• شنبه / ۲۳ آبان ۱۳۹۴ / ۲۱:۰۳
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 94082314016
  • خبرنگار : 71417

خبر به روز رسانی شده است؛

پایان نشست وین 2/ توافق شرکت‌کنندگان بر سر زمانبندی انتقال قدرت در سوریه

پایان نشست وین 2/ توافق شرکت‌کنندگان بر سر زمانبندی انتقال قدرت در سوریه

نشست وین 2 که با محوریت بررسی تحولات سوریه برگزار شده بود، در حالی پایان یافت که شرکت‌کنندگان در این نشست توافق کردند تا شش ماه آینده دولتی موقت در این کشور تشکیل و ۱۸ ماه بعد نیز انتخاباتی برای تشکیل دولت جدید برگزار شود.

نشست وین 2 که با محوریت بررسی تحولات سوریه برگزار شده بود، در حالی پایان یافت که شرکت‌کنندگان در این نشست توافق کردند تا شش ماه آینده دولتی موقت در این کشور تشکیل و ۱۸ ماه بعد نیز انتخاباتی برای تشکیل دولت جدید برگزار شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا به همراه سرگئی لاوروف، همتای روسی خود و استفان دی میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه با شرکت در یک کنفرانس مطبوعاتی توافق‌های حاصل شده در این نشست را بیان کردند.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت: تاکید می‌کنم که ما اینجا نیامدیم که اراده جمعی خود را به مردم سوریه تحمیل کنیم.

کری در کنفرانس خبری در پایان نشست وین گفت که همچنان اختلافات درباره سرنوشت بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه وجود دارد.

وی تأکید کرد: داعش برای همه در منطقه و خارج از آن تهدید است.

وی خاطرنشان کرد: روشن است که ما همچنان درباره این که چه اتفاقی برای بشار اسد می‌افتد، اختلاف نظر داریم اما روی خود روند سیاسی اتکا کرده‌ایم که تحت ریاست سوری‌ها باشد و این گونه هم خواهد بود. باید سوری‌ها با سوری‌ها مذاکره کنند زیرا این کار می‌تواند کمک کند که این فصل وحشتناک خاتمه یابد. ما روی این مسأله اتفاق نظر داریم.

کری گفت: متعهد شدیم تمامی تدابیری را که تضمین کننده آتش‌بس باشد، اتخاذ کنیم و این آتش‌بس شامل داعش و جبهه النصره نمی‌شود. آشوب در سوریه آن را پناهگاهی امن برای گروه‌های تندرو قرار داده و نمی‌توان بدون برخورد با درگیری‌ها در سوریه و حل و فصل آن، داعش را شکست داد.

بی.بی.سی گزارش داد، وزرای خارجه آمریکا، روسیه و آلمان اعلام کرده‌اند، کشورهای شرکت‌کننده در نشست وین بر سر آینده سوریه و زمانبندی انتخابات برای دولت جدید در این کشور به توافق رسیده‌اند.

شبکه الجزیره نیز اعلام کرد که شرکت‌کنندگان توافق کردند که دور جدید مذاکرات حدود یک ماه دیگر یعنی قبل از ژانویه برای ارزیابی پیشرفت حاصل شده در زمینه دستیابی به آتش‌بس و آغاز روند سیاسی برگزار شود.

نقش بشار اسد در آینده سوریه همچنان مورد اختلاف است. البته وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد، برخی کشورهای شرکت‌کننده می‌گویند بشار اسد برای حضور در مذاکرات جدی اعلام آمادگی کرده است.

کری افزود، بنا است تا شش ماه آینده دولتی موقت در سوریه تشکیل شود و ۱۸ ماه بعد هم انتخاباتی برای تشکیل دولت جدید برگزار شود.

وزیر خارجه آمریکا تصریح کرد، آنها توافق کردند که باید مذاکرات بین نمایندگان مخالفان و نظام سوریه تحت نظارت سازمان ملل در ابتدای سال آتی میلادی آغاز شود.

همزمان وزیر خارجه روسیه گفت، فرستاده ویژه سازمان ملل مسئول تصمیم‌گیری در این باره شده است که کدام گروه‌های مخالف سوری در مذاکرات نماینده داشته باشند.

سرگئی لاوروف تاکید کرد: توافق مشترکی بر سر لیست‌های گروه‌های تروریستی‌ای که باید با آنها جنگید، حاصل شده و ما از اردن خواستیم در تدوین این لیست‌های مربوط به گروه‌های تروریستی ما را کمک کرده و آن را به شورای امنیت بدهد تا آنها را تصویب کند.

