• یکشنبه / ۲۲ آذر ۱۳۹۴ / ۱۴:۵۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 94092212413
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

چه کالاهایی بیشتر به خراسان رضوی قاچاق می‌شوند؟

چه کالاهایی بیشتر به خراسان رضوی قاچاق می‌شوند؟

ایسنا/خراسان رضوی دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان خراسان رضوی گفت: سوخت، دارو و لوازم آرایشی و بهداشتی بیشترین میزان کالای قاچاق کالا را در استان خراسان رضوی به خود اختصاص داده‌اند.

دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان خراسان رضوی گفت: سوخت، دارو و لوازم آرایشی و بهداشتی بیشترین میزان کالای قاچاق کالا را در استان خراسان رضوی به خود اختصاص داده‌اند.

محمد ابراهیم افشاری در سفر خود به کاشمر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)– منطقه خراسان، افزود: علی‌رغم اینکه شهرستان‌های ما مرزی است و 850 کیلومتر مرز مشترک داریم، اما به دلیل اشراف و کنترلی که بر مرزها حاکم است به لحاظ مرزبانی، مشکل حادی از نظر ورود کالای قاچاق از مرزهای غیر رسمی نداریم.

وی با بیان اینکه هرچند استانی مرزی هستیم، اما مبدأ قاچاق نیستیم، افزود: استان خراسان رضوی با توجه به جمعیت 5 میلیونی و زائرپذیر بودن 25 میلیون نفر در سال، مقصد کالاهای قاچاق محسوب می‌شود.

قاچاقچیان به استان خراسان رضوی چشم‌داشت خاصی دارند

وی تصریح کرد: وجود این میزان جمعیت و تعداد زائر موجب شده قاچاقچیان به استان خراسان رضوی به خصوص مشهد چشم‌داشت خاصی داشته باشند.

افشاری با اشاره به اینکه قاچاقچیان در تلاش هستند به هر نحو ممکن کالاهای قاچاق را به این استان برسانند، بیان کرد: مهم‌ترین مشکل پیش رو در این خصوص جاده‌های مواصلاتی است که امیدواریم با کنترل بیشتر مرزها و مدیریت بهتر ایست و بازرسی‌ها شاهد کاهش ورود کالاهای قاچاق باشیم.

وی با اعلام اینکه طی دو سال گذشته که ستاد مبارزه با قاچاق کالا با مدیریت جدید شروع به کار کرده، با اقدامات صورت گرفته توانسته از روند رو به رشدی که میزان قاچاق کالا داشته جلوگیری کند، گفت: با اقدامات انجام شده در مرزها شاهد کاهش 50 درصدی سوخت قاچاق بوده‌ایم.

اجرای طرح باک پر و کاهش 50 درصدی سوخت قاچاق

دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان خراسان رضوی در ادامه با بیان اینکه جهت کاهش قاچاق سوخت سه طرح اجرا شد، گفت: طرح باک پر یکی از برنامه‌هایی بود که در همین راستا انجام شد.

وی خاطرنشان کرد: در این طرح کامیون‌هایی که به مقصد کشورهای خارجی می‌رفتند، با نرخ تعادلی پول سوختشان دریافت می‌شد و نیازی به تأمین سوخت از سوی قاچاقچیان نبود.

افشاری اظهار کرد: در طرح دیگر که مربوط به مناطق ویژه اقتصادی و بازارچه‌های مرزی بود، برای تأمین سوخت ماشین‌های خارجی از راه قانونی، جایگاه‌هایی احداث شد تا مجبور نباشند سوخت مورد نیاز خود را از قاچاقچیان خریداری کنند.

وی همچنین گفت: در طرح دیگر نیاز سوخت کشور افغانستان از راه قانونی تحت عنوان فروش سوخت مرزنشینان تأمین شد.

افشاری با بیان اینکه با اجرای این طرح‌ها در 6 ماه ابتدای سال جاری، شاهد کاهش 50 درصدی قاچاق سوخت بودیم، افزود: در 6 ماهه ابتدای امسال در مجموع 33 میلیون و 669 هزار لیتر از طریق مرزهای شهرستان‌های خواف، تایباد و تربت جام به مرزنشینان شعاع 20 کیلومتر به فروش رسید.

دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان خراسان رضوی با اشاره به اینکه عواید این فروش به مبلغ 15 میلیارد و 35 میلیون ریال در بین 15 هزار و 35 خانوار در همان محدوده 20 کیلومتر و در یک مرحله توزیع شده است، افزود: اجرای این طرح موجب مهاجرت معکوس از شهر به روستاها شده است.

وی گفت: این مبلغ با نظارت ما و توسط شرکت تعاونی مرزنشینان گنجینه دوغارون که از بین هفت شرکت تعاونی مرزنشینان به نمایندگی انتخاب شده بود، توزیع شد.

کالاهای سلامت‌محور بیشترین میزان کالاهای قاچاق

افشاری با بیان اینکه کالاهای سلامت‌محور بیشترین میزان کالاهای قاچاق را به خود اختصاص داده‌اند، گفت: سالیانه 2میلیارد دلار پوشاک و 1.5 میلیارد دلار تلفن همراه در کشور قاچاق می‌شود.

وی با اشاره به اینکه کالاهای سلامت‌محور مثل میوه، لوازم آرایشی و بهداشتی، پوشاک مستعمل و مکمل‌های ورزشی هر کدام بخش عمده‌ای از قاچاق کالا را به خود اختصاص می‌دهند، تصریح کرد: اگر بتوانیم بازار داخل را از کالاهای ایرانی اشباع کنیم و از این طریق جلوی قاچاق کالا را بگیریم، بدون شک ضمن حمایت از تولید داخلی در ایجاد اشتغال هم موفق خواهیم بود.

افشاری با اعلام اینکه شهرها به سه درجه تقسیم می‌شوند، گفت: شهرهای درجه یک که در مرزها و در مسیر حمل و نقل کالا قرار دارند شامل تایباد، سرخس، قوچان، نیشابور، سبزوار و تربت حیدریه هستند.

وی افزود: شهرهای درجه دو و سه از اهمیت کمتری به لحاظ جمعیت و میزان ورود و مصرف کالای خارجی قرار دارند.

70 درصد کارهایی که ستاد انجام می‌دهد، پیش‌گیرانه است

افشاری با بیان اینکه سیاست ستاد مرکزی و کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان بیشتر به انجام کارهای پیش‌گیرانه است تا مقابله‌ای، افزود: در حال حاضر 70 درصد کارهایی که ستاد انجام می‌دهد پیش‌گیرانه و 30 درصد مربوط به کار پلیسی است.

دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان خراسان رضوی با اشاره به اینکه اولویت ما در انجام کارهای پیش‌گیرانه، فرهنگ‌سازی و آگاهی‌بخشی است، گفت: معتقدیم هنوز نیازمند کارهای بیشتری در حوزه فرهنگ‌سازی هستیم.

دستگیری 1766 نفر متهم و متلاشی شدن 14 باند

افشاری با اعلام اینکه ارزش ریالی کالاهای کشف شده قاچاق در 6 ماهه گذشته 808 میلیون ریال است که به نسبت مدت مشابه سال قبل 111 درصد افزایش یافته است، گفت: در همین مدت 1256 پرونده در اداره تعزیرات بررسی شده است.

وی با بیان اینکه از این تعدا پرونده 814 نفر محکوم، 114 نفر تبرئه و سایر پرونده‌ها در دست بررسی است، عنوان کرد: میزان جریمه تعیین شده 81 میلیارد ریال بوده که تا کنون 7 میلیارد ریال آن که 8.7 درصد می‌شود، وصول شده است.

افشاری با اشاره به اینکه در سال جاری 1766 نفر متهم دستگیر شده‌اند که به نسبت مدت مشابه سال گذشته 19 درصد افزایش یافته است، گفت: در سال جاری 14 باند متلاشی شده که به نسبت سال قبل 30 درصد کاهش داشته است.

وی در پایان با اعلام اینکه از 14 کالای هدف در 6 ماهه سال جاری از نظر مقدار سوخت با 852 هزار لیتر، دارو با 509 هزار قلم و لوازم آرایشی و بهداشتی 500 هزار قلم، بیشترین میزان کالای قاچاق را به خود اختصاص داده‌اند، افزود: از نظر ارزش ریالی لوازم آرایشی با 64 میلیارد ریال بیشترین ارزش را در بین کالاهای قاچاق داشته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha