• دوشنبه / ۲۵ آبان ۱۳۹۴ / ۱۱:۲۱
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 94082515027

استقبال قانون‌گذار سوری از برنامه بین‌المللی برای پایان جنگ در سوریه

در حالی که یکی از چهره‌های مخالفان سوری مدعی شد تمامی قدرت‌های منطقه‌ای و جهانی درخصوص عزل رئیس‌جمهوری سوریه متقاعد شده‌اند، یکی از قانونگذاران سوری ضمن تحسین بخش‌هایی از برنامه بین‌المللی برای پایان جنگ داخلی سوریه تاکید کرد، مفاد این برنامه بسیار شبیه به موضع دولت دمشق است.

در حالی که یکی از چهره‌های مخالفان سوری مدعی شد تمامی قدرت‌های منطقه‌ای و جهانی درخصوص عزل رئیس‌جمهوری سوریه متقاعد شده‌اند، یکی از قانونگذاران سوری ضمن تحسین بخش‌هایی از برنامه بین‌المللی برای پایان جنگ داخلی سوریه تاکید کرد، مفاد این برنامه بسیار شبیه به موضع دولت دمشق است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، عمر اوسی، قانونگذار سوری و رئیس کمیته آشتی ملی پارلمان این کشور در این باره گفت، این برنامه بین‌المللی مفاد مختلفی دارد که مطابق با موضع بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه مبنی بر اولویت مبارزه با تروریسم است. اوسی این برنامه را یک «پیروزی برای سیاست و دیپلماسی سوریه» توصیف کرد.

پیش از این وزرای خارجه بیش از 20 کشور جهان روز شنبه در وین بر برنامه‌ای امیدوارانه و همچنان تکمیل نشده مبنی بر تعیین ضرب‌الاجل یکم ژانویه برای آغاز مذاکرات بین دولت اسد و گروه‌های مخالف توافق کردند.

طی شش ماه، مذاکرات بین سوری‌ها باید به تشکیل دولت انتقالی «معتمد، جامع و غیرقومی» منجر شود تا بتواند برای نگارش پیش‌نویس قانون اساسی جدید و برگزاری یک انتخابات آزاد و عادلانه تحت نظارت سازمان ملل طی 18 ماه بعدی برنامه‌ریزی کند.

با وجود اینکه وزرای خارجه دو کشور آمریکا و روسیه با توجه به پیشرفت‌های حاصل شده نرمشی در مواضع دو کشور ابراز کرده‌اند اما اختلافات مسکو و واشنگتن بر سر حضور اسد در هرگونه انتقال سیاسی در سوریه همچنان ادامه دارد.

واشنگتن خواهان کناره‌گیری اسد است اما جان کری، وزیر خارجه آن تاکید می‌کند، سوری‌ها باید سرنوشت رئیس‌جمهور این کشور را طی فرآیندی دموکراتیک تعیین کنند.

در همین حال اوسی در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرگزاری آسوشیتدپرس، بر این مساله تاکید و عنوان کرد: سرنوشت اسد قطعاً تنها از سوی مردم سوریه تعیین خواهد شد.

با این حال این قانونگذار سوری ادعا کرد، توقع چندانی از نشست وین ندارد چراکه گروه‌های تروریستی و برخی کشورهای منطقه تمایلی به آغاز روند تحولات سیاسی در سوریه ندارند و همچنان به دنبال سرنگون کردن حکومت سوریه از طریق فشار نظامی هستند.

او در این اظهاراتش به حمایت عربستان سعودی، ترکیه و قطر از مخالفان سوری اشاره کرد.

در همین حال عبدالباسط سیدا، یکی از اعضای ارشد ائتلاف ملی سوری‌ها به عنوان مهم‌ترین گروه مخالف سوری تحت حمایت غرب در این باره گفت، پس از تمام خشونت‌هایی که سوریه پس از مارس 2011 از سر گذراند، تمام گروه‌ها اکنون متقاعد شده‌اند که ادامه حضور اسد در دولت با هدف حفظ وحدت سوریه غیرممکن است.

سیدا مدعی شد: حتی ایرانی‌ها و روس‌ها هم متقاعد شده‌اند که اسد صلاحیتش را به عنوان رئیس‌جمهور از دست داده است.

وی هشدار داد، روند پایان دادن به بحران سوریه طولانی‌مدت خواهد بود و ممکن است در طول این زمان خشونت‌ها افزایش یابند.

این عضو مهم مخالفان سوری در ادامه خاطرنشان کرد، برنامه بین‌المللی خاتمه دادن به بحران سوریه نقاط مثبتی از جمله تمرکز بر انتقال سیاسی و تعیین نقشه راه را نیز دارد.

علاوه بر این روز یکشنبه، ولید معلم، وزیر خارجه سوریه بر نابودی تروریسم به عنوان ضرورتی قطعی برای حفظ ثبات و صلح بین‌المللی تاکید و آن را اصلی اساسی برای حل سیاسی بحران کنونی سوریه توصیف کرد.

معلم این اظهارات را طی دیدار با مارتین تالپا، معاون وزیر خارجه جمهوری چک مطرح کرد.

لازم به ذکر است که در نشست وین هیچ‌یک از نمایندگان گروه‌های مخالف یا دولت سوریه حضور نداشتند و این حامیان دو گروه بودند که طی آن اقدام به تصمیم‌گیری در این باره کردند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha