• سه‌شنبه / ۳ آذر ۱۳۹۴ / ۱۳:۰۱
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 94090302047
  • خبرنگار : 71467

در گفت‌وگو با ایسنا مطرح شد

واکنش بانک مرکزی به شرط خودروسازان برای تحویل خودرو

واکنش بانک مرکزی به شرط خودروسازان برای تحویل خودرو

در حالی که خودروساران اعلام کرده‌اند تحویل خودروهای فروش رفته با تسهیلات 25 میلیونی منوط به تامین مالی از سوی بانک مرکزی است، یک مقام این بانک ضمن تاکید بر آمادگی برای تامین مالی تصریح کرد که از ابتدا هیچ تفاهمی در این باره وجود نداشته و خودروسازان موظف هستند تعهدات خود را طبق تاریخ قرارداد به مشتری تحویل دهند در غیر این صورت خلاف اخلاق حرفه‌ای عمل کرده‌اند.

در حالی که خودروساران اعلام کرده‌اند تحویل خودروهای فروش رفته با تسهیلات 25 میلیونی منوط به تامین مالی از سوی بانک مرکزی است، یک مقام این بانک ضمن تاکید بر آمادگی برای تامین مالی تصریح کرد که از ابتدا هیچ تفاهمی در این باره وجود نداشته و خودروسازان موظف هستند تعهدات خود را طبق تاریخ قرارداد به مشتری تحویل دهند در غیر این صورت خلاف اخلاق حرفه‌ای عمل کرده‌اند.

محمدرضا قربانی -مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی-در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به تفاهم بین بانک مرکزی و خودروسازان و اینکه بانک مرکزی پولی را مستقیم تحویل خودروساز نمی‌دهد. اظهار کرد: قرار بوده 20 درصد قیمت فروش توسط خودروسازان به طور نقدی دریافت شود و مابقی تا 80 درصد مشروط به اینکه از 25 میلیون تجاوز نکند اسناد شامل چک و سفته دریافت و بعد از ظهرنویسی به بانک عامل تحویل دهند که بانک با نرخ 16 درصد آن را خریداری می‌کند . بعد از ارسال مدارک از سوی بانکها به بانک مرکزی، ما نیز پول را به حساب بانک عامل واریز می‌کنیم تا آن را به حساب خودروساز که چک‌های ظهرنویسی شده تحویل داده واریز کند.

بانک مرکزی آماده تامین مالی است

وی با بیان اینکه قراردادها بسته شده و بانک مرکزی آماده تامین اعتبار است، اما هنوز بانکهای عامل اطلاعات و اسنادی برای ما ارسال نکرده‌اند، گفت: بررسی این تاخیر نشان داد که بانک‌های عامل هم در حال دریافت اطلاعات هستند و هنوز اتفاق خاصی نیفتاده است. در عین حال که خودروسازان هم تاکنون چک‌های ارائه شده را ظهرنویسی نکرده‌اند و یا به طور کامل مستندات را در اختیار بانکها قرار نداده‌اند، ولی در حال انجام هستند.

مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی با بیان اینکه روز گذشته به مدیران عامل بانک‌های عامل اعلام کرده‌اند اسناد را به محض دریافت اطلاعات به بانک مرکزی ارسال کرده و تا دریافت کامل آن صبر نکنند، ادامه داد: مشکل تامین مالی برای 110 هزار خودروی مورد توافق به هیچ وجه وجود ندارد و به محض طی فرایند دریافت اطلاعات آماده تامین مالی هستیم. این در حالی است که بانک مرکزی تمامی منابع لازم برای تامین اعتبار را تعهد دارد و نیازی به استفاده از منابع بانک‌ها نیست.

عدم تحویل خودرو در تاریخ تعهد شده خلاف اخلاق حرفه‌ای است

وی با اشاره به اظهارات خودروسازان مبنی بر اینکه خودرو را به دلیل عدم تامین مالی تحویل نمی‌دهند، افزود: این موضوع به دور از اخلاق حرفه‌ای است و ارتباطی به بانک مرکزی ندارد چون قراردادی با مشتری انعقاد کرده و درآن متعهد شده‌اند که خودرو را در تاریخ مشخص تحویل دهند. همانطوری که اگر اسناد به بانک ارائه شود تامین مالی خواهد شد خودروسازان هم باید در موعد مقرر خودروهای تعهد شده را تحویل دهند.

قربانی با تاکید بر اینکه تحویل و یا عدم تحویل خودرو هیچ ارتباطی به تامین مالی ندارد افزود: از ابتدا هم هیچ قرارداد یا تفاهمی نداشتیم که تا هنگامی که تامین مالی انجام نشده خودرویی هم تحویل نشود.

خودروساز باید چک های برگشتی را تعهد کند

مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی در مورد ضمانت وصول اقساط نیز گفت: در فرایند وام 25 میلیونی خودرو بانکها با مردم ارتباط مستقیمی ندارند. چک ها در سررسید خود وصول و در اختیار بانک قرار می گیرد. اما آن دسته از چک‌هایی که امکان عدم وصول و برگشت آن وجود دارد در تعهد خودروساز خواهد بود و باید برعهده بگیرد.

قربانی همچنین درباره برخی شایعات مبنی بر اینکه وجه نقد 20 درصدی پرداختی به خودرو سازان به عنوان ضمانت نزد بانکها باقی می ماند هم توضیح داد: این موضوع به هیچ وجه صحت ندارد و در دستورالعمل و تفاهم مربوطه این مساله وجود ندارد و چنین روالی نداریم، ولی ممکن است که خودروساز بابت بدهی قبلی با این پول بخشی از آن را تسویه کند.

وی این را هم یادرآوری کرد که بانک مرکزی فقط 110 هزار مورد تامین مالی را تعهد کرده است و بیش از آن را تقبل نمی‌کند، بنابراین خود خودروسازان می توانند با نسیه فروشی این مشکل را برطرف کنند. چرا که نباید خارج از سقف مورد توافق ثبت نام انجام می‌دادند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۴-۰۹-۰۳ ۱۴:۲۲

از اول ورود بانک مرکزي به اين کار اشتباه بود ... خودرو سازان بهتر از دولت مي توانند با خريداران توافق کنند ولي ميلي به اين موضوع نداشتند ... هرجا دولت در مسايل حاشيه اي وارد مي شود ؛ پروسه يا شکست مي خورد و يا دولت بدقول مي شود و نمي تواند تعهدات خود را انجام دهد ...خودروسازان با تجربه بيست ساله خود متولي امور فروش هم هستند