• یکشنبه / ۲۴ آبان ۱۳۹۴ / ۱۲:۰۴
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 94082414349
  • خبرنگار : 71467

پایان ماجرای پرسروصدای یک وام

توافق دور خورد، وام خودرو متوقف شد

توافق دور خورد، وام خودرو متوقف شد

ماجرای پر هیاهوی تسهیلات 25 میلیون تومانی خرید خودرو شاید زودتر از آنچه که تصور می شد به پایان رسید؛ توقفی که دور زدن توافق، از تورم ناشی از طرح در آن پررنگ تر بود.

ماجرای پر هیاهوی تسهیلات 25 میلیون تومانی خرید خودرو شاید زودتر از آنچه که تصور می شد به پایان رسید؛ توقفی که دور زدن توافق، از تورم ناشی از طرح در آن پررنگ تر بود.

به گزارش خبرنگار ایسنا، روزی که رییس کل بانک مرکزی از شرایط خاص برای خرید خودرو خبر داد و گفت که خط اعتباری برای فروش اقساطی خودرو در نظر گرفته‌ شده، از جذابیت های طرح فروش یعنی بازپرداخت هفت ساله و سود تامل برانگیز 16 درصد یاد کرد، اما اشاره‌ای به حجم منابع اجرای این طرح و سقف پرداخت آن نداشت. وی در عین حال هدف را تحریک تقاضا و خروج خودروهای انباشت شده در انبارها که می‌تواند در رونق تولید و به تبع آن رشد اقتصادی موثر باشد، عنوان کرد.

به هر حال در شرایطی که متقاضیان خرید خودرو با وام 25 میلیون تومانی متصور بودند که طبق آنچه که از قبل اعلام شده و توسط شورای پول و اعتبار تصویب شده، می‌توانند وام جدید را تا حداکثر 80 درصد قیمت خودرو با سود 16 درصد و بازپرداخت هفت ساله دریافت کنند، در آستانه فروش با تغییراتی مواجه شدند و دیدند که عمده خودروهای قابل خرید با دوره بازپرداخت چهارساله که به طور طبیعی اقساط بالاتری در ماه به آنها تحمیل می‌کند در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

اما مدت شش ماهه اجرای طرح در حالی کلید خورد که با استقبال قابل توجهی همراه شد و تا جایی پیش رفت که در کمتر از شش روز آمارهای اعلامی از سوی خودروسازان نشان داد که حدود 130 هزار خودرو از سوی آنها در قالب تسهیلات 25 میلیون تومانی فروش رفته است. 130 هزار دستگاه در شرایطی فروش رفت و صف متقاضیان همچنان ادامه داشت که بانک مرکزی در ششمین روز فروش شرایطی اعلام کرد که بیش از 110 هزار خودرو را تامین مالی نخواهد کرد و سقفی بیش از این را نمی‌پذیرد.

گر چه میزان تسهیلات پیش بینی شده و اعتبارات لازم آن از ابهامات وام 25 میلیونی بود و حتی میرمحمد صادقی -مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی- اعلام کرد که تسهیلات دهی در قالب بسته اقتصادی سقف ندارد، ولی اطلاعیه روز شنبه بانک مرکزی در مورد تعیین سقف برای ارائه تسهیلات خودرو تامل برانگیز بود. گرچه این بانک در اطلاعیه اول خود کنترل تورم ناشی از پرداخت تسهیلات و همچنین آثاری که می‌تواند بر برخی شاخص‌های اقتصاد کلان داشته باشد را عاملی برای تعیین حد برای تامین مالی وام 25 میلیون و فروش خودرو اعلام کرد، ولی ماجرا روی دیگری هم داشت.

عصر دیروز نمایندگانی از خودروسازان و وزارت صنعت در بانک مرکزی گردهم آمدند تا بتوانند طی مذاکراتی سقف پرداخت تسهیلات را افزایش دهند، ولی در نهایت بانک مرکزی این موضوع را نپذیرفت و فروش بیش از 110 هزار خودرو با وام 25 میلیون تومانی را منتفی اعلام کرد.