وزیر خارجه روسیه خاطرنشان کرد: توافق شد که تمامی تلاش‌های مربوط به کمک‌رسانی انسانی به سوری‌ها و حل مشکلات آوارگان به جریان بیفتد.

وی بار دیگر بر اهمیت طرح روسیه برای تشکیل ائتلاف بین‌المللی گسترده جهت مبارزه با تروریسم به ویژه در سایه حملات پاریس تاکید کرد و گفت: تروریسم غیرقابل توجیه بوده و نباید در قبال آن سکوت کرد.

لاوروف تاکید کرد که به استفان دی‌میستورا ابلاغ کرده است که تیم دولت سوریه برای مذاکرات با مخالفان سوری تشکیل شده و دی‌میستورا به گروه‌های سوری برای تشکیل تیم‌های مذاکراتی‌شان کمک خواهد کرد.

وزیر خارجه روسیه گفت: بدون تردید همه خواهان پایان خشونت در سوریه در سریعترین زمان ممکن هستند و اکثر تیم‌ها بر آتش‌بس تاکید دارند اما همه گروه‌ها آماده این مساله نیستند. از این رو بر عزم خود برای ادامه تلاش جهت فراهم‌سازی شرایط به منظور دستیابی به آتش‌بس همگام با پیشبرد روند سیاسی تاکید می‌کنیم.

لاوروف گفت: دبیرکل سازمان ملل دو کارمند این سازمان را مسوول تدوین طرح‌های اجرای آتش‌بس کرده است.

وزیر خارجه روسیه نسبت به تشکیل گروه بین‌المللی حمایتی درباره سوریه ابراز خرسندی کرد و گفت: پیشنهاد روسیه از حمایت اکثر شرکا درباره پیوستن دبیرکل سازمان همکاری اسلامی به این مجموعه برخوردار شده و این بسیار مهم است و به یکسان‌سازی تلاش‌ها و تقویت آن در سایه سوءاستفاده‌گری‌ها از بحران سوریه برای خلق دشمنی در داخل اسلام کمک می‌کند.

وی ابراز امیدواری کرد که مذاکرات بین گروه‌های سوری ماه آتی میلادی آغاز شود و در عین حال گفت: در آن زمان مستقیماً تلاش برای تشکیل دولت متحد، قانون اساسی جدید و انتخابات را آغاز خواهیم کرد.

وی افزود: برخلاف جان کری، معتقدم که داعش ارتباطی به بشار اسد ندارد. حملات پاریس نشان داد و ثابت کرد که چه شما طرفدار و چه مخالف او باشید، داعش گروهی تروریستی است.

لاوروف همچنین اعلام کرد: اخبار مبتنی بر توافق و قرارداد نفتی بین بشار اسد و داعش شایعه است.

وزیر امور خارجه روسیه تصریح کرد: نباید به علت اختلاف کشورها در مصالح و منافع به تروریست‌ها اجازه داده شود که منطقه یا کشوری را اشغال کنند.

وی گفت، تفاهم روزافزونی درباره ضرورت شکست داعش توسط ائتلاف بین‌المللی وجود دارد.

لاوروف اعلام کرد،‌ دو تاریخ در ارتباط با حل بحران سوریه تعیین شده است؛ از جمله این که دولت وحدت ملی سوریه باید در عرض شش ماه تشکیل شود.

وی گفت: ما به برقراری آتش‌بس فوری در سوریه خوشبین هستیم و بر ضرورت فراهم کردن شرایط و مقدمات مناسب برای آن توافق کردیم.

در همین راستا، دی میستورا نیز در این کنفرانس گفت: اقدامات سیاسی در سوریه باید در سریع‌ترین زمان ممکن برای دستیابی به آتش‌بس آغاز شود.

وی افزود: دولت سوریه هیأت خود را برای گفت‌وگو با مخالفان تشکیل داده است و سازمان ملل نیز برای نظارت بر مذاکرات بین سوری‌ها آمادگی دارد. ما به محض آن که مخالفان دولت سوریه هیأتی برای مذاکرات تشکیل بدهند، ماموریت خود را آغاز می‌کنیم.

دی‌میستورا نیز تصریح کرد: دولت سوریه موافقت خود را با تشکیل تیمی برای مذاکره اعلام کرده و اکنون نوبت مخالفان است.

وی خاطرنشان کرد: همزمان با آغاز روند سیاسی باید آتش‌بس برقرار شده و این شامل گروه‌های تروریستی نیست.

خبرگزاری رویترز گزارش داد، عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان در پایان نشست وین گفت: ریاض از روند سیاسی در سوریه که منجر به برکناری بشار اسد از قدرت شود، حمایت خواهد کرد و یا در غیر این صورت، به حمایت خود از مخالفان مسلح سوری برای برکناری اسد ادامه خواهد داد.

دبیرکل سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرد که پنج کشور عضو دائم شورای امنیت متعهد شدند از حق وتو علیه قطعنامه جدیدی که قرار است این شورا درباره هیات نظارت بین‌المللی در سوریه صادر کند، استفاده نکنند.

به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرد که پنج کشور عضو دائم شورای امنیت متعهد شدند از حق وتو علیه قطعنامه جدیدی که قرار است این شورا درباره هیات نظارت بین‌المللی در سوریه صادر کند، استفاده نکنند؛ قطعنامه‌ای که برای تامین امنیت هیات ناظران بین‌المللی در سوریه و حمایت از روند سیاسی براساس بیانیه ژنو صادر خواهد شد.

بان کی مون گفت: شرکت کنندگان در نشست وین درباره سوریه به تفاهم مشترک درباره مسائل اصلی دست یافتند. از جمله اینکه با اتخاذ اقدامات برای حمایت و اجرای آتش‌بس در سوریه توافق کردند که به محض برداشتن گام‌های اولیه برای تغییر روند از سوی نمایندگان دولت و مخالفان اتخاذ خواهد شد.

وی گفت: حاضران در نشست وین بر حمایت از روند تغییری که در بیانیه ژنو در سال 2012 آمده و حمایت از آتش‌بس و روندی تاکید کردند که سوری ها رهبری آن را برعهده خواهند داشت و ظرف شش ماه به تشکیل دولتی غیرطایفه‌ای و تعیین جدول زمانی برای تدوین قانون اساسی جدید منجر خواهد شد.

بان کی مون گفت: باید انتخابات آزاد و شفاف براساس قانون اساسی جدید ظرف 18 ماه با نظارت بین‌المللی و براساس معیارهای سازمان ملل و با مشارکت تمامی سوری‌ها برگزار شود. حاضران بار دیگر و ظرف یک ماه برای بررسی پیشرفتی که درباره اجرای آتش‌بس و آغاز روند سیاسی حاصل شده در وین گردهم خواهند آمد.

وی گفت: توقف درگیری‌ها درباره عملیات هجومی و دفاعی علیه داعش، جبهه النصره یا گروه های تروریستی دیگر نخواهد بود.

همچنین جبران باسیل، وزیر خارجه لبنان تصریح کرد: شرکت‌کنندگان در نشست وین بر درج اسامی گروه داعش و جبهه النصره در لیست سازمان‌های تروریستی توافق کردند.

وزیر خارجه انگلیس نیز تاکید کرد: به رغم پیشرفت‌ها در مذاکرات بین‌المللی وین درخصوص آشتی در سوریه، لندن همچنان با ایفای نقش بشار اسد در آینده این کشور مخالف است.

فیلیپ هاموند، وزیر خارجه انگلیس تاکید کرد: ما درخصوص آتش‌بس ایجاد یک جدول زمانی برای اینکه مردم سوریه در سرنوشت خودشان حاکم شوند، کار کردیم. با این حال انگلیس همچنان مخالف هرگونه مشارکت بشار اسد در آینده سوریه است.

فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر خارجه آلمان هم علاوه بر اعلام توافق روی زمانبندی گردش قدرت در سوریه، ابراز امیدواری کرد که تا اول ژانویه یعنی حدود یک ماه و نیم دیگر در سوریه آتش‌بس برقرار شود.

همچنین شبکه المیادین گزارش داد که وزیران خارجه عربستان، قطر و ترکیه در حاشیه در نشستی سه جانبه از پنج مسوول گروه‌های مسلح سوریه برای سفر به وین دعوت کردند.

لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه نیز گفت که حملات پاریس نشانگر ضرورت همکاری بین‌المللی برای مقابله با تروریسم و داعش است.

وی افزود، حملات پاریس باعث نمی‌شود که فرانسه در حضور نظامی خود در سوریه تجدید نظر کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزرای خارجه روسیه و آمریکا هم در مواضع مشابهی گفتند که این حملات به کم شدن حملات آنها در سوریه منجر نخواهد شد.

کری خطاب به مردم فرانسه و مقامات این کشور در ارتباط با موج حملات تروریستی مرگبار در این کشور گفت: می‌خواهم به روشنی بیان کنم که آمریکا در عزم خود برای از بین بردن مصیبت گروه‌های خشن و افراطی از روی زمین، در کنار فرانسه و بقیه کشورهای دنیا ایستاده است. این عزم در پی این بی‌رحمی غیرقابل توصیف، فقط قوی‌تر شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۴-۰۸-۲۳ ۲۲:۳۳

آمريکا و اسرائيل و کشورهاي ديگر غلط کردند براي کشور مستقل تصميم مي‌گيرند