• جمعه / ۱۳ آذر ۱۳۹۴ / ۰۲:۲۹
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 94091307303

/گزارش ایسنا از پروژه‌های نفتی در قالب قراردادهای IPC/

«چنگوله» و اما و اگرهای خواستگاران روس

«چنگوله» و اما و اگرهای خواستگاران روس

«میدان نفتی چنگوله» از جمله طرح‌های شرکت مهندسی و توسعه نفت است که هشتم آذرماه امسال در کنفرانس رونمایی از قراردادهای جدید نفتی به سرمایه‌گذاران معرفی شد؛ این در حالی است حدود یک ماه قبل از کنفرانس تهران، یک شرکت روسی برای سرمایه‌گذاری در این میدان نفتی اعلام آمادگی کرده بود.

«میدان نفتی چنگوله» از جمله طرح‌های شرکت مهندسی و توسعه نفت است که هشتم آذرماه امسال در کنفرانس رونمایی از قراردادهای جدید نفتی به سرمایه‌گذاران معرفی شد؛ این در حالی است حدود یک ماه قبل از کنفرانس تهران، یک شرکت روسی برای سرمایه‌گذاری در این میدان نفتی اعلام آمادگی کرده بود.

به گزارش ایسنا، 17 بهمن 1390، مدیرعامل وقت شرکت ملی نفت ایران در مورد قرارداد توسعه‌ میدان نفتی چنگوله که توسط شرکت نفت و گاز دانا در قالب قرار‌داد EPCF بسته شده بود، اظهار کرد که "طرح توسعه این میدان در سه مرحله تدوین شده است که انجام مرحله اول (مطالعات) و مرحله دوم (تولید زودهنگام 15 هزار بشکه در روز) توسط شرکت نفت وگاز دانا انجام می‌شود".

این مقام مسئول تاریخ تولید زود هنگام از میدان نفتی چنگوله را 30 ماه بعد از امضای موافقت نامه اعلام و بیان کرد که "بر همین اساس برای انتقال نفت تولید زود هنگام این میدان یک خط لوله هشت اینچ به طول 130 کیلومتر به مقصد دهلران نیز ساخته خواهد شد". همچنین رییس وقت شرکت ملی نفت ایران هزینه طرح تولید زود هنگام نفت خام از میدان نفتی چنگوله حدود 200 تا 250 میلیون دلار اعلام کرد.

به گفته وی، مرحله سوم طرح توسعه میدان چنگوله بعد از انجام دو مرحله اول با شرکت انرژی دانا بسته شده بود و با هدف تولید بیش از 65 هزار بشکه در روز امضا خواهد شد. همچنین با توجه به این که احتمال اشتراک میدان چنگوله با میدان آذر وجود دارد و میدان آذر نیز با کشور عراق مشترک است، توسعه میدان چنگوله در اولویت پروژه‌های شرکت ملی نفت قرار گرفته است.

سوم آبان امسال به منظور توسعه میدان نفتی چنگوله، استاندار ایلام در دیدار با نیکولای برونیچ رئیس شرکت زاروبژ نفت روسیه، از آمادگی یک شرکت نفتی روسیه برای سرمایه‌گذاری در طرح توسعه میدان نفتی چنگوله در شهرستان مهران خبر داد.

زاروبژ نفت روسیه در حالی به منظور سرمایه گذاری و مشارکت در طرح توسعه میدان نفتی چنگوله اعلام آمادگی کرده است که اخیرا شرکت لوک اویل روسیه هم خواستار بازگشت و سرمایه گذاری در طرح توسعه میدان مشترک نفتی آذر شده است.

به گزارش ایسنا، میدان نفتی چنگوله یکی از میادین هیدروکربنی موجود در ساختمان زمین شناسی بلوک اناران در دماغه کوه‌های زاگرس، در امتداد مرز ایران و عراق و در قسمت جنوب غربی استان ایلام بین دو شهر مهران و دهلران بوده و سازند بنگستان میدان چنگوله، به عنوان دومین میدان مهم منطقه ایلام، به شمار می‌رود.

نفت درجای میدان چنگوله به میزان حدود ۴/۳ میلیارد بشکه و با درجه API حدود ۲۲ برآورد شده‌است. در خصوص فعالیت‌های اجرایی طرح، در بخش تحت الارضی حفاری دو حلقه چاه تولیدی جدید و تعمیر و تکمیل دو حلقه چاه موجود میدان در مرحله توسعه زودهنگام میدان چنگوله پیش بینی شده‌است. در بخش سطح الارضی احداث حداقل تاسیسات تولید زودهنگام شامل: تفکیک گر مرحله اول، پمپ‌های انتقال، تامین برق از طریق دیزل ژنراتور، حوضچه تبخیر، مشعل، خطوط لوله جریانی و تاسیسات سرچاهی در برنامه است.

جهت انتقال نفت میدان چنگوله در مرحله تولید زودهنگام به مقدار حدود ۱۵ هزار بشکه در روز از یک خط لوله ۸ اینچ به طول ۱۳۰ کیلومتر به مقصد دهلران استفاده شده است. براساس گزارش شرکت مهندسی و توسعه نفت با اجرای توسعه زودهنگام میدان چنگوله و ارزیابی پتانسیل هیدروکربنی میدان، می‌توان توسعه جامع این میدان نفتی را با هدف حصول تولید روزانه ۶۵ هزار بشکه نفت خام اجرایی کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha