عمومی آن است. در جریان بررسی این طرح ماده الحاقی مربوط به سهمیه‌های مصوب مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی برای دوره‌های تحصیلات تکمیلی نیز به تشخیص رئیس مجلس به کمیسیون آموزش ارجاع شد تا مجددا مورد بررسی قرار گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۴-۱۰-۰۶ ۱۳:۱۵

سوابق آموزشي و پژوهشي و فناوري، تهيه طرح واره به تصويب دستگاه اجرايي ذي ربط فقط با رانت است. مصاحبه علمي و بخش عملي نيز با ارتباط و اعمال نظر شخصي و گروهي است. انچه عيان است چه حاجت به بيان است. فقط براي نورچشمي هاست و والسلام

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۰۷ ۱۱:۲۴

اينگونه طرحها هيچگونه تاثيري در بهبود کيفيت آموزش نخواهد داشت. ولي منجر به کاهش کيفيت در دانشگاههاي دولتي خواهد شد. دانشگاه آزاد هم به روال کنکور سراسري از بازمانده ها و يا بهتر بگويم ناکامهاي دانشگاههاي دولتي ظرفيت خود را تا هرجايي که بتواند تکميل مي کند. لذا جاي نگراني مخصوصا براي دانشگاه آزاد نيست. درواقع هيچ اثري بر کيفيت آموزش و نيز ميزان پذيرش در دانشگاه آزاد شاهد نخواهيم بود.