در کنار اثرگذاری ادامه روند تسهیلات دهی در نقدینگی و تورم، بعد مهم داستان به این بر می گشت که گویا توافق بین بانک مرکزی و خودروسازان دور خورده بود. موضوعی که در اطلاعیه دوم بانک مرکزی در فاصله چند ساعت از اطلاعیه اول رونمایی شد.

آنطور که مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی توضیح داده است، چند روز قبل از اعلام این طرح توسط رییس کل بانک مرکزی، نعمت‌زاده، وزیر صنعت و معدن و تجارت موجودی خودروهای انبار شده را 51 هزار دستگاه اعلام کرده بود، اما در جریان مذاکرات بعدی قرار شد که در مجموع 100 هزار دستگاه خودرو زیر پوشش وام 25 میلیون تومانی قرار گیرد که البته این تعداد در مراحل بعدی به 110 هزار دستگاه افزایش یافت.

با شروع اجرای طرح فروش از روز دوشنبه - 18 آبان - استقبال گسترده ای از آن صورت گرفت که با توجه به آن، در روز سه شنبه -19 آبان- در جلسه شورای پول واعتبار به وزیر صنعت اعلام می شود که با توجه به سرعت نام‌نویسی باید دستورات لازم را به نحوی صادر کند که از سقف تعیین شده فراتر نرود، اما با وجود این تذکر شرکت‌های خودروساز علاوه بر فروش موجودی‌ها، شروع به پیش‌فروش محصولات آتی کردند که به هیچ وجه از ابتدا در توافق‌شان با بانک مرکزی نبود.

بنابر توضیحات میرمحمد صادقی "در ادامه فروش در نمایندگی‌های خودروسازان در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه، مراتب مجدد به صورت کتبی به مدیران مربوطه در وزارت صنعت‌، معدن و تجارت اعلام می شود، ولی بر خلاف این اعلام حتی روز جمعه نیز به عنوان فروش فوق‌العاده در نظر گرفته می شود که به هیچ وجه با قرارهای قبلی تطبیق نداشته است." بی توجهی که در کنار نگرانی از ادامه پرداخت و آثار تورمی آن انتشار اطلاعیه توقف تامین مالی وام 25 میلیونی تا سقف 110 هزار دستگاه را به همراه داشت.

موضوع مورد توجه در رابطه با اقدام خودروسازان و وزارت صنعت در این ماجرا بی توجهی آنها به تذکرات بانک مرکزی و توافق بین طرفین بوده است؛ آنهم در شرایطی که از ابتدای طرح موضوع پرداخت تسهیلات 25 میلون تومانی خودرو با سودهای نایاب در شبکه بانکی و توجه کمتر به سایر بخش ها در بسته اقتصادی، انتقادات بسیاری برای شبکه بانکی و به ویژه بانک مرکزی به همراه داشت، ولی همواره این بانک در مقابل انتقادات از خودرو سازان و سیاست مالی که برای آنها درنظر گرفته بود حمایت کرد.

به هر حال نوع برخورد خودروسازان و عدول آنها از ضوابط تعیین شده از سویی می تواند اعتماد شبکه بانکی به آنها در قراردادهای بعدی را تحت تاثیر قرار دهد و از سویی دیگر خریداران مازاد نسبت به سقف تعیین شده را در بلاتکلیفی قرار خواهد داد. این در حالی است کهحدود 130 هزار مورد فروش خودرو در شش روز اجرای طرح انجام شده و اکنون با توجه به سقف 110 هزار دستگاهی که بانک مرکزی تامین مالی آن را پذیرفته حدود 20 هزار دستگاه خودرو هنوز وضعیت مشخصی ندارد. هر چند که مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی عنوان کرده است که شرکت‌های خودروساز می‌توانند از محل منابع داخلی خودشان نسبت به فروش با همین روش و یا شیوه‌های دیگری که مصلحت می‌دانند، اقدام کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۴-۰۸-۲۴ ۱۲:۵۲

واقعا در اين کشور در بين اساتيد دانشگاه ها و اقتصاددانان آدم با سواد و باجراتي نيست که بيان کند سود تسهيلات اعطايي 25%بوده نه 16%. حالا هم موقتي مانع پرداخت وامشون ميشن بنظرم همش براي ايجاد ولع بين مردمه.

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۲۴ ۱۲:۵۹

هم بانک مرکزي به ارزوش رسيد هم خودروسازها

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۲۴ ۱۳:۰۳

واقعا كه ما مردم غير قابل پيش بيني هستيم

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۲۴ ۱۳:۱۶

اصولا اين حرکت در حمايت از صنعت ناکارآمد خودرو بود نه حمايت از مردم. بعد از کمپين نخريدن خودرو تعداد زيادي خودرو روي دست خودروساز ماند که با اين اقدام بسرعت خودروهاي تلمبار شده را به مردم فروختند آنهم با چه شرايطي؟ وام 25 ميليون رو شخص بايد حدود 40 ميليون برگردونه. براي خودرويي که احتمالا از هفته دوم بايد مدام توي تعميرگاه باشه.

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۲۴ ۱۴:۰۴

پيشرفت به دنبال هدف محقق مي‌شود! اگر هدف کمپين ارتقاء کيفيت بود چرا پس مردم هجوم آوردند براي خريد!!!! اگر هدف خودروسازها ارتقاء کيفيت بود چرا باز خودروهاي بيکيفيت رو تحويل فوري ميکنند و حداقل الان که پول رسيده دستشون تا حدوده کيفيت رو بهتر کنند و بعد تحويل بدهند!!!!! اگر هدف دولت کمک به مردم بود پس اين کارا چيه!!! اگر هدف رسانه ها روشنگريه پس چرا در برابر اين اشکالات حرفي نمی زنند!!! چون کاملا روشن بود اين اتفاق ميفته! اول خواستند پول نقد بدن به خودروساز همه صداشون در اومد، بعد گفتن به صورت وام مي ديم که هم برگرده به جيب دولت و هم سودشو بگيريم و هم پول برسه دست خودروساز! پس مي بينيم که نه هدفي داريم براي کارامون و در نتيجه هيچ پيشرفتي نخواهيم داشت!! براي خودمون بينهايت تأسف ميخورم موفق باشيم!!!

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۲۴ ۱۵:۰۷

کاش دولت فخيمه تدبير و اميد به فکر جواناني که در استانه ازدواج هسند مي بودند و وام هاي ازدواج را نيز تا سقف 25 ميليون تومان تعيين مي کردند.

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۲۴ ۱۵:۵۸

از ماست که برماست!!!

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۲۴ ۱۷:۲۰

اون عزيزي که هي ميگه سقف تعيي نشده بود احتمالا يادش نيست روزي که از سياست پرداخت تسهيلات 25 ميليوني خودرو رونمايي شد گفتند دو 500 هزار ميليارد تومان اعتبار براي طرح در نظر گرفته شده. اين يعني تعيين سقف. پس مدام خبرسازي و شايعه پراکني نکنيد.

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۲۴ ۱۷:۳۱

رييس کل بانک مرکزي و معاونان ايشان هيچ گاه حاضر به اعلام منابعي که براي طرح هاي خود در قالب بسته اقتصادي درنظر گرفته بودند نشدند. و اين از ابهامات طرح است. از سويي ديگر توجه داشته باشيد که دو 500 هزار ميليارد توماني که شما عنوان کرديد در مجموع رقمي بالاتر از کل بودجه سالانه کشور ما که نزديک به 850 هزار ميليارد تومان است خواهد بود. ممنون

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۲۴ ۲۱:۲۴

دوباره ميدن نگران نباشيد. سياسته

avatar
۱۳۹۴-۰۸-۲۶ ۱۹:۳۵

عزيزان گرامي ما گول خورديم. نبايد ميخريديم. ولي تاب نياورديد